Motor roka 2014: Po tretíkrát má zlato trojvalec Ford 1.0 EcoBoost

Anketa International Engine of the Year začína byť tak trochu „cez kopirák“. Už tretí rok po sebe zvíťazil 3-valec 1,0 EcoBoost od Fordu. A v prvej trojke nájdeme aj ďalšieho známeho - 4-valec 1,4 TSI Twincharger od Volkswagenu. Nováčikovia sa nechytajú.

30.06.2014 12:00
debata (7)
Trojvalec 1,0 EcoBoost sa zdá neohroziteľným. V... Foto: Ford
Ford 1.0 EcoBoost Trojvalec 1,0 EcoBoost sa zdá neohroziteľným. V hlavnej kategórii zvíťazil už tretí raz za sebou, a to s veľkým bodovým náskokom. Jeho nový konkurent 3-valec 1,2 PureTech od koncernu PSA nestačil na viac ako piate miesto v podkategórii Nový motor roka.

Pravidlá súťaže, ktoré umožňujú nasadiť do ankety motor aj niekoľkokrát za sebou, spôsobujú, že sa špička rebríčka len tak ľahko nemení. Nováčikov nie je totiž zas až tak veľa, aby dokázali vytlačiť ostrieľaných borcov. Takže aj tento rok si odnáša zlato v hlavnej kategórii 3-valec 1,0 EcoBoost od Fordu, ktorý čoskoro zamieri aj do nového Mondea. Zvíťazil s pomerne veľkým bodovým náskokom. Získal 351 bodov pred druhým motorom 4,5 V8 Ferrari z modelu 458 Italia (281 bodov) a jej otvorenej verzie Spider.

Zaujímavé, veď vlani motor Ferrari stačil akurát tak na druhé miesto v podkategórii Športový motor roka. V každom prípade sa mu však podarilo vytlačiť z druhej priečky overený dvojstupňovo preplňovaný 4-valec 1,4 TSI Twincharger, už niekoľko rokov dobre známy z ostrej Fabie RS, Pola GTI alebo Ibizy Cupra. Všimnite si tiež, že tri prvé priečky patria v časoch honby na emisie benzínovým motorom. A v prípade Ferrari a Volkswagenu dokonca výkonovo orientovaným. Kde sú diesle, hybridy či elektromotory?

Medzi novými motormi ocenila porota poriadne... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes 2,0 AMG Medzi novými motormi ocenila porota poriadne nadupaný 4-valec 2,0 Turbo od AMG. S výkonom 360 koní nemá premožiteľa. Poháňa napríklad Mercedes-Benz A45 AMG.

Ekologický podtón si všimneme až v omnoho zaujímavejšej triede Nový motor roka. Rozhodne však nie na prvých dvoch priečkach. Zlato totiž patrí poriadne silnému 2-litrovému 4-valcu 2,0 AMG s výkonom 360 koní v modeloch Mercedes A45AMG, GLA45 AMG a CLS45 AMG. Ide vlastne o najvýkonnejší sériový dvojliter. Striebro si ukoristil opäť 3-valec. Tentoraz od BMW. Z objemu 1,5 litra dáva výkon 136 koní a poháňa Mini Cooper alebo BMW 218i. Až tretia priečka padla do rúk bezemisného modelu.

Porota totiž ocenila pohon amerického elektromobilu Tesla S. Horúci kandidát, nový 3-valec 1,2 PureTech od PSA, ktorý ponúka modelom Peugeot 308 alebo Citroen C3 obdivuhodný krútiaci moment 230 Nm, nestačil na viac ako piate miesto. Tesla, samozrejme, bodovala aj v kategórii Ekologický motor roka, kde si vydobyla prvú priečku. V porovnaní s vlaňajškom si dokonca polepšila o dve miesta. Tie dve ďalšie však nezostali pôvodným víťazom od Fiatu (0,9 TwunAir) a GM (1,4 Hybrid).

Tesla bodovala v ekologickej kategórii Zelený... Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Tesla bodovala v ekologickej kategórii Zelený motor roka. Až za ňou boli dva elektromobily od BMW.

Na druhé a tretie miesto sa totiž prebojovalo opäť BMW. Striebro patrí elektromobilu i3 s predĺženým dojazdom, ktorý používa 3-valec s objemom 647 ccm ako generátor, a bronz tomu istému modelu, lenže bez generátora. Tak aspoň tu máme nejakú zmenu, pretože v triede Športový motor roka sa opäť v zásade nič nemení. Len motor Ferrari 4,5 V8 si vymenil priečku s pôvodne prvým agregátom 6,3 V12. Samozrejme, tiež od Ferrari. McLaren 3,8 V8 BiTurbo z McLarenu 650s a 12C ostáva tretí.

O výsledkoch ankety Engine of the Year rozhoduje odborná jury zložená zo 76 motoristických novinárov z 35 krajín sveta. Každý má k dispozícii 25 bodov, ktoré rozdelí medzi jednotlivé agregáty, pričom maximum bodov pre jeden motor je 15. Na rozdiel od ankety Auto roka môže ten istý motor kandidovať a zvíťaziť vo viacerých ročníkoch, kým nie je porazený iným.

Motor roka 2014 – hlavná kategória
Motor Modely Body
1. Ford 1,0 EcoBoost Fiesta, B-Max, Focus, C-Max… 351 b.
2. Ferrari 4,5 V8 458 Italia/Spider 281 b.
3. VW 1,4 TSI Twincharger VW Polo GTI, Škoda Fabia RS, Seat Ibiza Cupra… 254 b.
Víťazi v objemových triedach
Objem Motor Modely Body
Do 1,0 litra Ford 1.0 EcoBoost (100–125 koní) Fiesta, B-Max, C-Max… 505 b.
1,0 – 1,4 litra VW 1.4 TSI Twincharger(180–192 koní) Polo, Fabia,Golf, Ibiza… 360 b.
1,4 až 1,8 litra BMW/PSA 1.6 Turbo (165–218 koní) Mini Cooper, Peugeot 208, Citroen C4 … 267 b.
1,8 až 2,0 litra Mercedes-AMG 2.0 Turbo (360 koní) A45 AMG, GLA 45 AMG… 271 b.
2,0 – 2,5 litra Audi 2.5 R5 Turbo (310 koní) Audi RS Q3 357 b.
2,5 až 3,0 litra BMW 3.0 Turbo (320–340 koní) 135i, 535i, X6 35i, Z4 35i… 254 b.
3 až 4 litre McLaren 3.8 V8 (625–650 koní) McLaren 650s, 12C 351 b.
Nový motor roka 2014
Motor Modely Body
1. Mercedes-AMG 2,0 Turbo (360 koní) A45 AMG, CLA 45 AMG, GLA 45 AMG 225 b.
2. BMW 1,5 3-valec (136 koní) Mini Cooper, BMW218i… 154 b.
3. BMW Full –electric (170 koní) BMW i3 138 b.
Ekologický motor roka
Motor Modely Body
1. Tesla Full-electric (306 – 422 koní) Tesla Model S 248 b.  
2. BMW 647 ccm 3-valec – generátor (170 koní) BMW i3 Range-extender 189 b.
3. BMW Full-electric (170 koní) BMW i3 145 b.
Športový motor roka 2014
Motor Modely Body
1. Ferrari 4,5 V8 (570 koní) 458 Italia/Spider 289 b.
2. Ferrari 6,3 V12 (740 koní) F12 Berlinetta 220 b.
3. McLaren 3,8 V8 (625 – 650 koní) McLaren 650s/12C 136 b.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Motor roka #International Engine of the Year
Články podľa značiek