Kým v Európe oznámil Chevrolet svoj ústup a priestor prenecháva konkurencii, v Rusku sa mu darí. A to aj vďaka spoločnému podniku s ruským gigantom AutoVaz. Od roku 2002 tu totiž vyrába Chevrolet Niva, čo je modernizovaná legendárna Lada Niva, ale stále na pôvodných základoch. K jej produkcii pod značkou Chevrolet pristúpil General Motors po tom, čo samotná ruská automobilka nemala dosť financií na rozbeh sériovej výroby Nivy 2123. Na oplátku mohol použiť americké logo.
Od budúceho roka však odštartuje Niva celkom novú kapitolu svojej histórie. A opäť s logom Chevroletu. Prísľubom je koncept Chevrolet Niva predstavený na moskovskom autosalóne. Je sa na čo tešiť. Novinka totiž počíta so zachovaním základných atribútov triedy off-road, ako pohonom oboch náprav, redukčnou prevodovkou či uzávierkou diferenciálov. Teda tým, čo Nivu preslávilo, hoci mala vždy samonosnú karosériu.
Medzi súčasnými SUV a crossovermi bude predstavovať skutočne drsné náradie, hoci sa počíta aj s lacnejšími verziami s pohonom predných kolies. To ale rozhodne neplatí o vystavenom koncepte. Ten pridal k štvorkolke či redukcii aj terénne obutie v podobe pneumatík BF Goodrich Mud-Terrain s profilom 235/70 R16. A báť sa nemusí ani hlbokých brodov či tmy. Vzduch sa k motoru privádza cez „šnorchel“ a dostatok svetla zabezpečí rampa s prídavnými reflektormi.
V kritických situáciách pomôže elektrický navijak. Chevrolet Niva si tiež so sebou vozí plnohodnotnú rezervu a ako sa na správny off-road patrí, upevnená je na zadných krídlových dverách, kde je k nej najľahší prístup. Pod drsným terénnym vybavením však skrýva toto SUV s dĺžkou 4 360 mm, čo je mimochodom o 26 centimetrov viac v porovnaní sú súčasnou Nivou, podstatne modernejší dizajn. O motore to ale celkom neplatí.
Koncept je vybavený pomerne skromným 4-valcom s objemom 1,8 litra, prekvapujúco pochádzajúcim od francúzskeho koncernu PSA. Očakávať máme výkon približne 100 kW a krútiaci moment 170 Nm. Žiadna sláva, no i tak je to 30-percentné zlepšenie v porovnaní so súčasnou ruskou „jednasedmičkou“. Neskôr sa počíta aj s dieselovou verziou. No tá je naozaj hudbou budúcnosti, keďže výrobu novej Nivy plánuje spustiť Chevrolet v Togliatti až koncom budúceho roka.
Dôležitá je informácia, že hoci prídu na trh aj spomínané lacnejšie modifikácie s pohonom prednej nápravy, Chevrolet počíta so zachovaním väčšiny off-roadových prvkov konceptu aj pre sériový model. A zachovaná by mala byť aj priaznivá cena. I keď sa Chevrolet nevyhne jej medzigeneračnému zvýšeniu o približne 10 %, bude Niva v porovnaní s japonskými a západoeurópskymi SUV stále lacnejšia.