Rodina legendárnej päťstovky sa rozrastá. Po Fiate 500, 500C, 500L, 500L Living a 500L Trekking tu máme konečne dlho avizovaný crossover 500X. Jeho hlavnými súpermi budú Nissan Qashqai, Opel Mokka či Škoda Yeti. Inklinuje k nim rozmermi, ale aj pohonom oboch náprav. Takže francúzske crossovery typu Renault Captur alebo Peugeot 2008 necháva ďaleko za sebou.
Novinka má dĺžku 4 250 mm, na šírku 1 800 a na výšku rovných 1 600 mm. Okrem „metropolitnej“ verzie s predným náhonom a civilným dizajnom prinesie tiež off-roadovo ladenú modifikáciu s lepšie chráneným podvozkom, nábehovými hranami nárazníkov a pohonom 4×4. Niet sa čomu čudovať, techniku má zhodnú s novým Jeepom Renegade, s ktorým zdieľa spoločnú platformu.
Kariéru odštartuje 500X s troma motormi, výlučne 4-valcovými a preplňovanými. Jedinú benzínovú alternatívu predstavuje zatiaľ agregát 1,4 Turbo MultiAir II (103 kW) s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies. Naftu budú reprezentovať dva motory – slabší 1,6 MultiJet II (88 kW) a silnejší 2,0 MultiJet II (103 W). Kým slabší diesel si musí vystačiť so 6-stupňovým manuálom a predným náhonom, najvýkonnejší naftový motor je štandardne kombinovaný s pohonom 4×4 a 9-stupňovým automatom.
Neskôr obohatí ponuku výkonnejšia verzia benzínového motora 1,4 MultiAir II (125 kW), takisto spriahnutá s pohonom oboch náprav a automatom, ale aj najslabší atmosférický benzínový motor 1,6 E-torQ (80 kW) a najslabší diesel 1,3 Multijet II (70 W). Oba základné motory budú spojené s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami a výlučne predným náhonom.
Pohon 4×4, identický s Jeepom Renegade, bude pre 500X silným argumentom. Vybavený je totiž systémom Drive Mode Selector, ktorý upravuje účinok celej hnacej sústavy, ale aj riadenia a trakčných systémov podľa zvoleného jazdného režimu. V móde Auto uprednostňuje 500X pohon predných kolies, no v prípade potreby zapojí aj zadnú nápravu. Mód Sport sa zas postará o dostatok trakcie pri ostrejšej jazde, čo znamená aktívnejší záber zadných kolies, ostrejšie reakcie plynu a neskoršie preraďovanie automatu.
Pre terén je pripravený mód All weather s využitím pohonu oboch náprav v záujme čo najlepšej trakcie. Off-roadové verzie majú mód All weather nahradený režimom Traction Plus s rýchlejšími reakciami zadnej nápravy a špecifickým režimom trakčnej elektroniky, ktorá sa prispôsobuje najmä klzkým vozovkám či jazde na snehu a blate. Prenos hnacieho momentu k zadným kolesám má na starosti elektromagnetická lamelová spojka integrovaná so zadným diferenciálom.
V porovnaní s drsnou verziou Jeepu Renegade s prívlastkom Trailhawk bude chýbať len redukčná prevodovka. Fiat 500X tiež dostane o čosi nižší podvozok. Ten má v základe svetlú výšku 162 a pri verziách 4×4 179 mm. V pláne je však ešte variant Cross Plus, ktorý by mal pridať ďalších pár milimetrov. O solídnosti tohto crossoveru svedčí aj konštrukcia podvozka. Všetky verzie majú nezávislé zavesenie kolies, vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na trojprvkových závesoch.
Nechýba ani predný a zadný pomocný rám. O riadenie sa postará elektrický posilňovač s funkciou DST (Dynamic Steering Response), ktorá dokáže navádzať vodiča na správnu reakciu pri riziku vzniku priečneho šmyku ešte predtým, než dôjde k zásahu stabilizačnej elektroniky. V Taliansku štartuje základná verzia Fiatu 500X na 16 950 eurách. Za vrcholovú verziu 2,0 MultiJet II s pohonom 4×4 zaplatia talianski zákazníci 32 400 eur. Na slovenský trh sa 500X chystá najskôr v marci budúceho roka.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 248 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 976 |
Výška (mm) | 1 600 – 1 608 |
Rázvor náprav (mm) | 2 570 |
Svetlá výška (mm) | 162/179 |
Objem kufra (l) | 350 – 1 000 |
Technické údaje
Motor | 1,4 MultiAir II 4×2 | 1,6 MultiJet II 4×2 | 2,0 MultiJet II 4×4 |
---|---|---|---|
Objem motora (CCM) | 1 368 | 1 598 | 1 956 |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 368 | 1 598 | 1 956 |
Max. výkon (kW/ot.) | 103/5 000 | 88/3 750 | 103/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 230/1 750 | 320/1 750 | 350/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 9A |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 186 | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 | 10,5 | 9,8 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 6,0 | 4,1 | 5,5 |