Po mnohých špekuláciách o podobe a čase príchodu nového roadsteru Mazda MX-5 je vo veci konečne jasno. Predstaví sa už v októbri na autosalóne v Paríži a nie až na budúci rok v Chicagu, ako sa pôvodne predpokladalo. Veď práve tam mal pred 25 rokmi svoju výstavnú premiéru. To je tá dobrá správa. Horšia je, že hoci Mazda naplno odhalila dizajn novej MX-5, všetky dôležité informácie vrátane tých technických si zatiaľ necháva pre seba. No i tak je zrejmé, že je sa na čo tešiť.
Hlavným mottom vývoja bolo podľa Mazdy slovíčko inovácia. Zdôrazňuje to najmä preto, aby bolo jasné, že štvrtá generácia ide ďaleko nad rámec evolúcie či faceliftu. Je to jednoducho od základu nové auto, ale s jasným rešpektom k tradícii. Tá velí, aby tento čarovný roadster ostal verný filozofii prvej generácie z roku 1989, teda nízkej hmotnosti, ľahkej ovládateľnosti, primeranému výkonu a emóciám, ktoré dokáže ponúknuť len puristický športový model s plátennou strechou. To všetko však za dostupnú cenu.
Mazda splnila kritériá do bodky. Napríklad na váhe sa jej podarilo ušetriť až 100 kg, čo znamená, že základná verzia by sa mala pohybovať tesne nad hranicou jeden tony. To je asi len o 70 kg viac, ako vážila MX-5 roku 1989, pritom musí splniť neporovnateľne náročnejšie bezpečnostné kritériá. Svoje urobila nielen predná a zadná hliníková kapota, predné hliníkové blatníky či hliníkové výstuhy nárazníkov, ale prekvapujúco aj menšie rozmery.
Celková dĺžka sa cvrkla o nezanedbateľných 10,5 centimetra na konečných 3 915 mm. To znamená, že novinka je dokonca o 35 mm kratšia ako prvá generácia MX-5. A ďalšie dva centimetre ubudli na výške. Plátenná strecha sa vznáša nad asfaltom len vo výške 1 235 mm, čo je iba o 15 mm viac v porovnaní s MX-5 prvej generácie. Plusové prírastky formátu nájdeme jedine v šírke. Štvrtá generácia je totiž o centimeter širšia (1 730 mm). Ale pri pohľade na hodnotu rázvoru náprav (2 315 mm) musíme opäť 15 mm odpočítať.
Už to dáva MX-5 vzrušujúce proporcie. No Mazda išla ešte ďalej. Znížila a predĺžila prednú kapotu, pričom rám okna posunula viac dozadu. A to isté spravila s pohonnou jednotkou. Tá je teraz ešte bližšie k stredu vozidla. Dôvod? Zníženie ťažiska a dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Posádka bude navyše sedieť o pár milimetrov nižšie. To je ďalší príspevok ku kvalite jazdných vlastností, ktoré boli pre MX-5 vždy alfou a omegou.
O interiéri si môžeme urobiť predstavu len na základe jedinej fotografie. Zaujímavé bude sledovať najmä to, ako si Mazda poradila v súvislosti s redukciou formátu a rázvoru s vnútorným priestorom. V každom prípade ostáva interiér verný prísne puristickému duchu a ľahkej plátennej streche, ktorú bude možné zložiť manuálne, a to jediným pohybom priamo z interiéru. Pribudne však moderné multimediálne rozhranie HMI s voľne uchyteným displejom a kruhovým ovládačom či reproduktory v opierkach hláv.
Mazda tvrdí, že sa snažila zmazať hranicu medzi interiérom a vonkajším prostredím, čo má byť prísľubom fantastických jazdných zážitkov. Tie podporí aj vyspelá konštrukcia podvozku. Vpredu ostáva MX-5 verná dvojitým lichobežníkovým ramenám a vzadu viacprvkovému zaveseniu. Tuhosť otvorenej karosérie zvyšuje centrálny priestorový rám, ktorý vytvára tunel pre kardan spájajúci prevodovku so zadnou hnanou nápravou. Novinkou bude elektrický posilňovač riadenia, ktorý nahradí klasickú hydrauliku.
Bohužiaľ, o motoroch toho Mazda veľa neprezradila. Vieme len toľko, že pod kapotou budú benzínové 4-valce z novej generácie Skyactiv-G, špeciálne upravené pre potreby MX-5. Pravdepodobne pôjde o agregáty s objemom 1,5 ( 77 kW) a 2,0 ( 121 kW) litra. Prepojené budú buď so 6-stupňovým manuálom, alebo s automatickou prevodovkou s tým istým počtom prevodových stupňov. Objaviť by sa však mala až neskôr, podobne ako verzia s elektricky ovládanou strechou z pevných materiálov.
Záujemcovia o MX-5 sa ešte musia vyzbrojiť istou dávkou trpezlivosti. Do predaja príde totiž až začiatkom budúceho roka, teda pred budúcou „kabriosezónou“. Spomeňme ešte, že od roku 1989, teda za 25 rokov, predala Mazda viac ako 940 000 kusov roadsteru MX-5, čo znamená, že je najpredávanejším športovým autom planéty. Dokladuje to aj zápis v Guinnessovej knihe rekordov.