Novú technológiu, o ktorej hovorí Audi už dlhší čas, implantovalo do súčasného kupé RS5. Vzhľadom na jeho vek je síce málo pravdepodobné, že by sa diesel s podporou elektricky poháňaného kompresoru dostal práve pod jeho kapotu, ale ako nosič dobre vyjadruje úžasný výkonový potenciál tohto motora.
Princíp je vlastne jednoduchý. Okrem dvoch klasických turbodúchadiel motora 3,0 TDI Biturbo (230 kW), poháňaných výfukovými plynmi, je tento 6-valcový vidlicový trojliter vybavený ešte jedným kompresorom, o ktorého činnosť sa stará elektromotor. To znamená, že môže vyvíjať potrebný tlak oveľa skôr, keďže nie je závislý od množstva spálených plynov prúdiacich vo výfukovom potrubí.
Je to vlastne koniec turbodiery. Elektromotor dokáže roztočiť turbínu v priebehu niekoľkých stotín sekundy až na 70 000 otáčok za minútu. A to prakticky kedykoľvek. Výsledkom je tlak 2,4 baru, podobný tlaku klasických turbodúchadiel, a samozrejme, mohutný nástup krútiaceho momentu už od najnižších otáčok. Presne 750 Nm od 1 250 otáčok za minútu.
To je v porovnaní s bežným 3,0 TDI Biturbo o 100 Nm viac a o 200 otáčok za minútu nižšie. Rovnako fascinujúci je maximálny výkon, ktorý vrcholí hodnotou 283 kW, čo je o 53 kW viac, ako má sériové vyhotovenie. To už nie je ďaleko od súčasného Audi RS5 s 8-valcovým atmosférickým 8-valcom 4,2 FSI (331 kW, 430 Nm). Motor pritom točí až do 5 500 otáčok za minútu, čo je na pomery dieselov obdivuhodné.
Zaujímavé je aj samotné napájanie elektrického turba. Pracuje totiž so 48 V elektrickou sústavou. Aby príliš nezaťažovalo 12-voltovú batériu vozidla, snaží sa využívať čo najviac rekuperovanej energie, ktorá sa ukladá do malého li-ion akumulátora. A čo to všetko spraví s Audi RS5? Buďte si istí, že normálnu benzínovú RS-päťku porazí po všetkých stránkach.
Na rýchlosť 100 km/h šprintuje za štyri sekundy (-0,5 s), a na dvestovku sa dostane za 16. Audi udáva maximálnu rýchlosť 280 km/h. Priemerná spotreba 5,3 litra nafty na 100 km znie vzhľadom na spomínané parametre ako z ríše snov. Len pre porovnanie, benzínové Audi RS5 potrebuje k prejdeniu tej istej vzdialenosti až 10,5 litra paliva.
Nový agregát by sa mal už čoskoro objaviť v sériovej produkcii. „Môžem potvrdiť, že na systéme e-boost naozaj pracujeme a plánujeme ho priviesť na trh. Možno to nebude tento rok, bude to však veľmi skoro,“ povedal na tému elektrického turbodúchadla Ulrich Weiss, šéf vývoja dieselových motorov Audi. Napokon, práve teraz je to 25 rokov od predstavenia prvého motora TDI s priamym vstrekovaním paliva.
Ktorý z modelov bude ako prvý používať motor 3,0 TDI e-boost, však dnes nie je ešte známe. Do úvahy prichádza najmä nová generácia luxusného Audi Q7. Počítať musíme s tým, že sériová verzia bude naladená na nižšie hodnoty. Motor v koncepte RS5 TDI totiž len demonštruje, kam až sa dá pomocou elektrického turba dostať. V bežných modeloch bude táto technológia orientovaná skôr na užívateľský komfort a ekonomiku prevádzky.