Koncern Hyundai/Kia už vlani avizoval príchod úplne novej generácie preplňovaných motorov T-GDI Kappa. Teraz konečne prichádza čas na ich uvedenie do života. Prvým z nich bude litrový trojvalec, ktorý si odkrúti premiéru pod kapotou Kie cee’d GT Line. Konštrukčne vychádza z atmosférického trojvalca 1,0 Kappa, bol však zásadne prepracovaný. Má turbo aj priame vstrekovanie paliva. Je to teda jasná odpoveď na motory 1,0 EcoBoost od Fordu, 1,0 TSI od Volkswagenu 1,2 PureTech od PSA.
Nový 3-valec má celohliníkovú konštrukciu a je až o 14 kg ľahší ako predchádzajúci 4-valcový atmosférický motor 1,6 GDI. O dopravu paliva do spaľovacieho priestoru sa starajú šesťotvorové vstrekovače pracujúce pod tlakom až 200 barov. Použitím priameho sacieho kanála namiesto zakriveného sa zas zlepšilo prúdenie vzduchu do spaľovacej komory. Jednokomorové turbodúchadlo motora pracuje v súčinnosti s elektromotorom klapky rozvodu výfukových plynov.
To zaisťuje vyšší krútiaci moment v pásme nízkych otáčok, rýchlejšiu reakciu motora na požiadavku akcelerácie a nižšiu spotrebu paliva pri vyššom zaťažení. Prvá verzia 1,0 T-GDI je naladená na výkon 88 kW pri 6 000 otáčkach za minútu. Maximum krútiaceho momentu 172 Nm vrcholí v rozmedzí od 1 500 až do 4 100 otáčok. O nižšie emisie sa stará výfukové potrubie integrované priamo do hlavy valcov, ktoré spolu s dvojokruhovým chladiacim systémom (samostatne pre hlavu) znižuje teplotu výfukových plynov a zvyšuje účinnosť katalyzátora.
Kia predstaví nový 3-valec v Kii cee’d GT Line. Bohužiaľ, dynamické parametre zatiaľ nezverejnila. Vieme len toľko, že v porovnaní s pôvodným atmosférickým 4-valcom by mal mať 3-valcový cee’d spotrebu zníženú o 15 %. Tajomstvom ostávajú aj ďalšie technické údaje, napríklad kompresný pomer alebo informácie o tom, či bude novinka spriahnutá so štart-stop systémom, alebo s očakávanou 7-stupňovou prevodovkou 7DCT. Neskôr sa očakáva príchod ďalších výkonových verzií.
Nový agregát to bude mať totiž namierené aj do ďalších modelových radov Kie, napríklad do Ria, ale aj sesterských koncernových modelov, akými sú Hyundai i20 a i30. Motor pochádza z autorského vývoja, konkrétne kórejského výskumno-vývojového centra Kia a Hyundaiu v Namyangu.