Do triedy superšportov vstúpilo Audi v roku 2008. Model R8 s centrálne umiestneným motorom sa stal okamžite najrýchlejším Audi všetkých čias. A presne tento prívlastok patrí aj jeho druhej generácii, ktorá debutovala len minulý týždeň v Ženeve. O novinke Ingolstadt tvrdí, že ide o úplne nový model, no vývoj dizajnu či techniky sprevádzala skôr evolúcia. Vidieť to už na rozmeroch (4 420 × 1 940 × 1 240 mm), ktoré sa menili len nepatrne. Jediným zásadnejším rozdielom je len šírka, kde pribudlo 40 mm. Na dĺžku je nové R8 len o 20 mm kratšie. Rázvor náprav 2 650 mm ostal bez zmien.
Dizajn sa vyznačuje ostrejšími líniami, ktoré sprevádzajú celé vozidlo od prednej 6-uholníkovej masky s plástovým výpletom až po zadný difúzor. Kvapkovitý splývavý profil kabíny ostal zachovaný. Charakteristické bočné lamely Sideblades sú teraz rozdelené na dve časti, čo naznačil už koncept Audi Nanuk. Nové full-LED reflektory môžu byť na želanie vybavené laserovými diódami pre diaľkové svietenie s dosahom až 600 metrov a tiež dynamickými smerovými svetlami. Vzadu sú dynamické smerové svetlá súčasťou série. Štandardne používa Audi R8 19-palcové disky kolies, no za príplatok si môžu majitelia po prvýkrát dopriať aj dvadsiatky.
Audi sa chváli, že medzigeneračne sa mu podarilo napriek bohatšej výbave a vyššiemu výkonu znížiť hmotnosť novinky približne o 50 kg. Suchá hmotnosť základnej verzie R8 V10 je tak len 1 454 kg. Podpísala sa na tom najmä multimateriálová konštrukcia karosérie ASF kombinujúca karbón a hliník. Kým stredné stĺpiky, stredový tunel a zadnú stenu kabíny tvorí karbón, predná časť karosérie, oblúk strechy a zadná časť sú vyrobené z hliníka. To platí aj o povrchových dieloch. Samotný skelet je ľahší o 15 %, súčasne však vzrástla jeho torzná tuhosť o 40 %. Za príplatok bude dostupný ľahší karbónový difúzor či karbónový predný spojler.
Na koncepcii sa nič nemení. A to je dobré nielen z pohľadu centrálne umiestneného motora. Audi R8 V10 ostáva totiž verné atmosférickým motorom, čo je dnes pomaly vzácnosť. Pred zadnou nápravou pracuje vynovený 10-valec 5,2 FSI so suchou kľukovou skriňou, doplnený prídavným nepriamym vstrekovaním paliva. Novinkou je aj štart-stop systém a vypínanie jednej vetvy valcov systémom COD (cylinder on demand) pre zníženie spotreby paliva. Na výber budú dve výkonové verzie. Slabšia pre R8 V10 FSI s výkonom 397 kW a silnejšia pre R8 V10 FSI Plus s výkonom až 449 kW. Už základ má tak o 81 kW vyšší výkon ako jeho predchodca.
V oboch prípadoch budú motory spolupracovať výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Hnací moment je ďalej prenášaný na obe nápravy cez nový systém Quattro. Za normálnych okolností sa Audi R8 správa ako klasická „zadokolka“, keď putuje 100 % sily na zadnú nápravu. V prípade potreby je však schopné poslať ľubovoľný podiel, prípadne všetku silu na predné kolesá. Kým vzadu zostáva mechanický samosvor, predná náprava zamenila viskóznu spojku za elektro-hydraulickú. O maximálnu trakciu pri prudkej akcelerácii sa však stará aj Launch Control.
Za takýchto okolností šprintuje novinka na stovku za 3,5 sekundy. Verzia V10 Plus ušetrí ďalšie tri desatiny a dvestovku má na tachometri už za 9,9 sekundy. Takže je vôbec najrýchlejším Audi všetkých čias. Pritom Ingolstadt nezabúda pripomenúť, že vďaka úsporným technológiám, napríklad aj voľnobežke pri rýchlostiach nad 55 km/h, sa mu podarilo znížiť priemernú spotrebu na 11,8, respektíve 12,4 litra benzínu na 100 km, čo je o 10 % menej ako v minulosti.
Na asfalte drží R8 vyspelé hliníkové zavesenie kolies na dvojitých trojuholníkových ramenách. Za príplatok je dostupné adaptívne pruženie s magnetoreologickými tlmičmi Audi magnetic ride a dynamické riadenie s premenlivým prevodovým pomerom. Ak je R8 vybavené systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, pracujú aj tieto prvky spolu s prevodovkou, motorom a trakčnou elektronikou v štyroch voliteľných módoch – Dry, Wet, Snow a športovom Performance. V režime Performance sa dokonca mení aj zvuk motora regulovaný aktívnymi klapkami vo výfukovom potrubí. O potrebný prítlak sa stará dlhý difúzor.
Dvojmiestny interiér zamenil analógový prístrojový panel za virtuálny kokpit s 12,3-palcovým displejom, ktorý umožňuje rôzne režimy zobrazenia. V móde Performance sa napríklad zobrazujú informácie o jazdných programoch, akcelerácii, decelerácii, priečnom zrýchlení, ako aj o okamžitom výkone a krútiacom momente motora. Volant je vybavený tlačidlom Start, ale aj tlačidlom Audi drive select. Verzia R8 Plus pridáva otočný prepínač pre programy „dry, wet a snow“ a tlačidlo na ovládanie športovej výfukovej sústavy. Základné anatomické sedadlá možno zameniť za príplatkové so škrupinovou konštrukciou.
Zaujímavé je, že Audi v R8 nepoužilo, podobne ako pri TT, centrálny displej multimediálneho rozhrania MMI. Na jeho mieste sa nachádzajú tri ovládacie prvky klimatizácie so sústrednými displejmi. Všetky funkcie teda na seba prevzal virtuálny kokpit. Rozhranie MMI Plus, ktoré je v sérii, sa tak ovláda prostredníctvom otočného ovládača na stredovej konzole s touchpadom. Spolujazdec však nie je ukrátený. Cez integrovaný hotspot môže totiž používať svoj smartfón alebo tablet. Dopriať si môžete aj výkonnú audiosústavu Bang & Olufsen s výkonom 500 W.
Nové Audi R8 bude schádzať z montážnych liniek novovybudovaného závode quattro GmbH v blízkosti Neckarsulmu. Na výrobnej ploche 30 000 m2 tu bude prebiehať výroba karosérie a finálna montáž, ktorá má bližšie k manufaktúrnemu charakteru než sériovej produkcii. Jeden výrobný takt trvá až 30 minút. Do predaja sa nový ingolstadtský superšport chystá v priebehu leta. Za základnú verziu zaplatia zákazníci minimálne 165 000 eur a za R8 V10 Plus až 187 400 eur. Neskôr sa dostane do predaja aj čisto elektrická verzia R8 e-tron s výkonom 340 kW a batériami s kapacitou 92 kWh, čo znamená teoretický dojazd 450 km.
Rozmery/hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 420 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 940 |
Výška (mm) | 1 240 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Suchá hmotnosť (kg) | od 1 454 |
Technické údaje
Verzia | R8 V10 FSI | R8 V10 FSI Plus | R8 e-tron |
---|---|---|---|
Motor | 5,2 FSI | 5,2 FSI | 2 x elektromotor |
Zdvihový objem (ccm) | 5 204 | 5 204 | – |
Počet valcov/ventilov | V10/40 | V10/40 | – |
Max. výkon (kW/ot.) | 397/- | 449/- | 340/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 540/6 500 | 560/6 500 | 920/- |
Prevodovka | 7 S tronic (DSG) | 7 S tronic (DSG) | – |
0 – 100 km/h (s) | 3,5 | 3,2 | 3,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 323 | 330 | 210 |
Spotreba na 100 km (l) | 11,8 | 12,4 | – |