Novinka z Maranella nahrádza pôvodný vstupný model 458 Italia. Zdieľa s ňou síce niektoré komponenty, ale o facelifte hovoriť rozhodne nemožno. Rozsah zmien išiel ďaleko nad rámec nedávnej inovácie kabrioletu California T. Nová karoséria a nové bi-turbo robia zo 488 GTB prakticky nové auto. Napokon, naznačuje to aj zmena názvu. Číslo vyjadruje približný zdvihový objem každého z ôsmich valcov a skratka GTB (Gran Turismo Berlinetta) má zas pripomenúť historickú paralelu s modelmi Ferrari s centrálne umiestneným motorom. Prvým z nich bolo Ferrari 308 GTB z roku 1975.
Odvtedy ubehlo 40 rokov a tak niet divu, že technika postúpila míľovými krokmi. A nielen odvtedy. Vidieť to najmä na pohonnej jednotke. Ferrari 488 GTB síce preberá turbo technológiu z vlani predstavenej Californie T, no so zásadnými zmenami. Pred zadnou nápravou pracuje vidlicový 8-valec s objemom 3,9 litra, čo je o 50 kubíkov viac. Nahrádza pôvodnú atmosférickú jednotku 4,5 V8. Vďaka preplňovaniu, ku ktorému sa Ferrari vrátilo približne po tridsiatich rokoch, dokáže aj z menšieho objemu vykúzliť neuveriteľných 670 koní, čo je 492 kW. Od Californie T sa tak 488 GTB vzdialilo o zásadných 89 a od pôvodnej Italie o 67 kW.
Na turbomotor je neuveriteľné, že maximum výkonu ponúka až pri 8 000 otáčkach za minútu, čo je len o 1 000 nižšie ako pôvodný agregát. Aj to naznačuje, že v Maranelle si dali záležať na tom aby nesklamali skalných priaznivcov klasickej atmosféry. Odzbrojiť by ich mal aj monumentálny krútiaci moment 760 Nm, o ktorom mohla pôvodná atmosféra s 540 newtonmetrami len snívať. Dokonca ním dáva na frak aj 12-valcovému luxusnému GT F12 Berlinetta. Dostupný je od 3 000 otáčok, ale nie vždy. Systém Variable Torque Managent dávkuje totiž krútiaci moment nielen podľa otáčok motora, ale aj podľa rýchlostného stupňa.
Plných 760 Nm je tak generovaných až po zaradení „sedmičky“. Na jednotke a dvojke je to maximálne 610. Výsledkom je harmonický priebeh výstupných charakteristík, podobný atmosférickým motorom. Ohlas na stlačenie plynu trvá len osem desatín sekundy. Silu agregátu spracúva 7-stupňová dvojspojková prevodovka s technológiou F1 a prenáša na zadnú nápravu zaťaženú 53,5 percentami hmotnosti vozidla. V priemere má o 14,3 % dlhšie prevody, no napríklad siedmy prevodový stupeň je „natiahnutý“ až o 23 percent. S takouto výzbrojou šprintuje 1 370 kg vážiaci maranellský „projektil“ na stovku za rovné tri sekundy. A na ďalšiu stovku potrebuje približne o päť sekúnd viac.
Aj maximálnou rýchlosťou 330 km/h necháva za sebou pôvodnú Italiu. Okruh Fiarano zvládne za jednu minútu a 23 sekúnd, čo je o dve sekundy rýchlejšie. To by nešlo bez regulácie trakcie. Okrem Launch Controlu pre prudké štarty je 488 GTB vybavené druhou generáciou systému Side Slipp Control (SSC-2), ktorý posúva hranicu stabilizačných zásahov až na doraz a majiteľov necháva prechádzať zákruty driftom. V porovnaní s minulosťou kooperuje aj s trakčným systémom F1-Track, elektronickým diferenciálom E-Diff a dokonca magnetoreologickými tlmičmi adaptívneho podvozku, ktoré redukujú náklony počas prudkých zmien smeru jazdy.
Pre úplnosť doplňme údaj o spotrebe. Nový agregát by si mal vystačiť s 11,4 litra benzínu, čo je redukcia približne o dva litre. Samozrejme, aj vďaka štart-stop systému. Výsledkom stoviek hodín strávených v aerodynamickom tuneli je vyšší prítlak pri znížení odporu vzduchu. Podieľa sa na tom nové zadné krídlo, aktívny difúzor s klapkami, ale aj dvojitý predný spojler . Vzduch sa k motoru privádza veľkými sacími otvormi v zadných blatníkoch vybavených dvojicou aerodynamických prvkov, ktoré pri vysokých rýchlostiach generujú ďalšie kilogramy. Dizajn 488 GTB si mimochodom vzalo opäť na starosť materské štylistické štúdio Ferrari Styling Centrum, takže Pininfarina zostal opäť bez práce.
V porovnaní s Italiou disponuje novinka agresívnejším vzhľadom, ktorý ladí s jej brutálnou dynamikou a nezabúda ani na odkaz legendárneho Ferrari 308 GTB. Prepracované bol aj celý interiér. Nový je inovatívny prístrojový panel s centrálnym analógovým otáčkomerom s dvojicou displejov po stranách, ktoré zobrazujú ďalšie potrebné informácie. Palubná doska, oddelená od stredového tunelu, má nové prieduchy ventilácie. Volant si 488 GTB požičalo z Californie. Prevodovka sa odteraz ovláda novými tlačidlami na stredovom tuneli. Jednoducho, v kabíne je to jasný superšport. Tomu by mala zodpovedať aj akustika motora, na ktorej si dali v Maranelle zvlášť záležať.
Ferrari navyše tvrdí, že nové GTB bude najlepšie jazdiacim Ferrari všetkých čias. Pri jeho vývoji zužitkovalo skúsenosti dlhoročného zákazníckeho programu XX. Svetu sa novinka predstaví na marcovom autosalóne v Ženeve, ale do výroby zamieri až v septembri. Jej úhlavným nepriateľom bude britský McLaren 650S a najmä jeho výkonnejšia verzia 675 LT, ktorá sa predstaví zhodou okolností tiež na brehoch ženevského jazera. Ferrari však iste popracuje aj na ostrejšej verzii, ktorá by mohla niesť prívlastok Speciale. Cena oznámená zatiaľ nebola. V porovnaní s Italiou by však nemalo dôjsť k zásadnému nárastu.
Rozmery/hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 568 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 952 |
Výška (mm) | 1 213 |
Suchá hmotnosť (kg) | 1 370 |
Rozloženie hmotnosti predok/zadok (%) | 46,5/53,5 |
Technické údaje
Motor | 3,9 V8 bi-turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3 902 |
Max. výkon (kW/ot.) | 492/8 000 |
Max. krút. Moment (Nm/ot.) | 760/3 000 |
Prevodovka | 7– dvojspojková |
0 – 100 km/h (s) | 3,0 |
0 – 200 km/h (s) | 8,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | cez 330 |
Spotreba na 100 km (l) | 11,4 |