Mazda patrí v oblasti konštrukcie motorov ku konzervatívnejším automobilkám. Aspoň čo sa týka jej nechuti pristúpiť na trendový downsizing a preplňovanie. Maloobjemové turbomotory nechystá ani do budúcnosti. Zabodovať však chce celkom inou technológiou.
Oznámila, že vyvíja druhú generáciu benzínových motorov Skyactive-G s extrémnym kompresným pomerom 18:1! To je hodnota, od ktorej ustúpila aj väčšina súčasných naftových motorov. Že nejde o žart dokazujú napokon aj jej dnešné benzínové 4-valce s kompresným pomerom až 14:1, čo je momentálne maximum medzi sériovo vyrábanými motormi.
Od zvýšenia kompresie si Mazda sľubuje až 30 % zvýšenie účinnosti motorov, a teda aj radikálne zníženie spotreby paliva a emisií. S vyššou kompresiou dokáže totiž motor spaľovať chudobnejšiu zmes. Aby však nedochádzalo k nechceným samozápalom, ktoré limitujú zvyšovanie kompresného pomeru, budú musieť benzínové motory prejsť na vznetový princíp..
To znamená, že zmes vzduchu a paliva sa nebude pripravovať vopred, tak ako pri bežných benzínových motoroch, či už s priamym alebo nepriamym vstrekovaním, ale až po stlačení vzduchu vo valci. Vysoký tlak a teplota pri tejto kompresii budú stačiť po vstreku paliva k vznieteniu zmesi bez potreby zapaľovacej sviečky. Teda presne ako pri naftových motoroch.
Pri takýchto podmienkach dokáže nový motor využiť z paliva viac energie a tiež produkovať menej oxidov dusíka. Podobná myšlienka nie je samozrejme nová. S motormi so zvýšeným kompresným pomerom experimentujú automobilky už mnoho rokov. Väčšinou však išlo agregáty s premenlivým kompresným pomerom, ktorý umožňoval využívať nižšiu kompresiu pri vysokom zaťažení a vyššiu pri nízkom a strednom zaťažení.
Takýto motor predstavil pred približne trinástimi rokmi napríklad Saab a slovo do bitky povedala aj francúzska spoločnosť MCE-5 s jej experimentálnym 4-valcom, ktorý menil kompresiu v rozsahu od 7:11 až po 20:1. Ani aplikácia vznetového procesu pre benzínové motory nie je zďaleka nová. Posledným počinom bol napríklad motor DiesOtto od Mercedesu, s ktorým sa pochválil v koncepčnej štúdii Mercedes-Benz F 700.
Na vyriešenie hádanky, aký prístup zvolí Mazda, si ešte budeme musieť počkať. Nová generácia motorov Skyactiv 2 by sa mala totiž objaviť v sérii až na prelome desaťročí. Zatiaľ je známe len to, že okrem extrémnej kompresie chce Mazda znížiť trecie straty v motoroch o ďalších 20 % a že nepočíta s turbom ani zmenšovaním zdvihového objemu. Aj nové agregáty by tak mali mať objemy od 1,5 do 2,5 litra, ktoré považuje Mazda za ideálne.