Mercedes-Maybach: Vlajková loď Daimleru má logo trojcípej hviezdy

22.11.2014 07:00

Je to alebo to nie je Maybach? Isté je, že ako samostatná značka skončil. Novú generáciu odvodili z Mercedesu-Benz triedy S. Aj preto už prednú masku nezdobí dvojité M. Ale nebojte sa. O luxus v štýle first class je postarané. A navyše je to najtichšie auto planéty. Tichšie ako Rolls-Royce.

Nová generácia Maybachu je odvodená od novej...
Nová generácia Maybachu je odvodená od novej limuzíny triedy S. Aj preto názov Mecedes-Maybach. Autor: Mercedes-Benz

Výrobu limuzín Maybach ukončil Daimler už takmer pred dvoma rokmi. Za dekádu produkcie od reinkarnácie slávnej nemeckej značky (2002) sa predalo len 3 000 exemplárov. To ani zďaleka nestačilo na čísla, ktoré predvádzala konkurencia s logami Rolls-Royce a Bentley. Stará technika pochádzajúca ešte z čias Mercedesu S (W202) z prelomu tisícročí a ani dizajn „jazvečíka“ na zákazníkov príliš nezapôsobili. Zvlášť s pribúdajúcim vekom. Tak napríklad v roku 2011, ktorý bol posledným kompletným produkčným rokom limuzín Maybach 62 a 57, sa predalo len 157 vozidiel, kým Rolls-Royce ich dopravil k zákazníkom rovných 7 000!

Bolo zrejmé, že i keď Maybach hrá dôležitú úlohu pre imidž koncernu, produkovať stratu si už nemôže dovoliť. Mal to teda na vlásku. A vlastne aj skončil. Aspoň ako samostatná značka. Nový život mu našťastie po krátkej odmlke vdýchol Daimler pomocou novej limuzíny Mercedes-Benz S600. A to veru nie je zlý základ. Škoda len, že z prednej masky zmizol symbol dvojitého M. Vystačiť si musí s trojcípou hviezdou a názvom Mercedes-Maybach. Najluxusnejšia limuzína Daimleru, ktorá práve debutuje na autosalóne v Los Angeles a súčasne v čínskom Guangzhou, je teda „len“ derivátom triedy S. V Stuttgarte si však dali záležať.

V porovnaní s triedou S je Maybach dlhší o 207...
V porovnaní s triedou S je Maybach dlhší o 207 mm. Z toho dvadsať centimetrov pribudlo za stredovým stĺpikmi. I tak je dĺžkou 5 453 mm kratší ako pôvodná kratšia verzia Maybachu 57. Autor: Mercedes-Benz

Mercedes-Maybach je v porovnaní s dlhou verziou eska dlhší o ďalších 207 mm. Celkovo sa tak natiahol na veľkorysých 5 453 mm. Stále je to však menej, ako mala kratšia verzia pôvodného Maybachu 57. Až 200 plusových milimetrov išlo pritom na vrub rázvoru náprav. Ten má hodnotu neskutočných 3 365 mm. A sú tu aj ďalšie rozdiely, ktoré odlišujú Maybach od bežných limuzín S. V prvom rade je tu viac chrómu. Napríklad na prednej maske s troma dvojitými lamelami, na dvojitých zadných koncovkách výfukov alebo na stredných stĺpikoch, ktoré dopĺňajú chrómový lem okien. Špecifický je aj dizajn 20-palcových kolies.

Pozorné oko si tiež všimne, že do zadných stĺpikov sa „nasťahovalo“ tretie bočné okienko. Preto môže byť rám nedeleného okna zadných dverí umiestnený vyššie, čo uľahčuje nastupovanie. Paradoxne, dĺžka dverí je o 66 mm kratšia. Bonusom však je okrem komfortnejšieho prístupu k zadným sedadlám aj možnosť sťahovať celú plochu okna a tiež štíhlejší zadný stĺpik. Karoséria skrýva aj niekoľko konštrukčných zaujímavostí. Napríklad laserové zvary Welding on the Fly, ktoré sú presnejšie a zvyšujú tuhosť tela skeletu. Tú Maybach naozaj potrebuje, veď jeho bočný panel je najväčším karosárskym dielcom, aký sa kedy objavil v sériovej produkcii.

Okrem množstva chrómu je najväčším dizajnovým...
Okrem množstva chrómu je najväčším dizajnovým rozdielom v porovnaní s triedou S zadný stĺpik, do ktorého sa nasťahovalo tretie bočné okno. Rám dverí je tak vyšší a umožňuje ľahšie nastupovanie. Autor: Mercedes-Benz

Tisícky hodín strávil nový Maybach aj v novom aerodynamickom tuneli Mercedes-Benz Technology Centra v Sindelfingene. Pýtate sa prečo, ak má už limuzína S špičkovú aerodynamiku? Dôvodom nebolo ani tak znižovanie odporu vzduchu, ktorý dosahuje koeficient Cx 0,26, ako akustika. Nový Maybach je totiž podľa Mercedesu najtichšou limuzínou planéty. Predĺženie karosérie a zväčšenie plochy okien si jednoducho vyžiadali špecifické aerodynamické úpravy. Na nízkej hladine hluku majú však podiel aj nové tesnenia dverí a nová izolácia kabíny od batožinového priestoru. Posádka, najmä tá vzadu, by si tak mala vychutnávať dokonalé ticho. A presne o ňu tu ide.

Mercedes-Maybach je totiž v prvom rade o cestujúcich na dvoch samostatných zadných sedadlách. Tí sa môžu tešiť zo zväčšenia priestoru na nohy. Pomohol práve predĺžený rázvor za stredovými stĺpikmi. Kým Mercedese S Long ponúka na kolená 166 mm, Maybach až neuveriteľných 325. Tento priestor vie využiť aj inak. Elektricky ovládané sedadlá možno totiž prestaviť do relaxačnej konfigurácie. Kým poloha samotnej sedacej časti je nemenná, operadlá sa dajú sklápať v rozsahu od 19 stupňov do 43,5 stupňa a v spodnej časti je pripravená výsuvná opierka na nohy. Pasažier na pravom zadnom sedadle profituje navyše zo sklopného sedadla spolujazdca. Vybavenie obsahuje rozprávkový luxus.

V kabíne panuje rozprávkový luxus. Plne...
V kabíne panuje rozprávkový luxus. Plne nastaviteľné zadné sedadlá obsahujú napríklad funkciu napodobňujúcu masáž lávovými kameňmi. Nechýba aromatizácia interiéru, chladiaci box na šampanské ani strieborné poháre Ronne&Berking. Autor: Mercedes-Benz

Zadné ventilované a vyhrievané sedadlá obsahujú funkciu napodobňujúcu masáž lávovými kameňmi. Vyhrievané sú aj lakťové opierky vo dverách. Interiér možno prevoňať parfumom Agarwood či presvetliť panoramatickou strechou Magic Sky alebo ambientným LED osvetlením. V porovnaní s Mercedesom S tu nájdeme ešte kvalitnejšie materiály. Nové sú však aj zadné výplne dverí. Nechýba aparatúra Burmester High-End 3D, chladiaci box na šampanské v stredovej opierke ani držiaky na ručne vyrábané strieborné poháre nemeckej spoločnosti Ronne&Berking, ktoré nájdeme v michelinovských reštauráciách či na palubách dvesto najdrahších jácht sveta. Vpredu pribudli hriešne drahé analógové hodinky IWC.

Dôležitejšia časť posádky môže zadávať svoje želania vodičovi cez komunikačné rozhranie. Vysoký podiel ručnej práce navyše umožňuje splniť zákazníkom prakticky akékoľvek priania. A okrem nich sú tu ešte príplatkové balíky zvyšujúce luxus na extrémnu úroveň. Zaujímavé je to aj pod kapotou. Nový Maybach je totiž slabší ako jeho predchodca. Kým ten ponúkal výkony od 386 kW pre Maybach 57 až po 456 kW pre verziu Maybach 62 S, novinka zavádza „štandardnú“ techniku triedy S. Po prvý raz sa tak napríklad v Maybachu objavuje 8-valec, ktorý je jednou z dvoch alternatív. Na vrchole ostáva, pochopiteľne, dvakrát preplňovaný 12-valec. Ide o nedávno modernizovaný agregát 6,0 V12 s výkonom 390 kW a krútiacom momentom 830 Nm.

Vpredu pribudli analógové hodiny IWC. Vodič sa...
Vpredu pribudli analógové hodiny IWC. Vodič sa môže dorozumievať so zadnými cestujúcimi pomocou komunikačného systému. Autor: Mercedes-Benz

V spojení so 7-stupňovou prevodovkou 7G-Tronic šprintuje Maybach 600 na stovku za päť sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Zvláštne však je, že rovnaké dynamické parametre dosahuje aj nová 8-valcová verzia Maybach 500 s motorom 4,7 V8 bi-turbo s výkonom 335 kW a krútiacim momentom 700 Nm. Stojí za tým nižšia hmotnosť, ale najmä nová 9-stupňová prevodovka 9G-Tronic. Maybach S600 je tak skôr o imidži ako o logike, zvlášť ak dokáže 8-valec ponúknuť o 2,8 litra nižšiu spotrebu. Kým Maybach 600 spáli na 100 km priemerne 11,7 litra benzínu, verzii Maybach 500 stačí 8,9 litra. Samozrejme, v realite to bude nepochybne viac.

Mercedes-Maybach sa objaví na trhu vo februári budúceho roka. V júni však k verziám 500 a 600 pribudne po prvý raz aj modifikácia s pohonom oboch náprav Maybach 500 4Matic. Ceny ešte oznámené neboli. V každom prípade by mali byť nižšie ako v predchádzajúcej generácii. Maybach totiž vzniká na spoločných linkách s triedou S a z triedy S, čím prišiel o časť svojej autonómie. Či ide o správne rozhodnutie, ukáže až čas. Už dnes však môžeme povedať, že v porovnaní s konkurenčným Rolls-Royceom a Bentleyom musel Daimler pristúpiť na kompromis. Napriek nespochybniteľnému luxusu to už jednoducho s trojcípou hviezdou nie je konkurent aristokratickým britským značkám. Aspoň z pohľadu imidžu, na ktorý sú majetní zákazníci zvlášť citliví.

Mercedes-Maybach -
		2015
Mercedes-Maybach -
		2015
+27Mercedes-Maybach -
		2015

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Maybach #autosalón Los Angeles 2014 #Mercedes-Maybach #autosalón Guangzhou 2014
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR