Audi A3 Clubsport Quattro: Rodí sa nové Audi RS 3?

Na festival GTI Meeting Wörthersee priviezli páni z Ingolstadtu poriadne nabrúsený koncept na báze Audi A3 sedan. Nejde len o exhibičný tuning. A3 Clubsport Quattro sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane základom sériového Audi RS 3.

05.06.2014 06:00
debata
Zatiaľ ide len o koncept, no i tak ukazuje... Foto: Audi
Audi A3 Clubsport Quattro Concept Zatiaľ ide len o koncept, no i tak ukazuje obrovský potenciál techniky z Ingolstadtu. Na stovku šprintuje tento kompaktný sedan za 3,6 sekundy.

S príchodom novej generácie Audi A3, ktoré mimochodom získalo titul Svetového auta roka, sa dalo očakávať, že neostane len pri verzii S3. V Ingolstadte už horúčkovito pracujú na najvýkonnejšom vyhotovení RS 3 s päťvalcovým motorom. A zdá sa, že sa je na čo tešiť. Koncept Clubsport Quattro ukazuje potenciál techniky so štyrmi kruhmi v znaku v dosť brutálnom formáte.

Tak ako predchádzajúca generácia RS 3 Sportback, ale aj modely RS Q3 či TT RS, zostáva Clubsport Quattro verný piatim valcom. Jeho motor však prešiel radikálnym tuningom. Z pôvodného objemu 2,5 litra sa vďaka väčšiemu turbodúchadlu s prepĺňacím tlakom až 1,5 baru, účinnejšiemu chladiču stlačeného vzduchu, novej riadiacej jednotke a ďalším čiastkovým úpravám podarilo zvýšiť výkon až na 386 kW, teda 520 koní.

Obrovský nárast výkonu sa nezaobišiel bez... Foto: Audi
Audi A3 Clubsport Quattro Concept Obrovský nárast výkonu sa nezaobišiel bez tuningu. Mriežka chladiča, spojler, výsuvný zadný spojler aj optimalizované podbehy sú vyrobené z karbónu.

Ak to porovnáme s pohonnou jednotkou v Audi RS Q3, ktorá dáva maximum 228 kW, ide o poriadny prírastok. Veď na liter objemu pripadá až 155,6 kilowattu. A k tomu musíme pripočítať mohutný krútiaci moment 600 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom spektre od 2 300 do 6 000 otáčok za minútu. Pri pohotovostnej hmotnosti 1 527 kg to znamená raketový šprint na stovku za 3,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 310 km/h!

Motor spolupracuje s upravenou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a pohonom oboch náprav Quattro. Vodič môže voliť plne automatický režim alebo manuálne radenie krídelkami na volante. Funkcia Launch Control pomáha s prenosom sily na asfalt pri prudkej akcelerácii. Na ceste drží Clubsport Quattro modifikované zavesenie s tuhšími tlmičmi aj pružinami, ale aj so zníženou svetlou výškou o 10 mm v porovnaní s Audi S3 sedan.

Srdcom Audi Clubsport Quattro je 2,5 litrový... Foto: Audi
Audi A3 Clubsport Quattro Concept Srdcom Audi Clubsport Quattro je 2,5 litrový 5-valec s výkonom zvýšeným až na 386 kW. Postaralo sa o to najmä veľké turbodúchadlo s prepĺňacím tlakom 1,5 baru.

Gigantické 21-palcové disky kolies sú obuté pneumatikami s profilom 275/25 R21 a ukrývajú rovnako monumentálne karbón-keramické brzdy s 370 mm kotúčmi. Mimochodom, aj predná kapota Clubsport Quattro používa plasty vystužené uhlíkovými vláknami (CFRP). Brzdový systém umožňuje úplnú deaktiváciu stabilizačnej elektroniky. Vypínať ju je však šialenstvom. Práve ESC dokáže totiž vektorovaním brzdného momentu zabezpečiť čo najlepšiu stabilitu v zákrutách.

Brutálny nárast výkonu sa nezaobišiel bez uprav exteriéru. Koncept s dĺžkou 4 490, šírkou 1 856 a výškou len 1 382 mm je lakovaný modrou farbou Magnetic Blue. Maska chladiča je obkolesená matným hliníkom. Lesklý čierny voštinový výplet bol optimalizovaný v záujme čo najväčšieho prietoku vzduchu. Aerodynamický tuning priniesol Clubsport Quattru aj karbónový predný spojler, karbónové bočné prahy, menšie spätné zrkadlá a mohutný zadný difúzor. Ako šperk pôsobí kruhové hliníkové veko nádrže na pravom zadnom blatníku.

Interiéru vládne čierna koža a alcantara.... Foto: Audi
Audi A3 Clubsport Quattro Concept Interiéru vládne čierna koža a alcantara. Volant je doplnený dvoma tlačidlami pre štartovanie a výber jazdných režimov.

Interiér je určený štyrom cestujúcim v samostatných sedadlách s kompozitnou konštrukciou operadiel a integrovanými opierkami hláv. Prístrojový panel dostal čierny podklad a žiarivé červené ručičky. Pri prekročení maximálnych otáčok 6 900 za minútu varuje vodiča zmenou podsvietenia. Osobitá je aj grafika rozhrania MMI Plus a sploštený športový volant s tlačidlom štart a voličom systému Audi Drive Select pre výber jazdného režimu.

Interiéru dominuje čierna farba vrátane čalúnenia stropu z alcantary. Kožené sedadlá sú prešívané modrou niťou Sepang Blue. Nájdeme tu tiež antikorové pedále či plakety Clubsport vyrobené z karbónu. Je jasné, že všetky úpravy sa do sériového Audi RS 3 nedostanú. Každopádne je už dnes isté, že pánov z divízií AMG a M GmbH čaká ťažký spánok. Audi RS 3 bude totiž namierené priamo proti Mercedesu CLA 45 AMG, A 45 AMG a pripravovanému BMW M2, ktoré by malo prísť v roku 2016.

Kedy sa Audi RS 3 objaví na trhu, nie je ešte isté. Podobne ako to, či bude vyrábané len ako troj- a päťdverový Sportback, alebo aj ako sedan, ktorý prezentuje práve koncept Clubsport Quattro. Viac sa možno dozvieme už na jesennom parížskom autosalóne.

Audi A3 Clubsport Quattro Concept
Audi A3 Clubsport Quattro Concept
+16Audi A3 Clubsport Quattro Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A3 Clubsport Quattro #GTI Meeting Wörthersee
Články podľa značiek