
Mercedes stvoril modelom CLS segment 4-dverových kupé a BMW zas priviedlo na svet X-šestkou kategóriu kupé-SUV. Kým Mníchov už stuttgartský náskok dobehol, Mercedes si dal so svojím športovým SUV naozaj načas. Nové GLE Coupé prichádza totiž takmer šesť rokov po BMW X6. Recept je však zhodný, čo už automobilka napokon naznačila štúdiou MLC v Pekingu. Mercedes M, ktorý je základom novinky, dostal jednoducho kabínu so siluetou kupé. A prečo názov GLE Coupé? Ten je plne v súlade s novou radikálnou zmenou označovania stuttgartských modelov. Z triedy M sa totiž už čoskoro, presnejšie po facelifte, stane Mercedes-Benz GLE a verzia Coupé bude jeho derivátom.

Napriek technickej príbuznosti s veľkým stuttgartským SUV je karoséria GLE Coupé plne autonómna. Nejde pritom len o spomínanú kabínu, ale aj odlišne riešenú prednú masku, nárazníky či svetlá. Menili sa tiež rozmery. GLE je poriadny kus auta, dokonca väčší ako trieda M. Na dĺžku má 4 900 mm, čo je takmer o 10 cm viac a aj šírkou tesne nad dva metre prerastá svojho klasického súrodenca. Len na výške 1 731 mm ubudlo približne šesť centimetrov. Svoju veľkosť však maskuje obrovskými kolesami. Tie majú minimálne 20 palcov, no k dispozícii budú aj disky s rozmerom 21 a za príplatok pre vrcholovú verziu 450 AMG dokonca 22 palcov.

GLA odštartuje kariéru s troma pohonnými jednotkami. Základom je trojlitrový 6-valcový diesel verzie GLE 350d 4Matic (190 kW) a nad ním výkonnejšia benzínová modifikácia GLE 400 4Matic (245 kW) s dvakrát preplňovaným vidlicovým trojlitrom. K nim sa pridá úplná novinka, ostrá verzia GLE 450 AMG s motorom vyladeným až na 270 kW, ktorá bude prvým členom novej rodiny ostrejších Mercedesov divízie AMG Sport. Všetky tri motory budú kombinované s novou 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic a permanentným pohonom oboch náprav 4Matic. Kým však 350d a GLE 400 rozdelia hnací moment motora medzi nápravy v pomere 50:50, AMG bude preferovať zadné kolesá (40:60).

Základné verzie budú vybavené podvozkom s klasickými tlmičmi a oceľovými pružinami. Za príplatok je však k dispozícii vzduchové odpruženie Airmatic. GLE 450 AMG ho dostane v sérii aj s novou funkciou ADS Plus s plynule variabilnou zmenou tlmenia v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Stabilitu podporia aj aktívne stabilizátory Active Curve na oboch nápravách, znižujúce náklony v zákrutách. O výrazne športový dojem za volantom sa má postarať špeciálne naladené riadenie s ostrejším pomerom 17,4 : 1. Všetky adaptívne systémy podvozku a pohonu spadajú pritom pod „správu“ voliča jazdných režimov Dynamic Select.

Ten obsahuje celkom päť módov – Comfort, Slippery pre klzké povrchy, Sport, ostrý Sport + a Indvidual, ktorý umožňuje nezávislú konfiguráciu nastavenia jednotlivých charakteristík motora, prevodovky, riadenia, pruženia či trakčných systémov podvozku. Mení sa dokonca aj zvuk motora. Efektná je najmä funkcia Duble-declutch (medziplyn), posielajúca sa do výfuku echá pri podraďovaní. Práve systém Dynamic Select by mal priniesť GLE Coupé odlišný charakter jazdných vlastností v porovnaní s triedou M, či modernizovaným GLE. Športovejšia atmosféra je pritom zjavná aj za volantom. Interiér je totiž úplne prepracovaný.

Nová je palubná doska s oblejším tvarom, volant, športové sedadlá aj displej informačného rozhrania Command s polozapusteným displejom a uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm). GLE Coupé sa však nemienilo vzdať ani priestoru. Nad hlavami zadných cestujúcich síce ubudlo niekoľko milimetrov, no Mercedes-Benz sľubuje najviac miesta vo svojej triede. Na druhej strane, koľko má asi tak konkurentov? No pri dĺžke na hranici piatich metrov ďaleko od pravdy nebude. Pocit vzdušnosti môže umocniť panoramatická strecha. A hanbiť sa nemusí ani za batožinový priestor. Jeho základný objem automobilka síce nezverejnila, no po sklopení zadných sedadiel je to úctyhodných 1 650 litrov.

Veko bude samozrejme už v sérii ovládané elektricky. A to si GLE ešte trúfne utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou 3 500 kg na svojom elektricky výsuvnom ťažnom zariadení. Na zozname vybavenia nájdete kožné čalúnenie, audiosústavu s ôsmimi reproduktormi, dvojzónovú klimatizáciu a celý rad bezpečnostných prvkov vrátane adaptívnych svetiel LED Intelligent Light System. Tie možno doplniť o balíček Driving Assistance Plus s radarovým tempomatom, udržiavaním v jazdnom pruhu, autopilot Stop&Go pre jazdu v zápchach, detekciu slepého uhlu zrkadiel, rozpoznávanie chodcov, panoramatickú kameru či nočné videnie. Za príplatok si môžete dopriať spomínanú panoramatickú strechu či vyhrievané stierače.
Nový Mercedes-Benz GLE Coupé sa predstaví už v januári na autosalóne v Detroite. Ešte v tom istom roku bude nasledovať aj jeho modernizovaný základ, Mercedes ML s novým označením GLE. Väčšinu nových technológií prevezme práve z nového kupé, možno aj vrátane palubnej dosky.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 900 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 003 |
Výška (mm) | 1 731 |
Rázvor náprav (mm) | 2 915 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 658/1 725 |
Objem kufra (l) | max. 1 650 |
Technické údaje
Verzia | GLE 350d 4Matic | GLE 400 4Matic | GKE 450 AMG |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | V6/24 | V6/24 | V6/24 |
Objem motora(ccm) | cca 3 000 | cca 3 000 | cca 3 000 |
Max výkon (kW) | 190 | 240 | 270 |
Max. krút. moment (Nm) | 620 | 480 | 520 |
Prevodovka | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic |
Pohon | 4×4 | 4×4 | 4×4 |