V roku 2009 priviedlo BMW na svet prvé modely divízie M GmbH s pohonom oboch náprav. Stali sa nimi SUV, presnejšie SAV (Sports Activity Vehicle) X5 M a X6 M. Tie si však museli na ostrý továrenský tuning počkať pár rôčkov. Nová generácia týchto dvojičiek, predstavená v priebehu leta, to mala jednoduchšie. Pod ruky úpravcov zamierila prakticky okamžite a na autosalóne v Los Angeles uvidíme výsledok ich práce. Je sa na čo tešiť. Mohutné mníchovské štvorkolky dajú totiž dynamikou zabrať aj skutočným superšportom. Ťažia z vyššieho výkonu a tiež nižšej hmotnosti.
Ich srdcom je najsilnejší motor, aký kedy BMW použilo vo svojich modeloch s pohonom oboch náprav xDrive. Základom je, samozrejme, 8-valcové bi-turbo Twin Scroll s objemom 4,4 litra (330 kW), dodávané pre X5 a X6 xDrive50i ako v súčasnosti najsilnejšia pohonná jednotka. Ďalšími úpravami sa ale technikom M GmbH podarilo vyžmýkať z toho istého zdvihového objemu ďalšie koníky navyše. A nie málo. Výsledkom je 423 kW, ktoré sú k dispozícii od 6 000 do 6 500 otáčok za minútu. A rovnako fascinujúci je monštruózny krútiaci moment 700 Nm, dodávaný od 2 200 do 5 000 otáčok.

Medzigeneračne si tak X5 M a X6 M polepšili vo výkone o 4 % a v krútiacom momente o 10 %. Pohonná jednotka je štandardne spojená s 8-stupňovou automatickou prevodovkou M Steptronic Drivelogic. Spolu s nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou to znamená raketový šprint na stovku za ťažko predstaviteľných 4,2 sekundy, teda o päť desatín sekundy kratšie ako predtým. Maximálna rýchlosť končí pri 250 km/h, ale len z dôvodu obmedzenia dodávky paliva. Pritom sa Mníchov pýši znížením spotreby o 20 %. Pre oba modely udáva priemer 11,1 litra benzínu na 100 km. Ten však berme len orientačne.
Svoje, takmer superšportové, gény netají brutálne duo ani navonok. Veľké predné prieduchy, bočné žiabre s modelovým označením, Air Breathers, spätné zrkadlá s logom M v štýle „twinstalk“, štyri koncovky výfuku či zadný spojler dolaďujú 20-palcové M disky z ľahkej zliatiny alebo dokonca príplatkové kolesá s rozmerom 21 palcov. Obuté sú špeciálne vyvinutými pneumatikami Pirelli P Zero so zmiešaným dezénom rozmeru 285/40 na predných a 325/35 na zadných kolesách. O skrotenie týchto mohutných šeliem sa starajú obrovské ventilované kotúče 6-piestikových bŕzd, ktoré majú až o 50 % väčšiu styčnú plochu v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Pritom sú o 1,6 kg ľahšie.

To by ale stále nestačilo. Do hry musel vstúpiť upravený podvozok znížený o 10 mm. Štandardne dodávané vzduchové odpruženie udržuje konštantnú svetlú výšku a zabraňuje náklonom v zákrutách. Aj preto dokážu X5 M a X6 M zvládať bočné preťaženie na úrovni 1,2 G, čo je v triede SUV naozaj obdivuhodné. Vodič môže pritom voliť jedno z troch nastavení odpruženia – Comfort, Sport a Sport+. Podobne to platí pre upravené riadenie Servotronic M s elektrickým posilňovačom či trakčnú elektroniku. Tá preferuje pri prenose výkonu na asfalt zadnú nápravu, no v prípade potreby vie preniesť až 100 % hnacieho momentu na predné kolesá.
Luxusný interiér je zušľachtený záplavou M doplnkov. Od špecifického volantu a radiacej páky až po plakety a špeciálne prahové lišty. Ako dekoračné materiály sú zvolené hliník a karbón. Sedadlá sú čalúnené kožou merino, palubná doska využíva kožu napa a atmosféru dotvára čierna alcantara strešného poťahu. Špecifický je aj dizajn prístrojov. Po pripojení smartfónu k multimediálnemu rozhraniu je možné využívať telemetrickú aplikáciu M LapTimer, ktorá analyzuje jazdný štýl vodiča na okruhu vrátane rýchlosti, pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia či uhla natočenia volantu. Následne možno porovnávať jednotlivé kolá či zdieľať výsledky s inými jazdcami.

Dve mníchovské novinky budú mať síce premiéru už o pár dní na novembrovom autosalóne v Los Angeles, ale potenciálni záujemcovia si ešte budú musieť chvíľu počkať. Pred štartom predaja absolvujú totiž ešte európsky debut na jarnom autosalóne v Ženeve. BMW zatiaľ zverejnilo len americké ceny. Za X5 M si bude automobilka účtovať 99 650 a za X6 M 103 050 dolárov.
Technické údaje
Motor | V8 TwinScroll (M 50i) |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 8/32 2× DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 4 395 |
Vŕtanie/zdvih (mm) | 88,3/89,0 |
Max. výkon (kW/ot.) | 423/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 700/2 200 |
Prevodovka | 8 – automatická |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
0 – 100 km/h | 4,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 11,1 |