Nie je to tak dávno, čo sme otvárali ústa, ak sa podarilo motorárom vyžmýkať z jedného litra zdvihového objemu sto koní. Éra downsizingu a módne turbá však túto hranicu rozmetali na prach. Pred nami sú nové méty. Jednu z nich ukázal Volkswagen na konferencii Vienna Motor Symposium. Hoci tu predstavil sériový 12-valec 6,0 W12 TSI, ostal tak trochu v tieni maličkého 3-valca 1,0 TSI, teda motora, ktorý dnes už poznáme z Pola, Audi A1 či vynovenej Ibizy.
V porovnaní s nimi dostal však do vienka technológiu elektrického preplňovania a podľa slov predstaviteľov Volkswagenu aj gény ostrého Pola WRC, čo môže znamenať špeciálne piesty, ojnice, kľuku či ložiská, ktoré vydržia neporovnateľne vyššie prevádzkové tlaky. Výsledkom je, že kým sériové modifikácie ponúkajú štandardne 70 kW a pre Volkswagen Golf maximálne 85 kW, tento motor dosahuje výkon, za ktorý by sa nemuseli hanbiť 4-litrové atmosférické motory či dvojlitrové turbá.
Nechoďme však okolo horúcej kaše. Jednoducho, na kľuku posiela zo skromného objemu 999 kubických centimetrov neskutočných 272 koní, teda 200 kW, a k tomu pribalených 270 Nm krútiaceho momentu. V takejto podobe by 1,0 TSI načisto deklasoval trojvalce EcoBoost od Fordu, PureTech od Peugeotu či TCe od Renaultu. Má to však háčik. Volkswagen s ním do výroby, aspoň zatiaľ, nepočíta. Podľa slov Heinza-Jakoba Neußera, člena predstavenstva Volkswagenu, ide len o peknú ukážku toho, aký veľký potenciál spaľovacie motory ešte ukrývajú.
Určite si však uvedomuje, aké riziká by sa s tým spájali. Motory TSI totiž už svojich zákazníkov stihli neraz potrápiť a navyše stále rezonuje podozrenie z extrémne vysokej spotreby oleja zvlášť mimoriadne výkonných verzií 4-valcov 1,4 TSI, 1,8 TSI a 2,0 TSI, na ktorú poukázala holandská poisťovňa Autotrust. Zabezpečiť potrebnú životnosť a spoľahlivosť takto extrémne naladeného motora by bol určite poriadny oriešok. V každom prípade na elektrické turbo od koncernu VW sa už pomaly môžeme začať tešiť. Predstaviť by sa malo v novom Audi A4.