ESP je od novembra povinné. Autá sa bez neho predávať nesmú

Všetky nové autá, predávané od 1. novembra tohto roku, musia byť vybavené stabilizačným systémom ESP. Nariaďuje to smernica Európskej komisie.

04.11.2014 12:00
debata (27)
Princíp ESP spočíva v sledovaní trajektórie... Foto: Škoda-Auto
ESP - Škoda Yeti Princíp ESP spočíva v sledovaní trajektórie vozidla 25-krát za sekundu a jej porovnávaní s natočením volantu. Akýkoľvek nesúlad je následne korigovaný presne cielenými zásahmi bŕzd.

Stabilizačný systém ESP (Electronic Stability Program) považujeme dnes mnohí za úplnú samozrejmosť. Pravdou však je, že v krajinách Európskej únie nebol doteraz povinný. Aspoň nie pre autá, ktoré boli uvedené do predaja pred 1. novembrom 2011. Tie ostatné už totiž ESP mať museli. Zaslúžila sa o to smernica Európskej komisie. Výsledkom je, že napríklad v tomto roku bolo až 84 % všetkých predaných nových áut v Európe vybavených stabilizačným systémom.

Od tohto mesiaca sa však táto povinnosť týka všetkých nových áut, teda aj modelov, ktoré sa objavili na výrobných linkách pred 1. novembrom 2011. Pravidlo platí nielen pre osobné, ale aj ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony. Európa sa tým zaradí k ďalším regiónom, ktoré od výrobcov vozidiel požadujú stabilizačný systém ako podmienku homologizácie. Tak napríklad v USA a v Kanade je ESP povinné pre všetky autá už tri roky.

Európska komisia tvrdí, že za posledné dva roky... Foto: Bosch
ESP Európska komisia tvrdí, že za posledné dva roky zabránil elektronicky stabilizačný program ESP 33 tisíc dopravným nehodám a zachránil minimálne tisíc ľudských životov.

Európska komisia tvrdí, že od zavedenia ESP pre nové modely áut zabránilo toto zariadenie 33-tisíc dopravným nehodám a zachránilo viac ako tisíc životov. Zvýšenie podielu vozidiel s ESP na 100 percent má toto číslo ešte zvýšiť. Stabilizačný systém sa po prvýkrát objavil v roku 1995 v Mercedese-Benz triedy E. Išlo však o súčasť príplatkového vybavenia. O jeho rýchle rozšírenie sa o dva roky postarala opäť tá istá automobilka.

Nešlo však o dobrovoľný krok. ESP začala montovať do najmenšieho a vtedy úplne nového Mercedesu-Benz triedy A, ako reakciu na nezvládnutý losí test. Išlo teda o krok, ktorý jej pomohol zachrániť nielen samotný „projekt A“ ale aj bezpečnostný imidž automobilky. Áčko sa tak stalo prvým autom na svete, ktoré malo elektronickú stabilizáciu sériovo. Princíp spočíva v sledovaní trajektórie vozidla 25-krát za sekundu a jej porovnávaní s natočením volantu. Akýkoľvek nesúlad je následne korigovaný presne cielenými zásahmi bŕzd jednotlivých kolies, ktoré upravia dráhu vozidla do požadovaného smeru.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #ESP #ESC #Electronic Stabity Program
Články podľa značiek