Ford C-Max Solar Energi Concept tankuje aj zo slnka

Plug-in hybridný Ford C-Max Energi používa pre dobíjanie batérií špeciálne solárne panely. Využívajú princíp Fresnelovej šošovky.

08.01.2014 06:00
Ford C-MaxSolar Energi Concept Foto:
Akumulátory plug-in hybridného Fordu C-Max Energi Concept možno dobíjať z bežnej elektrickej siete ale aj solárnymi článkami umiestnenými na streche.
debata (1)

Ford patrí v USA, na rozdiel od Európy, medzi veľkých hráčov v oblasti predaja hybridných áut a elektromobilov. V súčasnosti má v ponuke až šesť takýchto modelov, medzi nimi aj úspešný plug-in hybridný minivan C-Max Energi. Na výstave spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas predstaví jeho experimentálnu verziu osadenú solárnymi článkami. Tie by ho mali zbaviť závislosti na dobíjaní z elektrickej si­ete.

Solárne panely a autá? Nič nové pod slnkom. Lenže účinnosť klasických solárnych panelov bola doteraz príliš nízka na to, aby ich bolo možné využívať na samotný pohyb vozidla. Zväčša slúžili len na napájanie ventilačnej sústavy aby sa v horúcom počasí znížila teplota interiéru. Ford má ale s energiou slnka omnoho väčšie plány. Koncept Ford C-Max Solar Energi ukazuje, že je ju možné pomerne jednoducho priviezť až k trakčnému elektromotoru.

Vďaka Fresnelovým šošovkám dokážu solárne... Foto: Ford
Ford C-MaxSolar Energi Concept Vďaka Fresnelovým šošovkám dokážu solárne panely na streche konceptu zvýšiť účinnosť premeny slnečnej energie na elektrickú až osemnásobne.

Hlavnou inováciou konceptu sú špeciálne solárne panely umiestnené na streche. Aby sa zvýšila ich účinnosť, sú pokryté takzvanými Fresnelovými šošovkami. Najčastejšie sa využívajú na zosilnenie svetla majákov a v porovnaní s tými klasickými sú podstatne ľahšie, pretože sú z nich odstránené tie časti, ktoré sa priamo nepodieľajú na lome lúčov svetla. Fresnelové šošovky sú tak schopné zvýšiť účinnosť panelov na streche konceptu až osemnásobne. To aj vďaka tomu, že dokážu koncentrovať slnečné lúče dopadajúce z rôznych uhlov.

Ford tvrdí, že ak bude vozidlo celý deň vystavené slnečnému svetlu, je schopné dobiť batérie energiou, ktorá sa rovná štyrom hodinám dobíjania z bežnej elektrickej siete. Panely môžu pritom produkovať energiu počas jazdy ale aj počas parkovania. Plug-in hybridný Ford C-Max Energi, ktorý dokáže prejsť v čisto elektrickom režime približne 33 km, by tak v ideálnom prípade nemusel svoje batérie vôbec dobíjať z verejnej siete.

Podľa Fordu by takáto technológia znížila produkciu skleníkového plynu CO2 na jedno vozidlo o štyri tony ročne. V celoamerickom meradle by to ale predstavovalo pri využití vo všetkých ľahkých úžitkových vozidlách až jednu miliardu ton.

Ford C-MaxSolar Energi Concept
Ford C-MaxSolar Energi Concept
+3Ford C-MaxSolar Energi Concept

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Ford C-Max #Solar Energy #Consumer Electronics Show 2014 #solárne články #Fresnelova šošovka
Články podľa značiek