Volkswagen Touran, ako prvé MPV značky v nižšej strednej triede, má za sebou neuveriteľných dvanásť rokov kariéry. Za ten čas sa automobilke podarilo umiestniť na trhu 1,9 milióna kusov. A to nehovoríme o jeho praktickom súrodencovi s názvom Caddy. Teraz prichádza čas na striedanie stráží. Hoci Volkswagen o novom Tourane, ktorý sa práve v týchto dňoch predstavuje v Ženeve, hovorí ako o tretej generácii, celkom tak to nie je. Touran II z roku 2011 bol totiž len zásadne modernizovanou verziou prvej generácie. Až dnes tu teda máme nový Touran, a to doslova od podlahy.
Postavili ho na modulárnej platforme MQB, ktorá sa podpísala na znížení hmotnosti až o 62 kg. Pritom je jeho karoséria, využívajúca väčší podiel vysokopevnostnej ocele, až o 25 % tuhšia a dokonca väčšia. Touran medzigeneračne narástol do dĺžky o 130 mm (4 527 mm) a do šírky o 41 mm (1 814 mm). Len na výške ich šesť ubudlo. Zväčšil sa aj rázvor náprav, a to o zásadných 113 mm (2 791). Práve veľkorysejšie rozmery ho jasne stavajú nad súčasný Golf Sportsvan. Hoci dizajnom nemajú k sebe až tak ďaleko. Aj Touran nesie typický rukopis Klausa Bischoffa bez akýchkoľvek extravagancií. Prednosť dostali skôr evolučné línie, čo pripúšťa sama automobilka.
I tak Touran pôsobí s novými proporciami neporovnateľne modernejšie a zapadá viac do triedy MPV ako do kategórie osobných dodávok. A o interiéri, ktorý je dlhší o 63 mm, to platí dvojnásobne. Kým predchádzajúca generácia nevedela celkom utajiť príbuznosť s praktickým Caddy, teraz sa Touran posunul spracovaním kabíny rovno o dve generácie vpred. Dizajnom úplne novej palubnej dosky, kvalitou materiálov aj vybavením sa môže postaviť na roveň Golfu či Golfu Sportsvan. Medzi luxusnými prvkami pribudla trojzónová klimatizácia, vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedadlá a obrovská panoramatická strecha s plochou 1,34 štvorcového metra.
V centre palubnej dosky sa nachádza multimediálne rozhranie s 5– až 8-palcovým monitorom. Pre tri najvyššie úrovne bude k dispozícii App Connect a s ním funkcie Car Play (Apple), Android Auto (Google) a MirrorLink, umožňujúce zobrazovať a ovládať aplikácie priamo na obrazovke. Úplnou novinkou je systém elektronického zosilnenia hlasu, ktorý uľahčuje komunikáciu na palube. Funguje to veľmi jednoducho. Hlas snímaný mikrofónmi v prednej časti kabíny je zosilnený a prenášaný reproduktormi do zadnej časti. Ani v bezpečnosti Touran nijako nezaostáva za „civilnými“ Volkswagenmi a ponúka prakticky všetky elektronické asistenčné systémy.
Okrem multikolíznej brzdy môže byť radarový tempomat ACC vybavený funkciami Front Assist a City Brake, asistentom pre jazdu v dopravnej zápche, proaktívnym bezpečnostným systémom, monitorovaním okolia Side Assist s asistentom pre vyparkovanie a asistenčným systémom pre manévrovanie s prívesom Trailer Assist. V ponuke sú aj adaptívne full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Budúcich majiteľov bude však najviac zaujímať variabilita a úžitkové vlastnosti. A tu sa Touran posunul opäť o čosi vpred. V kabíne je štandardne päť samostatných sedadiel a na želanie sedem.
Novo vyvinutý systém sklápania sedadiel Fold-Flat v druhom a treťom rade umožňuje vytvoriť vodorovnú ložnú plochu. Batožinový priestor so základným objemom 743 litrov pri päťsedadlovej verzii dopĺňa celkovo 47 odkladacích priestorov v kabíne. Po zložení sedadiel druhého radu do podlahy vzrastie úžitkový objem až na 1 980 litrov. V sedemmiestnom usporiadaní sa veľkosť kufra pohybuje od 620 do 1 857 litrov. Pritom je možné variovať objem batožinového priestoru aj posuvom druhej rady v rozsahu 200 mm. Za príplatok bude možné voliť sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Prístup k batožine uľahčuje novinka v podobe elektricky vyklápateľného veka, ktoré reaguje aj na pohyb nohy pod senzorom v nárazníku. Praktickým prvkom je vyberateľná baterka, ktorá plní funkciu osvetlenia kufra.
Na začiatku príde Touran s ponukou šiestich preplňovaných priamovstrekových 4-valcov. Všetky sú vybavené štart-stop systémom a spĺňajú emisnú normu Euro 6. Tri tankujú benzín a tri naftu. Základom je motor 1,2 TSI (81 kW), nad ktorým stoja agregáty 1,4 TSI (110 kW) a 1,8 TSI (132 kW). Najslabší spolupracuje výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pre silnejší je na výber aj dvojspojkový 7-stupňový automat DSG. Najvýkonnejšia verzia ho má sériovo. Základný diesel 1,6 TDI (81 kW) dopĺňajú sinejšie dvojlitre 2,0 TDI, naladené na 110 alebo 140 kW.
Najsilnejší diesel je štandardne spojený so 6-stupňovým DSG. Slabší dvojliter a jednašestka ho majú za príplatok. Volkswagen zatiaľ nezverejnil dynamické parametre ani údaje o spotrebe. Priemerne je však Touran podľa automobilky o 19 % úspornejší. Bližšie informácie sa dozvieme s jeho príchodom na trh. Ten je však plánovaný až na august. Zákazníkov iste poteší, že po prvýkrát bude možné dizajn Touranu vylepšiť športovým paketom R-Line. Ten bude obsahovať odlišné nárazníky, špecifické disky kolies a v interiéri napríklad špeciálne poťahové materiály sedadiel.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 527 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 814 |
Výška (mm) | 1 628 |
Rázvor náprav (mm) | 2 791 |
Objem kufra (l) | 743 – 1 980 (5 sedadiel) |
Objem kufra (l) | 620 – 1 857 ( 7 sedadiel) |
Technické údaje
Motor | 1,2 TSI | 1,4 TSI | 1,8 TSI | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 81 | 110 | 132 | 81 | 110 | 140 |
Prevodovka | 6M | 6M/7DSG | 7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6DSG |