Chrysler a Fiat majú problém s 9-stupňovým automatom ZF

Technologické inovácie sú vždy rizikové. Chyby sa často nedajú odhaliť počas testov. Na povrch vyplávajú až v reálnych podmienkach. A to bez súcitu. Najnovšie sa trápi koncern FCA (Fiat -Chrysler) s moderným 9-stupňovým automatom ZF v Jeepe Cherokee. A v ohrození je aj Honda a Land Rover.

06.02.2015 16:00
ZF 9HP - prevodovka Foto:
Najväčšia pýcha nemeckého výrobcu prevodoviek, spoločnosti ZF, už stihla priniesť prvé problémy zákazníkom Jeepu Grand Cherokee. Automobilka tvrdí, že ide o chybu softvéru, ktorý nahradí.
debata (1)

Deväťstupňový automat 9HP nemeckej spoločnosti ZF prináša nepochybne úsporu paliva a zvýšenie účinnosti celého hnacieho reťazca. Prvými modelmi, ktoré sa ním mohli pochváliť, boli Range Rover Evoque a Jeep Cherokee. Nasledovali Jeep Renegade, Fiat 500X, Land Rover Discovery Sport a modernizovaná Honda CR-V. Lenže problémy na seba nedali dlho čakať. Prvé negatívne reakcie prišli od majiteľov Jeepu Cherokee. Možno aj preto, že Američania sa neboja domáhať svojich zákazníckych práv.

Ich prevodovka sa z neznámych príčin prepínala do núdzového režimu, o čom informovala kontrolka na prístrojovom paneli, a zároveň odpájala zadný náhon. Americký Chrysler, kam Jeep patrí, vyhlásil, že ide o chybu softvéru a že ho zadarmo upraví. Napokon, o probléme vedel, aj preto sa sériová výroba Cherokee omeškala približne o tri mesiace. Zdalo sa však, že to bude mať pod kontrolou. Veci sa však očividne vyvíjali iným smerom. Nespokojných zákazníkov pribúdalo.

Jeep Cherokee patril k prvým vozidlám, ktoré sa... Foto: Jeep
Jeep Cherokee Jeep Cherokee patril k prvým vozidlám, ktoré sa pýšili 9-stupňovou automatickou prevodovkou.

Zvláštnosťou prevodovky ZF 9HP je, že na rozdiel od pôvodného osvedčeného 8-stupňového automatu, nepoužíva nová „skriňa“ medzi 4. a 5. a tiež medzi 7. a 8. prevodovým stupňom trecie lamely, ale zubové spojky. To znamená, že medzi nimi nie je synchronizácia. K hladkému preradeniu môže dôjsť len za predpokladu rovnakých otáčok ozubených kolies, ktoré majú prenášať záber. A tu je kameň úrazu. Ak totiž softvér neustráži synchronizáciu otáčok, dochádza k opotrebeniu zu­bov.

Otázne teda je, či nebude mať problém omnoho hlbšie korene, ako len deklarovaný chybný softvér a či nespočíva v samotnej konštrukcii planétovej prevodovky. Jeden stupeň navyše by tak mohol renomovanému nemeckému výrobcovi, ale aj mnohým automobilkám urobiť v honbe za znižovaním spotreby paliva poriadny škrt cez rozpočet. Každopádne, spoločnosť ZF vlani vyhlásila, že na rozdiel od iných výrobcov už nebude vyvíjať automatickú prevodovku s viac ako deviatimi prevodovými stupňami.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ZF #Jeep Cherokee
Články podľa značiek