Ford patrí v USA, na rozdiel od Európy, medzi veľkých hráčov v oblasti predaja hybridných áut a elektromobilov. V súčasnosti má v ponuke až šesť takýchto modelov, medzi nimi aj úspešný plug-in hybridný minivan C-Max Energi. Na výstave spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas predstaví jeho experimentálnu verziu osadenú solárnymi článkami. Tie by ho mali zbaviť závislosti na dobíjaní z elektrickej siete.
Solárne panely a autá? Nič nové pod slnkom. Lenže účinnosť klasických solárnych panelov bola doteraz príliš nízka na to, aby ich bolo možné využívať na samotný pohyb vozidla. Zväčša slúžili len na napájanie ventilačnej sústavy aby sa v horúcom počasí znížila teplota interiéru. Ford má ale s energiou slnka omnoho väčšie plány. Koncept Ford C-Max Solar Energi ukazuje, že je ju možné pomerne jednoducho priviezť až k trakčnému elektromotoru.
Hlavnou inováciou konceptu sú špeciálne solárne panely umiestnené na streche. Aby sa zvýšila ich účinnosť, sú pokryté takzvanými Fresnelovými šošovkami. Najčastejšie sa využívajú na zosilnenie svetla majákov a v porovnaní s tými klasickými sú podstatne ľahšie, pretože sú z nich odstránené tie časti, ktoré sa priamo nepodieľajú na lome lúčov svetla. Fresnelové šošovky sú tak schopné zvýšiť účinnosť panelov na streche konceptu až osemnásobne. To aj vďaka tomu, že dokážu koncentrovať slnečné lúče dopadajúce z rôznych uhlov.
Ford tvrdí, že ak bude vozidlo celý deň vystavené slnečnému svetlu, je schopné dobiť batérie energiou, ktorá sa rovná štyrom hodinám dobíjania z bežnej elektrickej siete. Panely môžu pritom produkovať energiu počas jazdy ale aj počas parkovania. Plug-in hybridný Ford C-Max Energi, ktorý dokáže prejsť v čisto elektrickom režime približne 33 km, by tak v ideálnom prípade nemusel svoje batérie vôbec dobíjať z verejnej siete.
Podľa Fordu by takáto technológia znížila produkciu skleníkového plynu CO2 na jedno vozidlo o štyri tony ročne. V celoamerickom meradle by to ale predstavovalo pri využití vo všetkých ľahkých úžitkových vozidlách až jednu miliardu ton.