Slávne talianske štúdio Italdesign, ktorému šéfuje Giorgetto Giugiaro, je vo zvláštnej pozícii. V roku 2010 zakotvilo pod krídlami koncernu VW, no do dizajnu sériových modelov zatiaľ neprehovorilo. Koncernové značky si túto oblasť ošetrujú vlastnými silami. To však neznamená, že v Moncalieri, sídle spoločnosti, sa nič nedeje. Na autosalóne v Ženeve predstavil Italdesign futuristickú limuzínu GEA, doslova nabitú novými technológiami. Od elektrického pohonu až po autopilot. Kam ňou však mieri, nie je známe.
V každom prípade sa týmto korábom Italdesign pozerá oveľa ďalej než ostatné ženevské štúdie koncernu, napríklad VW GTE Coupé alebo Audi Prologue. Pikatné je, že za výslednými tvarmi stojí dlhoročný šéf dizajnu Audi (2007 – 2014), Wolfgang Egger, ktorého po tom, čo čelil kritike za príliš „uniformný“ dizajn modelov so štyrmi kruhmi, vystriedal vlani March Lichte. Ďaleko za koncernové brány sa však nedostal. Dnes totiž zastáva pozíciu šéfdizajnéra Italdesignu. Dôvodov blysnúť sa bolo teda dosť. A konceptu GEA sa to aj podarilo.
Ide však naozaj len o štylistickú a technologickú rozcvičku, ktorá nemá šance zamieriť do série skôr než o desať rokov. Vidieť to už na monumentálnych 26-palcových diskoch, vyfrézovaných z jediného bloku hliníkovej zliatiny. Každý z nich má presne 60 lúčov. A vôbec, všetko na tomto aute je veľké. Karoséria má dĺžku 5 375 mm, čo je o 23 cm viac v porovnaní so súčasným Audi A8. Podobne je to s rázvorom 3 330 mm. To, či je štúdia postavená na platforme MLB Evo pre veľké modely koncernu VW, ktorú používa napríklad nové Audi Q7, alebo koncept Prologue, môžeme len hádať.
V každom prípade je obrovská karoséria ladných tvarov vyrobená z mixu ultraľahkých materiálov – od hliníka cez horčík až po karbón. Aj preto sa podarilo udržať pohotovostnú hmotnosť na hranici dvoch ton. Na prvý pohľad to síce nie je nič extra, ale pozor, tentoraz hovoríme o čistom elektromobile s veľkou zásobou ťažkých li-ion akumulátorov. Ich kapacitu však Italdesign neprezradil. Vieme len toľko, že o pohon sa starajú štyri elektromotory, dva pre každú z náprav, s celkovým výkonom 570 kW. To má GEA zabezpečiť maximálnu rýchlosť 250 km/h a raketové zrýchlenie.
Tam však vízie GEA rozhodne nekončia. Vyzbrojené je totiž autopilotom. Pravdepodobne tým istým, ako koncept Audi Prologue. V autonómnom režime budú predné laserové svetlá svietiť modrou farbou, no ak prevezme riadenie vodič, zmenia sa na biele. Do priestrannej kabíny nastupuje posádka cez štvoricu dverí. Tie zadné sa otvárajú, tak ako sa na koncept patrí, proti smeru jazdy. Nezavadzia ani stredový stĺpik. Jednoducho preto, že GEA ho nemá. A klasický volant nahrádza akýmsi joystickom. Všetko je tu podriadené komfortu.
Prostredníctvom dotykových displejov alebo smartfónu môžu cestujúci voliť jeden z troch módov usporiadania interiéru. Mód Business, určený na prácu, zmení kabínu na pojazdnú kanceláriu. Zo stropu sa vysunú dva monitory spojené s klávesnicami. Sedadlo spolujazdca sa dá otočiť o 180 stupňov, takže nič nebráni ani vzájomnej komunikácii. Druhou možnosťou je vytvoriť zo sedadla pracovný stôl. Zaujímavý je však najmä mód Wellness. Nečakajte len masážne funkcie sedadiel, ale aj výklopné držadlá vhodné na precvičenie horných partií tela a výklopné stúpačky na „posilnenie“ nôh.
Tretí mód Dream má vyslovene relaxačnú funkciu. Mení sa ambientné osvetlenie interiéru a poloha zadných sedadiel. Zo sedadla spolujazdca a zadného pravého sedadla je dokonca možné vytvoriť pohodlné lôžko. K dispozícii je, pochopiteľne, bar. Vďaka autopilotu môže relaxovať aj samotný vodič. Jednoducho prepne vozidlo pomocou trojice tlačidiel na „volante“ do autonómneho režimu. Či sa nápady GEA dostanú aj do sériovej výroby, ukáže však až čas. Italdesign ani samotný koncern VW sa k téme budúcnosti konceptu nevyjadrili.