Druhá generácia Octavie Scout prichádza po siedmich rokoch od predstavenia jej predchodkyne. Za ten čas sa z nej stal pomerne úspešný model. Doteraz sa pre ňu rozhodlo celkom 53 600 zákazníkov, čo predstavuje približne osempercentný podiel z predaja Octavie Combi. V ponuke Škody doplní ďalšie off-roadovo ladené modely – od Fabie Scout a Fabie Combi Scout, cez Roomster Scout až po Roomster Outdoor a vrcholový Superb Outdoor.
Aj nová generácia Octavie Scout vychádza z Octavie Combi. Do vienka však dostala ochranný podvozkový paket a, samozrejme, ochranu spodných častí karosérie. Čierne plasty lemujú blatníky, podbehy a časť úplne prepracovaných nárazníkov. Ochranné lišty nájdeme aj na dverách. Spolu s novými ostro rezanými hmlovými svetlami, hliníkovými nábehovými nadstavcami v nárazníkoch, hliníkovými spätnými zrkadlami a za príplatok aj hliníkovými strešnými lištami získava Octavia Scout v porovnaní s bežným Combi pomerne autonómny vzhľad.
No najdôležitejšou zmenou je zvýšenie podvozku. Svetlá výška narástla až o 31 mm na konečných 171. Paradoxom je, že v porovnaní s predchádzajúcou generáciou má nová Octavia Scout podvozok bližšie k zemi o deväť milimetrov. Zato sa zlepšili nájazdové uhly. Ten predný má hodnotu 16,7 a zadný 13,8 stupňa. Off-roadovú prestavbu završujú štandardne dodávané 17-palcové disky kolies obuté pneumatikami s relatívne vysokým profilom 225/50 R17. Ponuka farieb je zhodná so škálou bežných verzií, vrátane novej bielej Laser.
Plakety Scout nájdem nielen na prednej maske či zadnom veku, ale aj v interiéri. Na výnimočnosť modelu upozorňujú nápisy na prahoch, trojramennom volante či radiacej páke. Špecifické hnedé čalúnenie sedadiel možno zameniť za hnedú alcantaru. V hnedo-čiernom vyhotovení však môže byť aj samotná palubná doska. Sériová výbava vychádza z vyšších úrovní, a tak tu nájdete v štandarde vyhrievané predné sedadlá, tempomat, predné hmlové svetlá, dvojzónovú klimatizáciu, svetelný senzor či farebný dotykový displej Maxi Dot.
Z úžitkových vlastností Octavia Scout nijako nepoľavila. Pod zadným vekom je stále fantastických 610 litrov pre batožiny a po sklopení zadných operadiel až 1 740. Vďaka sklopnému operadlu spolujazdca je tiež Octavia Scout schopná prevážať predmety dlhé až 2 920 mm. V ponuke nechýba množstvo typických Simply Clever prvkov od obojstrannej rohože v kufri cez škrabku vo veku nádrže až po vyberateľný odpadkový kôš. Systém Cargo Element zas umožňuje rozdeliť priestor kufra na menšie časti.
Octavia Scout si z ponuky motorov Octavie vyberá len to najlepšie. Základom je diesel 2,0 TDI (110 kW) kombinovaný výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Nad ním stojí benzínový agregát 1,8 TSI (132 kW) so 6-stupňovým DSG. Úplnou novinkou v ponuke Octavií je kombinácia najsilnejšieho dieselu 2,0 TDI (135 kW) z Octavie RS TDI so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. V tejto konfigurácii dosahuje Octavia Scout maximálnu rýchlosť 219 km/h a na stovku zrýchľuje za 7,8 sekundy.
To sú dynamické parametre porovnateľné s benzínovou verziou 1,8 TSI, samozrejme pri podstatne nižšej spotrebe paliva. Diesely si totiž priemerne vystačia s konzumáciou 5,1 litra nafty na 100 km, kým benzín potrebuje 6,9 litra. V medzigeneračnom porovnaní je nová Octavia Scout úspornejšia až o 25 %. To aj vďaka štandardne dodávanému úspornému balíku Green tec, ktorý obsahuje štart-stop systém, rekuperáciu brzdnej energie a pneumatiky s nízkym valivým odporom. Všetky verzie pritom spĺňajú novú emisnú normu euro 6. Zaujímavosťou je použitie väčšej nádrže s objemom 55 litrov.
Tak ako doteraz je Octavia Scout sériovo vybavená pohonom oboch náprav 4×4, čo znamená aj výhodu štandardného použitia viacprvkového nezávislého zavesenia zadných kolies. Technika je zhodná s Octaviou 4×4. Hnací moment rozdeľuje medzi nápravy elektrohydraulická spojka Haldex piatej generácie, ktorá je v porovnaní so svojou predchodkyňou ľahšia o 1,4 kg. V teréne tiež pomáha elektronická uzávierka diferenciálu EDS. Okrem trakčných vlastností si Octavia Scout polepšila aj v ťažných schopnostiach.
Zvládne totiž príves s hmotnosťou dvoch ton, čo je 25 % lepší výsledok ako v minulosti. Octavia Scout preberá kompletný balík bezpečnostných systémov z bežných Octavií. Okrem deviatich airbagov, ESP a multikolíznej brzdy je k dispozícii aj radarový tempomat, kolízna brzda, parkovací asistent, čítačka dopravných značiek, asistent diaľkových svetiel, asistent pre jazdu v jazdnom pruhu či monitorovanie únavy vodiča. Octavia Scout sa predstavila na jarnom ženevskom autosalóne a do predaja sa dostane v priebehu augusta.
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 2,0 TDI | 1,8 TSI DSG | 2,0 TDI DSG |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC | 4/16 DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 1 968 | 1 798 | 1 968 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/3 500 | 132/4 500 | 135/3 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 340/1 750 | 280/1 350 | 380/1 750 |
Prevodovka | 6-manuálna | 6-DSG | 6-DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 | 7,8 | 7,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 207 | 216 | 219 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1 | 6,9 | 5,1 |