Motor 1,4 TSI je v súčasnosti základnou ponukou pre Passat. Dodáva sa v dvoch výkonových verziách 90 a 110 kW. Lenže technika Passatu, ktorého posledná generácia pochádza z roku 2010, je predsa len staršieho dáta. Nový Golf už napríklad používa agregát 1,4 TSI aj s technológiou vypínania valcov ACT. A presne tento motor poháňa prototyp americkej verzie Passatu BlueMotion Concept.
Motorári ho pre potreby Passatu naladili na nezvyčajný výkon 112 kW a spojili s dvojspojkovou prevodovkou DSG aj s novou funkciou „plachtenia“. Pri nízkom a strednom zaťažení tak môže Passat pracovať len na dva valce a pri dochádzaní na križovatku či pozvoľnom spomaľovaní naplno využívať svoju zotrvačnú energiu, akoby ste mali zaradený neutrál.
V experimentálnom Pssate je v podstate len implantovaná technika známa z novších modelov, čo mu spolu s pneumatikami so zníženým valivým odporom a aerodynamickými úpravami prináša výraznú úsporu paliva. Priemerná spotreba je len 5,6 litra benzínu čo sa už nápadne blíži k priemerom dieselových motorov. V porovnaní s klasickým Passatom 1,4 TSI, ktorý spotrebuje podľa verzie od 6,1 do 6,3 litra benzínu, je to úspora do 0,7 litra paliva.
V porovnaní s americkým Passatom, kde benzínovú ponuku tvorí buď agregát 1,8 TSI, alebo 2,5 litrový 5-valec, by však bola redukcia nákladov na palivo ešte výraznejšia. Volkswagen však zatiaľ nepovedal, či takúto verziu naozaj plánuje uviesť na severoamerický trh. V Detroite tak pravdepodobne len zisťuje potenciálny záujem Američanov. Priviesť ho do reality však iste nebude problém vzhľadom na sériovú koncernovú techniku.