Mercedes GLE Coupé: Aj Stuttgart má 'X-šestku'. Ukáže ju v Detroite

Mercedes GLE Coupé nie je ničím iným ako športovým derivátom Mercedesu-Benz triedy M. Teda vlastne jeho modernizovanej verzie, ktorá sa už zakrátko premenuje na GLE. Zaútočí priamo na mníchovské BMW X6. Hneď od začiatku aj ostrou verziou GLE 450 AMG.

12.12.2014 06:00
debata (2)
Nové GLE Coupé je jasnou odpoveďou na... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Nové GLE Coupé je jasnou odpoveďou na konkurenčné BMW X6. V porovnaní s triedou M, z ktorej vychádza, je takmer o 100 mm dlhšie. V sérii nebudú chýbať adaptívne full-LED svetlá.

Mercedes stvoril modelom CLS segment 4-dverových kupé a BMW zas priviedlo na svet X-šestkou kategóriu kupé-SUV. Kým Mníchov už stuttgartský náskok dobehol, Mercedes si dal so svojím športovým SUV naozaj načas. Nové GLE Coupé prichádza totiž takmer šesť rokov po BMW X6. Recept je však zhodný, čo už automobilka napokon naznačila štúdiou MLC v Pekingu. Mercedes M, ktorý je základom novinky, dostal jednoducho kabínu so siluetou kupé. A prečo názov GLE Coupé? Ten je plne v súlade s novou radikálnou zmenou označovania stuttgartských modelov. Z triedy M sa totiž už čoskoro, presnejšie po facelifte, stane Mercedes-Benz GLE a verzia Coupé bude jeho derivátom.

Silueta kombinuje mohutný pontón typický pre... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Silueta kombinuje mohutný pontón typický pre kategóriu SUV so splývavou kabínou kupé. Napriek tomu by malo byť vzadu dostatok miesta pre troch cestujúcich a veľký kufor.

Napriek technickej príbuznosti s veľkým stuttgartským SUV je karoséria GLE Coupé plne autonómna. Nejde pritom len o spomínanú kabínu, ale aj odlišne riešenú prednú masku, nárazníky či svetlá. Menili sa tiež rozmery. GLE je poriadny kus auta, dokonca väčší ako trieda M. Na dĺžku má 4 900 mm, čo je takmer o 10 cm viac a aj šírkou tesne nad dva metre prerastá svojho klasického súrodenca. Len na výške 1 731 mm ubudlo približne šesť centimetrov. Svoju veľkosť však maskuje obrovskými kolesami. Tie majú minimálne 20 palcov, no k dispozícii budú aj disky s rozmerom 21 a za príplatok pre vrcholovú verziu 450 AMG dokonca 22 palcov.

Mohutná stavba karosérie stojí na minimálne... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Mohutná stavba karosérie stojí na minimálne 20-palcových diskoch kolies. Pre verziu 450 AMG sú pripravené dvadsiatky a za príplatok aj disky s priemerom 22 palcov.

GLA odštartuje kariéru s troma pohonnými jednotkami. Základom je trojlitrový 6-valcový diesel verzie GLE 350d 4Matic (190 kW) a nad ním výkonnejšia benzínová modifikácia GLE 400 4Matic (245 kW) s dvakrát preplňovaným vidlicovým trojlitrom. K nim sa pridá úplná novinka, ostrá verzia GLE 450 AMG s motorom vyladeným až na 270 kW, ktorá bude prvým členom novej rodiny ostrejších Mercedesov divízie AMG Sport. Všetky tri motory budú kombinované s novou 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic a permanentným pohonom oboch náprav 4Matic. Kým však 350d a GLE 400 rozdelia hnací moment motora medzi nápravy v pomere 50:50, AMG bude preferovať zadné kolesá (40:60).

Interiér má úplne novú palubnú dosku s... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Interiér má úplne novú palubnú dosku s polozapusteným monitorom rozhrania Command s priemerom osem palcov.

Základné verzie budú vybavené podvozkom s klasickými tlmičmi a oceľovými pružinami. Za príplatok je však k dispozícii vzduchové odpruženie Airmatic. GLE 450 AMG ho dostane v sérii aj s novou funkciou ADS Plus s plynule variabilnou zmenou tlmenia v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Stabilitu podporia aj aktívne stabilizátory Active Curve na oboch nápravách, znižujúce náklony v zákrutách. O výrazne športový dojem za volantom sa má postarať špeciálne naladené riadenie s ostrejším pomerom 17,4 : 1. Všetky adaptívne systémy podvozku a pohonu spadajú pritom pod „správu“ voliča jazdných režimov Dynamic Select.

Volič jazdných režimov umožní nastavovať... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Volič jazdných režimov umožní nastavovať vozidlo v piatich módoch, ktoré upravujú činnosť motora, prevodovky, riadenia či trakčných systémov a odpruženia.

Ten obsahuje celkom päť módov – Comfort, Slippery pre klzké povrchy, Sport, ostrý Sport + a Indvidual, ktorý umožňuje nezávislú konfiguráciu nastavenia jednotlivých charakteristík motora, prevodovky, riadenia, pruženia či trakčných systémov podvozku. Mení sa dokonca aj zvuk motora. Efektná je najmä funkcia Duble-declutch (medziplyn), posielajúca sa do výfuku echá pri podraďovaní. Práve systém Dynamic Select by mal priniesť GLE Coupé odlišný charakter jazdných vlastností v porovnaní s triedou M, či modernizovaným GLE. Športovejšia atmosféra je pritom zjavná aj za volantom. Interiér je totiž úplne prepracovaný.

Zatiaľ najvýkonnejšia verzia 450 AMG bude... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Zatiaľ najvýkonnejšia verzia 450 AMG bude disponovať výkonom 270 kW. Postará sa o ne dvakrát preplňovaný trojlitrový 6-valec.

Nová je palubná doska s oblejším tvarom, volant, športové sedadlá aj displej informačného rozhrania Command s polozapusteným displejom a uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm). GLE Coupé sa však nemienilo vzdať ani priestoru. Nad hlavami zadných cestujúcich síce ubudlo niekoľko milimetrov, no Mercedes-Benz sľubuje najviac miesta vo svojej triede. Na druhej strane, koľko má asi tak konkurentov? No pri dĺžke na hranici piatich metrov ďaleko od pravdy nebude. Pocit vzdušnosti môže umocniť panoramatická strecha. A hanbiť sa nemusí ani za batožinový priestor. Jeho základný objem automobilka síce nezverejnila, no po sklopení zadných sedadiel je to úctyhodných 1 650 litrov.

Mercedes-Benz GLE Coupé 450 AMG bude prým... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015 Mercedes-Benz GLE Coupé 450 AMG bude prým predstaviteľom novej divízie AMG Sport.

Veko bude samozrejme už v sérii ovládané elektricky. A to si GLE ešte trúfne utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou 3 500 kg na svojom elektricky výsuvnom ťažnom zariadení. Na zozname vybavenia nájdete kožné čalúnenie, audiosústavu s ôsmimi reproduktormi, dvojzónovú klimatizáciu a celý rad bezpečnostných prvkov vrátane adaptívnych svetiel LED Intelligent Light System. Tie možno doplniť o balíček Driving Assistance Plus s radarovým tempomatom, udržiavaním v jazdnom pruhu, autopilot Stop&Go pre jazdu v zápchach, detekciu slepého uhlu zrkadiel, rozpoznávanie chodcov, panoramatickú kameru či nočné videnie. Za príplatok si môžete dopriať spomínanú panoramatickú strechu či vyhrievané stierače.

Nový Mercedes-Benz GLE Coupé sa predstaví už v januári na autosalóne v Detroite. Ešte v tom istom roku bude nasledovať aj jeho modernizovaný základ, Mercedes ML s novým označením GLE. Väčšinu nových technológií prevezme práve z nového kupé, možno aj vrátane palubnej dosky.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 900
Šírka (mm) 2 003
Výška (mm) 1 731
Rázvor náprav (mm) 2 915
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 658/1 725
Objem kufra (l) max. 1 650

Technické údaje

Verzia GLE 350d 4Matic GLE 400 4Matic GKE 450 AMG
Počet valcov/ventilov V6/24 V6/24 V6/24
Objem motora(ccm) cca 3 000 cca 3 000 cca 3 000
Max výkon (kW) 190 240 270
Max. krút. moment (Nm) 620 480 520
Prevodovka 9G-Tronic 9G-Tronic 9G-Tronic
Pohon 4×4 4×4 4×4
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015
+19Mercedes-Benz GLE Coupé - 2015

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes. Mercedes-Benz GLE #autosalón Detroit 2015
Články podľa značiek