Nový Mercedes-Benz triedy C: V Stuttgarte stvorili 'malé esko'

Nové céčko je v mnohom inšpirované vlajkovou loďou triedy S. To znamená nové bezpečnostné systémy, pneumatický podvozok či viac priestoru a komfortu na palube. Predstaví sa v januári v Detroite.

17.12.2013 01:00
debata (3)
Nová trieda C má výrazne dynamickejšie línie.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 2014 Nová trieda C má výrazne dynamickejšie línie. Na výber sú dva dizajny prednej masky.

Po siedmich rokoch služby a jedinom facelifte prichádza čas striedania stráží. Nový Mercedes-Benz triedy C má nadviazať na úspech svojho predchodcu, z ktorého predala automobilka viac ako 2,4 milióna kusov. Už to napovedá, že pre trojcípu hviezdu je tento model strednej triedy kľúčovým obchodným artiklom. Preto neprekvapí, že jeho nová generácia s kódovým označením W205 je od základu novým autom.

Mercedes sa konečne odpútal od svojho konzervatívneho imidžu. Nová trieda C pôsobí neporovnateľne dynamickejším dojmom. Krivky karosérie odkazujú jasne na vlajkovú loď S, aj keď v menšom formáte. No zas až taký „drobček“ to nie je. Mercedes sa totiž snažil prepožičať novému céčku charakter limuzíny vyššej strednej triedy. Tomu nahrávajú aj rozmerové prírastky, ktoré nemožno označiť len za formálne.

Na rázvore pribudlo rovných 80 mm (2 840 mm) a v dĺžke až 95. Celkovou dĺžkou 4 685 mm sa tak nová trieda C stáva s výnimkou Audi A4 najdlhším prémiovým modelom vo svojom segmente. Zväčšila sa aj šírka, a to o 40 mm (1 810 mm). Na výber budú tri dizajnové línie. Kým Avantgarde a AMG Line dostanú športovú prednú masku s centrálnym logom, verzia Excluzive sa bude klasickou maskou a znakom na kapote uchádzať o konzervatívnejšie ladenú klientelu.

Napriek nárastom rozmerov bude nové céčko až o... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 2014 Napriek nárastom rozmerov bude nové céčko až o 100 kg ľahšie. Z toho 70 kg pripadá na karosériu s 50-percentným podielom hliníka.

Technologický pokrok demonštruje navonok nová svetelná technika. Xenóny tu už nenájdete. Základné halogénové reflektory totiž doplnia dve verzie full LED svetlometov – statické a dynamické. Aj v zadných reflektoroch sa udomácnili LED diódy, a to pre všetky modifikácie. Pokrok, ktorý nevidieť, je daný ľahkou konštrukciou karosérie pozostávajúcej z mixu vysokopevnostnej ocele a hliníka. Na tento ľahký materiál pripadá až 50 percent hmoty karosérie, čo je 40 % viac ako v predošlej generácii.

Mercedesu sa tak podarilo ušetriť až 70 kg hmotnosti a ďalších 30 na ostatných častiach vozidla. Na váhe má preto nové céčko napriek nárastu vonkajších rozmerov približne o 100 kg menej. Zlepšila sa aj aerodynamika. Súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu klesol na Cx 0,24, čo je špičková hodnota, ktorú prekonáva jedine menšie štvordverové kupé CLA. To všetko prináša nižšiu spotrebu paliva. Mercedes sa chváli až 20-percentnou úsporou v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Rozmery
Dĺžka (mm) 4 686
Šírka (mm) 1 810
Výška (mm) 1 442
Rázvor náprav (mm) 2 840
Objem kufra/nádrže (l) 480/41 (68)

Interiér je rovnako odvážny ako exteriér. V mnohom vychádza z menších modelov A, CLA a B. Aspoň čo sa týka športového naturelu. Tiež tu nájdete päť kruhových prieduchov ventilácie či „vznášajúci“ sa displej multimediálneho rozhrania so 7– alebo 8,4-palcovou obrazovkou. Stredová konzola je tvorená jediným panelom, pričom verzie s manuálnou prevodovkou majú konzolu o čosi strmšiu, aby vznikol dostatočný priestor pre radiacu páku.

So športovým charakterom ladia aj trojramenné volanty a prístrojový panel s dvojicou hliníkových tubusov. Rozhranie dostalo úplne nový kruhový ovládač s touch pad-om, pomocou ktorého je možné ovládať rôzne funkcie, ale napríklad aj písať SMS. No najväčšou novinkou je nepochybne použitie head-up displeja. Trieda C bude vôbec prvým Mercedesom s premietaním údajov na čelné sklo. Zatiaľ ho nemá ani vlajková loď Mercedes-Benz triedy S.

Interiér sa tiež snaží navodiť športovú... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 2014 Interiér sa tiež snaží navodiť športovú atmosféru. Objavujú sa v ňom kruhové prieduchy ventilácie a voľne uchytený displej multimediálneho rozhrania.

Kariéru odštartuje céčko zatiaľ len s tromi motormi. Benzínový základ vytvorí známa jednašestka pre C 180 s výkonom 115 kW. Väčší dvojliter pre C 200 s výkonom 135 kW si novinka požičala z väčšieho éčka. Jedinou dieselovou alternatívou bude spočiatku verzia C 220 BlueTec s 2,1-litrovým 4-valcom a výkonom 125 kW. Všetky motory sú vybavené systémom Eco start/stop a plnia emisnú normu Euro 6. Kombinované môžu byť so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus. Naplánovaný je aj 9-stupňový automat.

Neskôr sa výkonová škála rozrastie nahor i nadol. Pod kapotou sa napríklad objaví malý diesel 1,6 BlueTec s výkonom 85 alebo 100 kW, pravdepodobne z dielne Renaultu, ale aj výkonnejšie Bi-Turbo pre C 250 BlueTec, ktoré bude posielať k zadným kolesám 150 kW. Verzia C 300 BlueTec Hybrid skombinuje tento motor s elektromotorom (+ 20 kW). Priemerná spotreba má byť len 3,9 litra nafty na 100 km. Benzínové agregáty doplní 4-valec s výkonom 175 kW a ešte neskôr 6-valcová verzia C 400 s výkonom 245 kW. Radikálne zníženie spotreby deklaruje trieda C nezvyklo malou nádržou s objemom len 41 litrov. Za príplatok bude však možné získať 68-litrovú nádrž.

Na zadných sedadlách má byť citeľne viac miesta. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 2014 Na zadných sedadlách má byť citeľne viac miesta.

Podvozok céčka spolieha na predné 5-prvkové a zadné 4-prvkové zavesenie. Kvalitu jazdných vlastností však ovplyvní pozitívne aj nižšie ťažisko a nižšia hmotnosť. Na výber budú tri druhy naladenia – komfortné, komfortné so športovou charakteristikou pre verziu Avantgarde a čisto športové so zníženým podvozkom o 15 mm a adaptívnymi tlmičmi Agility Control. Ťažkú ranu konkurencii však spôsobí najmä ponuka voliteľného pneumatického odpruženia, ktoré sa objavuje v tejto triede vôbec po prvýkrát. Neskôr sú naplánované aj verzie 4Matic s pohonom oboch náprav.

Z väčších modelových radov preberá trieda C balíček bezpečnostných technológií. Nájdeme tu napríklad novú generáciu monitorovania únavy vodiča, ale aj preventívny systém núdzového brzdenia Prevention Assist Plus, ktorý je funkčný až do rýchlosti 200 km/h. Novinkou je ale najmä systém monitorovania slepého uhla spätných zrkadiel, ktorý spolupracuje so systémom udržiavania v jazdnom pruhu. V prípade, že vodič nereaguje na výstrahu, vozidlo sa snaží zásahmi bŕzd vrátiť do pôvodného jazdného pruhu.

Nový Mercedes-Benz triedy C bude mať svetovú premiéru na januárovom autosalóne v Detroite. Krátko na to sa dostane do predaja. Základná cena v Nemecku štartuje na 33 558 eurách.

Technické údaje
Model C 180 C 200 C 220 BlueTec
Zdvihový objem (ccm) 1 595 1 991 2 143
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 115/5 300 135/5 000 125/3 200
Max. krút. moment (Nm/ot.) 250/1 200 300/1 200 400/1 400
0 – 100 km/h (s) 8,2 7,5 8,1
Max. rýchlosť (km/h) 225 237 234
Spotreba na 100 km (l) 5,0 5,3 4,0
Mercedes-Benz C 2014
Mercedes-Benz C 2014
+24Mercedes-Benz C 2014

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #nová generácia #Mercedes-Benz C #spotreba nížšia o 20 % #redukcia hmotnosti - 100 kg #pneumatické odpruženie
Články podľa značiek