Subaru Forester 2015: Konečne diesel aj automat

Po troch rokoch Subaru mierne zmodernizovalo svoje SUV Forester. Najväčšou zmenou je ponuka dlhoočakávanej kombinácie diesel-boxeru a automatickej prevodovky. A nie hocakej. Podľa vzoru nového Outbacku dostal totiž aj Forester „skriňu“ CVT s plynulou zmenou prevodu.

04.05.2015 06:00
debata
Jedinou exteriérovou zmenou vynoveného... Foto: Subaru
Subaru Forester - 2015 Jedinou exteriérovou zmenou vynoveného Foresteru je anténa v tvare žraločej plutvy.

Diesel v kombinácii s automatickou prevodovkou nebola nikdy obľúbená japonská kombinácia. Kým však Toyota či Honda svoj odpor k tomuto európskemu špecifiku prelomili už pred pár rokmi, Subaru nechalo svojich priaznivcov čakať až do toho aktuálneho. Ako prvý prišiel s „naftovým automatom“ nový Outback a v tesnom závese aj vynovený Forester modelového roku 2015. Čakanie sa však oplatilo. Ako totiž býva pri Subaru zvykom, zvolilo si odlišnú cestu – naftový boxer 2,0 D (108 kW) spárovalo s prevodovkou CVT Lineartronic.

Nová prevodovky CVT v kombinácii s dieselovým... Foto: Subaru
Subaru Forester - 2015 Nová prevodovky CVT v kombinácii s dieselovým motorom prináša Foresteru lepšiu dynamiku a len o 0,2 litra vyššiu spotrebu. Ovládať ju možno aj krídelkami na volante.

Ide o riešenie známe z benzínových verzií 2,0 i a 2,0 XT. Zvláštnosťou je, že hoci ide o „variátor“, prevodovka má predvolené konštantné prevodové pomery a tak sa správa, akoby išlo o klasický automat. Kým však v benzínom XT je prevodových stupňov v závislosti od zvoleného režimu IS-Drive šesť alebo osem, diesel pracuje štandardne so siedmimi stupňami. Spolu s automatom prichádza aj trakčný systém X-Mode, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti Foresteru v teréne, a zároveň je kombinovaný s kontrolou zjazdu DHA.

Diesel dostal nové žeraviace sviečky,... Foto: Subaru
Subaru Forester - 2015 Diesel dostal nové žeraviace sviečky, revidované turbodúchadlo a účinnejší chladič stlačeného vzduchu.

Subaru udáva v tejto verzii priemernú spotrebu 6,1 litra nafty na 100 km, čo je len o dve deci viac v porovnaní s verziou vybavenou 6-stupňovým manuálom. Bonusom je však zlepšenie dynamiky. Kým manuálny Forester s boxer-dieselom zrýchľuje na stovku za 9,9 sekundy, s automatom to zvládne o dve desatiny rýchlejšie. V porovnaní s Foresterom pred modernizáciou ide o zlepšenie dokonca až o 0,4 sekundy. Dieselová verzia totiž podstúpila aj ďalšie zmeny súvisiace so samotnou pohonnou jednotkou.

Mierne prepracovaná stredová konzola dostala... Foto: Subaru
Subaru Forester - 2015 Mierne prepracovaná stredová konzola dostala 7-palcový dotykový displej navigácie. Multimédií a cúvacej kamery. Nové sú aj obkladové materiály, najmä hliník a klavírna čerň.

Výkon 108 kW a krútiaci moment 350 Nm sa síce nezmenili, ale máme tu inovované priame vstrekovanie paliva common rail, revidované turbodúchadlo, účinnejší medzichladič stlačeného vzduchu a oleja či výkonnejšie žeraviace sviečky, ktoré majú uľahčiť studený štart. Subaru tiež sľubuje nižšiu hlučnosť a potlačenie vibrácií, a to najmä vďaka lepšej izolácii prevodovky. Okrem zmien pod kapotou sa úpravy dotkli aj interiéru. Nie však v takom rozsahu.

Subaru Forester - 2015 Foto: Subaru
Subaru Forester - 2015 Subaru Forester - 2015

Mierne prepracovaná bola stredová konzola s novým 7-palcovým dotykovým rozhraním, ktoré nahradilo pôvodný displej. Slúži potrebám navigácie aj cúvacej kamery. Cúvacích senzorov sme sa však stále nedočkali. Na čoraz viac dát, ktoré nosíme vo svojich mobilných telefónoch či tabletoch, zareagovalo Subaru dvoma USB portami a pridalo tiež hlasové ovládanie. Pocit kvality zvyšujú nové druhy obkladových materiálov a dekorácií, napríklad hliník a klavírna čerň. Pribudlo viac izolačných materiálov zvyšujúcich akustický komfort.

Zvonku však vynovený Forester takmer nerozoznáte. Jediným poznávacím znamením modelového roku 2015 je totiž anténa v tvare žraločej plutvy. Na náš trh dorazila novinka len pred pár týždňami. Ceny štartujú na 25 000 eurách za Forester 2,0 i Classic. Najlacnejší diesel vás vyjde na 30 505 eur (Comfort).

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 595
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 735
Rázvor (mm) 2 640
Objem kufra/nádrže (l) 505 – 1 592/60
Prevádzková hmotnosť (kg) od 1 477

Technické údaje

Motor 2,0i 2,0 XT (Turbo) 2,0 D
Zdvihový objem (ccm) 1 995 1 998 1 998
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC 4/16 DOHC 4/16 DOHC
Max. výkon (kW/ot.) 110/6 200 177/5 600 108/3 600
Max. krút. moment (Nm/ot.) 198/4 200 350/2 400 350/1 600
Prevodovka 6M/CVT CVT 6M/CVT
0 – 100 km/h (s) 10,6/11,8 7,5 9,7/9,9
Max. rýchlosť (km/h) 190/192 221 190/188
Spotreba na 100 km (l) 6,9/6,5 8,5 5,9/6,1
Subaru Forester - 2015
Subaru Forester - 2015
+20Subaru Forester - 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #Subaru Forester
Články podľa značiek