Detroitskej štúdii predchádzali až tri koncepty. Sedemmiestny CrossBlue, päťmiestny Cross Coupé a CrossBlue Coupé. Takže dnes tu máme už štvrtú štúdiu na túto tému. Všetky však majú jedno spoločné. Prezentujú podobu nového SUV, ktoré bude určené prioritne pre USA, kde Volkswagen v súčasnosti zápasí s poklesom predajov. Detroitské Cross Coupé GTE je prakticky finálnou podobou sériovej verzie. Výroba má totiž odštartovať ešte pred koncom tohto roka a to v americkom závode Chattanooga v Tennesse.
V porovnaní s posledným konceptom CrossBlue Coupé, vystavenom v Šanghaji, je dizajn opäť bližšie k realite. Možno to na fotografiách tak nevyzerá, ale nejde o žiadneho drobčeka. Na dĺžku má až 4 870, na šírku 2 030 a na výšku 1 736 mm. Skutočné rozmery taja len obrovské 22-palcové disky kolies. A keď sme už pri podvozku, spomeňme, že na rozdiel od približne rovnako veľkého Touaregu, bude nové SUV postavené na lacnejšej platforme MQB. Tá počíta s rôznymi pohonmi vrátane plug-in hybridného, ktorým je vyzbrojené aj detroitské GTE.
Na výkone VW naozaj nešetril. Koncept kombinuje silu 3,6-litrového atmosférického benzínového 6-valca FSI s výkonom 206 kW a krútiacim momentom 350 Nm s dvojicou elektromotorov. Jeden je umiestnený medzi motorom a prevodovkou a druhý na zadnej náprave. Kým predný elektrický motor (40 kW, 220 Nm) má najmä funkciu generátora, prípadne podpornej pohonnej jednotky v bežnom hybridnom režime, zadný (85 kW, 270 Nm) je trakčným motorom v čisto elektrickom režime a zároveň prostriedkom ako Cross Blue Coupé zabezpečiť pohon oboch náprav.
Plug-in hybridný koncept je teda „elektrickou“ štvorkolkou bez mechanického prepojenia motora a zadných kolies. Elektromotory čerpajú energiu z li-ion batérií umiestnených v stredovom tuneli. Vďaka kapacite 14,1 kWh tak dokáže Cross Blue Coupé prejsť bez spaľovacieho motora približne dvadsať míľ, teda 32 km. Pri požiadavke prudšej akcelerácie sa automaticky aktivuje benzínový 6-valec, ktorý dokáže v súčinnosti s elektromotormi vystreliť Cross Coupé GTE na stovku za šesť sekúnd. Veď celkový výkon sústavy je až 265 kW. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Volkswagen zdôrazňuje, že vzhľadom na pohon predného motor-generátora spaľovacou jednotkou, má zadný elektromotor dostatok energie pre režim 4×4, presnejšie mód Offroad aj v stave nízkeho nabitia batérií. K dispozícii sú však aj ďalšie režimy – E-mode pre bezemisnú prevádzku, hybridný Hybrid, cez Battery Hold, ktorý udržiava akumulátory nabité na čas, keď sa ich rozhodne vodič využiť, až po Battery Charge, keď sa batérie dobíjajú „benzínom“ počas jazdy. Zaujímavé je, že údaj priemernej spotreby, Volkswagen vôbec nespomína.
Interiér ponúka klasické 5-miestne usporiadanie. Zadné delené sedadlá v pomere 2:3 možno sklápať do roviny s batožinovým priestorom. Na palubnej doske s prísne horizontálnymi líniami nájdeme dva displeje. Ten väčší s uhlopriečkou 12,3 palca tvorí prístrojový panel. Podobný riešeniu z nového Passatu či Audi TT. Druhý s rozmerom 10,1 palca na seba preberá úlohu dotykového multimediálneho rozhrania. V tomto prípade ho možno ovládať aj gestami. Viac sa o interiéri Volkswagen nezmieňuje. Každopádne sa novinka dostane na trh už začiatkom budúceho roka.
A aký bude vzťah novinky so súčasnými SUV od Volkswagenu? Cross Coupé vyplní priestor medzi Tiguanom a Touaregom. V porovnaní s Tiguanom bude dlhší minimálne o 10 centimetrov, a to aj s tým novým, ktorého príchod je naplánovaný na rok 2017. Počíta sa však aj so 7-miestnou predĺženou verziou na báze štúdie CrossBlue, ktorá dĺžkou prerastie Touareg. Tá by mala v USA zároveň zaplátať dieru po neúspešnom MPV Touran, ktoré nebolo ničím iným ako mierne upraveným derivátom Chrysleru Voyager.
S Touaregom by si ani 7-miestne SUV do kapusty liezť nemalo. Touareg bude mať totiž naďalej prémiovú pozíciu, čomu bude zodpovedať aj cena, a vždy pohon oboch náprav, kým pri Cross Coupé sa ráta aj s lacnejšími verziami 4×2. Navyše bude Cross Coupé postavené na spomínanej platforme MQB, kým Touareg ostane aj do budúcna súrodencom Audi Q7 a Porsche Cayenne, čo znamená platformu MLB Evo. Rozdiel bude aj v mieste produkcie. Výroba Touaragu ostane v Bratislave. V akej podobe sa Cross Coupé či CrossBlue dostanú do Európy, sa pravdepodobne vyjasní už na jar v Ženeve, kde by mal debutovať koncept bližší európskej špecifikácii.