Bolo načase. Kým konkurenčné BMW a Mercedes-Benz majú na trhu už tretiu generáciu svojich veľkých SUV, Audi prichádza len s druhou, aj to s polročným sklzom. Pôvodne malo byť totiž nové Q7 hlavnou hviezdou jesenného autosalónu v Paríži. Nestalo sa. Dôvodom boli vraj dodatočné úpravy dizajnu. V Ingolstadte mali teda dosť času spoznať svojich súperov a postaviť do boja skutočne silného hráča. A, ako sa zdá, využili ho do bodky. Nová Q-sedmička urobila hneď dva kroky vpred.
Radikálna diéta
Za všetko hovorí údaj zníženia hmotnosti o neuveriteľných 325 kg a priemerné zníženie spotreby o 26 percent. Dieselová verzia 3,0 TDI váži 1 995 kg a benzínové Q7 je ešte o 25 kg ľahšie. Na redukcii váhy ma veľký podiel úplne nová platforma MLB Evo, pripravená pre veľké modely koncernu VW s pozdĺžne uloženými motormi. Len na podvozku sa tak podarilo Q7 zhodiť viac ako 100 kg. Ďalších 75 išlo dole vďaka karosérii, ktorá využíva 41 % podiel hliníka. Vyrobené sú z neho blatníky, dvere (- 24 kg), predná kapota, ale aj zadné veko.
Pomohla tiež mierna redukcia rozmerov. Na dĺžku ubudlo 37 mm a na šírku 15. I tak je Q7 s celkovou dĺžkou 5 050 mm stále velikánom triedy, väčším než Mercedes-Benz M aj BMW X5. Len výška 1 740 mm ostala zachovaná. Napriek tomu sa podarilo znížiť koeficient odporu vzduchu Cx na úroveň 0,32. Podieľajú sa na ňom aj detaily, ako napríklad aktívne lamely chladiča. Dizajn prichádza so športovejšími líniami. Nová je najmä 6-uholníková predná maska s mohutným chrómovým lemom. Dotýka sa priamo reflektorov.
Viac miesta vnútri
Tie sú v štandardne bi-xenónové alebo za príplatok full LED. Samozrejme, nechýba ani najdrahšia alternatíva v podobe adaptívnych svetiel Audi Matrix LED s grafikou dvojitých šípov. Najvyššia úroveň môže používať vzadu dynamické smerové svetlá. LED diódy sú tu štandardom. Tento viac než päťmetrový kolos stojí minimálne na 18-palcových diskoch kolies. No k dispozícii sú kolesá s priemerom až do 21 palcov. Tie iste svedčia najmä verziám vybaveným exteriérovým paketom S line, ktorý obsahuje tmavosivé sacie otvory v nárazníku a prahy, spojler či difúzor v tom istom vyhotovení.
Napriek miernemu zmenšeniu formátu ponúkne Q7 väčší priestor pre cestujúcich. Tak napríklad vpredu je o 41 mm viac miesta na nohy a vzadu viac o 21 mm. K tomu pridáva Q7 o 24 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou a o 20 viac v šírke v úrovni ramien. V základe je Q7 určené piatim pasažierom. Traja zadní sedia na individuálnych sedadlách s možnosťou posunu 110 mm a regulovateľnými operadlami. Tí prední sa môžu tešiť z elektrického nastavovania sedadiel až v 18 parametroch a masážnej funkcie s piatimi režimami.
Za príplatok sú k dispozícii dve elektricky sklopné a výklopné sedadlá tretieho radu, ktoré je možné zapustiť úplne do podlahy. Pritom je nakladacia hrana kufra o 46 mm nižšia. A keď sme už v batožinovom priestore, jeho objem sa pohybuje od 295 litrov v sedemmiestnom usporiadaní cez 890 litrov v päťmiestnej verzii až po celkových 2 075 ak sú sklopené aj sedadlá druhého radu. Palubná doska je tak trochu inšpirovaná Passatom deviatej generácie. Nielen prieduchmi ventilácie nového klimatizačného systému, ktoré sa tiahnu kontinuálne celou šírkou palubnej dosky, ale aj virtuálnym kokpitom.
Prístroje len virtuálne
Kým však pri Passate je digitálny prístrojový panel za príplatok, v Q7 ho dostanete v sérii. Displej s uhlopriečkou 12,3 palca (31,2 cm) umožňuje rôzne druhy zobrazenia analógových stupníc. Buď väčšie, alebo menšie, keď sa vytvára dostatočný priestor pre zobrazenie máp a ďalších údajov v centre panelu. Pribudol aj head-up displej. Ďalšiu obrazovku multimediálneho rozhrania nájdeme v strede palubnej dosky. Má buď 7 (17,8 cm), alebo 8,3 palca (21 cm) a slúži ďalším funkciám od navigácie, nastaveniam vozidla až po komunikáciu.
Novinkou je ovládanie MMI all-in touch s touch padom, ktorý ponúka dotykovú spätnú väzbu, ale aj osem malých plôch pre rýchly vstup do obľúbených funkcií menu. Pochopiteľne, nechýba písanie písmen či hlasové ovládanie. Vrcholová zostava multimediálnych zariadení obsahuje on-line aktualizáciu navigačných dát, audio Bang&Olufsen s 23 reproduktormi či vysokorýchlostné internetové pripojenie LTE s rýchlosťou 100 Mbit/s. O zábavu je postarané aj vzadu. Môžu tu byť až dva špeciálne tablety Audi (10,1 palca), cez ktoré možno ovládať multimediálne systémy vozidla.
Audi dobieha náskok konkurentov aj v bezpečnostných systémoch. Rozdelil ich do troch balíkov – Parking, City a Tour. Obsahujú známych pomocníkov od kolízneho brzdenia cez parkovací asistent, adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, monitorovanie jazdných prúdov až po „autopilota“ pre jazdu v zápchach (do 60 km/h), varovanie pri cúvaní pred kolíziou križujúceho vozidla či detekciu chodcov a nočné videnie. Novinkou je cúvací asistent pre parkovanie s prívesom či výstraha pred vystupovaním, ak by mohlo otvorením dverí dôjsť ku kontaktu s cyklistom alebo iným autom.
Zatiaľ len dva motory, no o 26 % úspornejšie
V čase príchodu na trh dostanú zákazníci na výber dva 6-valce. Modernizovaný diesel 3,0 TDI (200 kW) alebo benzínovú alternatívu 3,0 TFSI (245 kW) dopovanú odpájateľným kompresorom. Obe kombinované s 8-stupňovými automatickými prevodovkami a pohonom oboch náprav Quattro. Priemerne sľubuje Audi zníženie spotreby až o 26 % – 23 pri dieselovej a 28 pri benzínovej verzii. V číslach to znamená priemernú spotrebu 5,7, respektíve 7,7 litra paliva na 100 km. Pritom sú oba varianty podstatne rýchlejšie. Na stovku to zvládnu za 6,1 a 6,3 sekundy.
Ešte úspornejšia bude pripravovaná verzia 3,0 TDI ultra (160 kW) a po prvýkrát v Q7 použitý benzínový 4-valec 2,0 TFSI (185 kW). Ten však Audi plánuje dodávať najmä do USA. Pohon Quattro s medzinápravovým diferenciálom integrovaným v automatickej prevodovke rozdeľuje hnací moment štandardne v pomere 40 : 60. V prípade potreby dokáže však na prednú nápravu odviesť maximálne 70 a na zadnú 85 % výkonu. Trakciu zlepšuje systém vektorovania hnacej sily na jednotlivé kolesá, no len prostredníctvom zásahu bŕzd.
Podvozok prekonal radikálne zmeny. Rázvor sa síce „scvrkol“ len o 10 mm, na výsledných 2 990, ale nápravy zamenili dvojité lichobežníkové ramená za odľahčené 5-prvkové závesy na všetkých štyroch kolesách. Jazdným vlastnostiam prospeje nižšia hmotnosť neodpružených hmôt a až o 50 mm znížené ťažisko celého vozidla. Aj vďaka nižšie umiestneným motorom. A potom je tu vychytávka v podobe riadených zadných kolies, ktoré sa vychyľujú v uhle piatich stupňov buď súhlasne s prednými alebo proti natočeniu predných kolies.
Natáčanie zadných kolies v sérii
To má Q7 priniesť nielen ľahké parkovanie, ale tiež stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Počítať môže s príplatkovým pneumatickým pružením schopným meniť polohu karosérie v rozsahu až 90 mm, pričom najvyššia svetlá výška v teréne je až 235 mm. Za normálnych okolností je o 60 mm nižšie a pri vysokých rýchlostiach o ďalších 30. Novinka so štyrmi kruhmi absolvuje svetovú premiéru na januárovom autosalóne v Detroite a do predaja sa chystá na jar. Fyzicky si prví zákazníci preberú svoje vozidlá v lete v cene od 61 000 eur.
Neskôr bude nasledovať dieselový plug-in hybrid s výkonom 275 kW a premiérovým tepelným čerpadlom, ktoré zníži energiu potrebnú na kúrenie a klimatizáciu.
Porovnanie rozmerov
Model | Audi Q7 2015 | Audi Q7 2005 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 5 050 | 5 087 | – 37 |
Šírka (mm) | 1 970 | 1 985 | – 15 |
Výška (mm) | 1 740 | 1 740 | 0 |
Rázvor náprav (mm) | 2 990 | 3 000 | – 10 |
Objem kufra (l) | 770 – 2 075 | 775 – 2 035 | –5 – +40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 970 | od 2 220 | – 250 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 TFSI | 3,0 TFSI | 3,0 TDI ultra | 3,0 TDI | Q7 e-tron |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 |
Objem motora (ccm) | 1 984 | 2 995 | 2 967 | 2967 | 2 967+ el. motor |
Max výkon (kW) | 185 | 245 | 160 | 200 | 190 + 94 |
Max. krút. moment (Nm) | 370 | 440 | 500 | 600 | 700 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Pohon | – | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
0 – 100 km/h (s) | – | 6,1 | – | 6,3 | 6,1 |
Spotreba na 100 km )l) | – | 7,7 | – | 7,7 | 1,7 |