Roku 2013 predstavila stuttgartská automobilka v Dubaji šialený terénny Mercedes G 63 AMG 6×6. Vzniklo z neho 100 exemplárov. Napriek astronomickej cene približne 400 000 eur za kus sa rozchytali ako teplé rožky. Mimochodom, jeden z nich skončil aj na Slovensku. Viac ich však pre zachovanie exkluzivity už nevznikne, a tak prichádza Mercedes s jeho „civilnejším“ derivátom. Ten síce prišiel o jednu z náprav aj o logo AMG, no požičal si väčšinu technológií vrátane portálových náprav.
Tento kolos s názvom G500 4×4² sa ukáže v Ženeve v podobe konceptu, ale niet pochýb, že sa pozeráme na prakticky hotový prototyp novej limitovanej edície. Tentoraz vychádza zo sériovej triedy G, nejde teda o pick-up ako pri 6×6. Tam sa však podobnosť končí. Všetko, čo sa nachádza pod rámovým podvozkom a pod kapotou, je radikálne prepracované. Základom sú dve tuhé portálové nápravy prevzaté z G 6×6. Hnacie osi kolies sú teda uchytené nad osou kolesa a hnací moment sa prenáša koncovým prevodom.
Obrovské 22-palcové disky sú obuté špeciálnymi pneumatikami s profilom 325/55. A výsledok? Svetlá výška neuveriteľných 45 centimetrov a nájazdové uhly 52, respektíve 54 stupňov. Tie sú, mimochodom, aj výsledkom vyvedenia výfukov pred zadnými kolesami, takže v teréne „nezavadzajú“. Aj schopnosťou brodenia v hĺbke jedného metra prekonáva G500 4×4² štandard bežných off-roadov približne dvojnásobne. A potom sú tu tri uzávierky diferenciálov, redukčný prevod, dvojdielny antikorový kryt podvozku a extrémne pevné zavesenie.
Každé z kolies je odpružené dvojicou pružín a tlmičov. Kým jeden pár je klasický, druhý mení tuhosť pruženia, a to bleskurýchlo v priebehu 15 milisekúnd. G500 4×4² sa tak dokáže prispôsobiť nielen terénu, ale aj asfaltu. Mäkší mód Comfort sa mimo spevnených ciest stará o lepšie kopírovanie terénnych nerovností a mód Sport zas o stabilitu pri prudkých manévroch na asfalte. Je tu však ešte jedna vychytávka. Pri jazde na piesku dokáže G500 4×4² znížiť tlak v pneumatikách až na 0,5 baru, čo znamená väčšiu styčnú plochu so sypkým povrchom.
Bežné systémy pritom dokážu znížiť tlak len do jedného baru. Lenže G500 4×4² je vyzbrojené špeciálnymi dvojdielnymi diskami, ktoré držia aj pri tejto extrémne nízkej hodnote pätku pneumatiky pevne v prírube a zabraňujú jej zvlečeniu, posunu či netesnosti. Mercedes pritom tvrdí, že G500 4×4² je nielen neprekonateľným súperom v najťažšom teréne, ale prekvapujúco agilnými autom aj na asfalte. S vysokým ťažiskom a hmotnosťou na hranici troch ton sa totiž v zákrutách vyrovnáva obrovským rozchodom kolies.
V porovnaní so sériovou triedou G sú kolesá od seba vzdialené až o 299 mm ďalej! K tomu G500 4×4² pridáva mohutný výkon. Veľký 8-valec 5,5 V8 od AMG, ktorý bol srdcom G 6×6, tu síce nenájdeme, ale novinka je až o pol tony ľahšia, takže si vystačí aj s čímsi „úspornejším“. Pod kapotou pracuje novučičký 8-valec 4,0 Bi-Turbo z Mercedesu C 63 AMG alebo superšportu Mercedes-AMG GT. Tentoraz naladený na 310 kW. To je síce o 90 kW menej ako pri 6×6, no na zrýchlenie pod šesť sekúnd to určite bude stačiť.
Výkon motora mieri k obom nápravám cez 7-stupňový automat. Mercedes doslova tvrdí, že za volantom G500 4×4² sa budete cítiť ako v športovom kupé. To je možno trochu prehnané, v každom prípade bude každému jasné, a to už na prvý pohľad, že toto nie je obyčajné „géčko“. Exteriérový paket si totiž požičal z verzií G65 AMG a G55 AMG. Preto tu nájdeme odlišné nárazníky, chrómovú masku chladiča, rozšírené karbónové blatníky či prídavné LED svetlá nad čelným oknom. K tomu všetkému pridáva G500 4×4² neprehliadnuteľný žiarivo žltý lak.
A podobne to bude v interiéri. Tam nás síce Mercedes zatiaľ nepustil, no očakávať môžeme luxusné prvky vrátane štvorzónovej klimatizácie, audiosústavy Harman/Kardon a množstvo exkluzívnych materiálov. Či bude interiér päťmiestny, alebo vybavený len štvoricou sedadiel tak ako G 6×6, sa dozvieme až v Ženeve. Tá bude pre G500 4×4² kľúčová, pretože až ohlas publika vraj rozhodne o jeho sériovej výrobe. No zdá sa, že ide len o marketingovú „vatu“. Veď aj z verzie 6×6 vzniklo nakoniec o 70 kusov viac, ako Mercedes pôvodne plánoval.
Výrobu zabezpečí rakúsky závod v Grazi, kde sa trieda G vyrába už od roku 1979.