Prívlastok nový je v súvislosti s Mercedesom G tak trochu schizofrenický. Toto auto má totiž na konte 35 rokov kariéry a v podstate pôvodnú koncepciu. V Stuttgarte ho však rokmi inovácií vybrúsili priam do dokonalosti. Tá posledná mu priniesla komfort a bezpečnosť, ktorá už nemá ďaleko od osobných áut.
To však neznamená, že by „zmäkol“. Trieda G je naďalej nekompromisným off-roadom so všetkým, čo k tomu patrí. Ostáva verná koncepcii rámového podvozku a tuhých náprav. Nič drsnejšie dnes jednoducho nezoženiete. S výnimkou Jeepu Wrangler a Land Roveru Defender, ktoré však stoja v hierarchii predsa len o stupienok nižšie.
Nové „éčko“ dostalo vlani jemný facelift. Všimnúť si môžete napríklad nové LED diódy pre denné svetlá a nové spätné zrkadlá s lepšou aerodynamikou. Verzie AMG majú novú masku chladiča s dvojitou lamelou, typickou pre vysokovýkonné stuttgartské limuzíny, ale aj červené strmene bŕzd vo veľkých 20-palcových diskoch, ktoré sa v triede G objavujú prvý raz.
Viac zmien však zaregistrujete v interiéri. Palubná doska bola totiž kompletne prepracovaná. Prístrojový panel a stredová konzola pripomínajú riešenie v Mercedese R s prvkami prevzatými z nového éčka a céčka, ale aj triedy B a A. Objavuje sa tu napríklad rozhranie Comand Online s visutým displejom a kruhovým „controllerom“. Systém umožňuje pripojenie k internetu a slúži aj potrebám navigácie so špeciálnymi prídavnými funkciami na jazdu v teréne či zábave.
K dispozícii je aj hlasové ovládanie Linguatronic. Nové sú poťahové materiály či čalúnenie dverí s nazberanou kožou. Trieda G sa nebráni ani luxusným dekoratívnym materiálom, ako drevenému volantu, no napriek tomu avizuje svoj drsný korienok jednoduchou rukoväťou na palubnej doske pred spolujazdcom.
Zo sveta osobných vozidiel pochádzajú aj nové bezpečnostné prvky. Trieda G môže byť po prvýkrát vybavená asistentom sledovania mŕtveho uhla, samočinným parkovacím asistentom a najmä radarovým tempomatom Distronic Plus s funkciou automatického brzdenia. Stabilizačný systém ESP zas dostal softvér stabilizácie prívesu.
Závan najnovšej stuttgartskej techniky vidieť v interiéri na „joisticku“ voliča automatickej prevodovky, ktorý nahrádza tradičnú kulisu, či na krídelkách na volante pre jej manuálne ovládanie. A skutočne, technika vychádza z najnovšej generácie motorov spĺňajúcich emisné normy Euro 6. Základom je dieselová verzia 350 BlueTec s trojlitrovým 6-valcom, naladená na výkon 155 kW, a krútiacim momentom 540 Nm.
Alternatívou k dieselu je atmosférický benzínový 8-valec 5,5 V8 pre verziu G 500 s výkonom 285 kW a krútiacim momentom 530 Nm. Oba základné motory sú spojené výlučne s prepracovanou 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus. Tá pracuje aj v službách novej špičkovej verzie G63 AMG s dvakrát preplňovaným 8-valcom 5,5 V8, ktorého výkon vzrástol až na 400 kW a krútiaci moment na 700 Nm. Vďaka stop-štart systému však spotrebuje menej paliva.
Rozmery/objemy | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 662 ( s rezerv. kolesom) |
Šíra (mm) | 1 760 |
Výška (mm) | 1 951 |
Rázvor náprav (mm) | 2 850 |
Objem nádrže (l) | 96 |
Na úplnom vrchole tróni G 65 AMG s 12-valcovým motorom 6,0 V12 s výkonom 450 kW a krútiacim momentom monštruóznych 1 000 Nm. Je to ťažko predstaviteľné, ale najsilnejšie géčko s hmotnosťou 2 505 kg akceleruje na stovku za 5,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h. To sú parametre, ktoré robia z triedy G najvýkonnejšie sériovo vyrábané terénne auto súčasnosti.
Špičkové jazdné vlastnosti v teréne zabezpečujú naďalej okrem permanentného pohonu oboch náprav tri 100-percentné uzávierky diferenciálov s elektronickým ovládaním, elektronicky priraditeľná redukčná prevodovka a najmä nezničiteľné tuhé nápravy. Teda prvky, ktorým je géčko verné už 35 rokov.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 350 BlueTec | 500 | 63 AMG | 65 AMG |
Počet valcov/ ventilov | V6/24 Turbo | V8/32 | V8/32 Bi-Turbo | V12/36 Bi-Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 2 987 | 5 461 | 5 461 | 5 980 |
Max. výkon (kW/ot.) | 155/3 400 | 285/6 000 | 400/5 500 | 450/4 300 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 540/1 600 | 530/2 800 | 760/2 000 | 1000/2 300 |
Prevodovka | 7G-Tronic | 7G-Tronic | 7G-Tronic | 7G-Tronic |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 | 6,1 | 5,4 | 5,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 | 210 | 210 | 230 |
Spotreba na 100 km (l) | 11,2 | 14,9 | 13,8 | 17,0 |