Toyota nedala Mitsubishi L200 príliš veľký náskok. Informácie o úplne novom pikape HiLux prichádzajú len približne mesiac po novinke s troma diamantmi na prednej maske. Podobne ako L200 naznačuje aj ôsma generácia HiLuxu trend priblížiť moderné pikapy triede SUV. Aspoň čo sa týka vybavenia a komfortu. Ale nebojte sa. Nový HiLux rozhodne nezabudol na svoje pracovné povinnosti. Je odolnejší než kedykoľvek predtým. A to má na konte už 47 rokov kariéry. Mimochodom, za ten čas predala Toyota viac ako 16 miliónov exemplárov.
Novinka ťaží z tvrdých testov, ktoré podstúpila v Austrálii. Napokon, v tejto krajine pikapov prebiehal prakticky celý vývoj. Výsledkom je pikap postavený na úplne novej a podstatne odolnejšej platforme, aj keď koncepčne ostáva verný rámovému podvozku a tuhej zadnej náprave odpruženej listovými perami. Tvary HiLuxu však už také drsné nie sú. Dizajnéri dali totiž prednosť oblejším a aerodynamickejším líniám, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani SUV. Áno, aerodynamika sa dnes zvažuje aj pri úžitkových autách, pikapy nevynímajúc. Chýbať nemôže ani neodmysliteľný veľký nápis Toyota na výklopnom veku korby.
Z civilného sveta pochádza chrómová predná maska a najmä bi-xenónové svetlá s dennými LED diódami. Rozmery sa však zásadne nemenili. Rázvor náprav 3 085 mm ostal zachovaný. Zato je HiLux o 75 mm dlhší (5 335 mm) a o 20 širší (1 855 mm). Z týchto prírastkov ťaží nielen nákladný priestor, ale aj interiér. Kabína verzie Double Cab ponúka zadným cestujúcim o 35 mm viac miesta na kolená. Nad hlavou je o osem a v šírke ramien o 19 mm väčšia priestorová rezerva. Napokon, na vývoji interiéru sa podieľal Hiroki Nakajama, ktorý stojí za geniálnym využitím vnútorného priestoru miniatúrnej Toyoty iQ.
Veľkosť nákladovej plochy síce Toyota neprezradila, ale tvrdí, že je širšia a dlhšia. Navyše sa na ňu vďaka zníženiu stúpačky v zadnom nárazníku dostanete ľahšie ako v minulosti. Ťažkým nákladom sa HiLux nebráni. Užitočná hmotnosť vzrástla aj vďaka ľahšej konštrukcii na 1 250 kg. Okrem toho utiahne novinka brzdený príves s hmotnosťou 3 500 kg. Toyota tiež vyšla v ústrety zákazníkom, ktorí požadovali väčšiu palivovú nádrž. Teraz sa tak môžu spoľahnúť na 80-litrovú zásobu paliva. Celkovo bude HiLux dostupný až 31 verziách, kým doteraz ich bolo len 23.
Tie vznikajú kombináciou troch druhov kabín od Single Cab cez Extra Cab s núdzovými zadnými sedadlami až po plnohodnotnú Double Cab pre 5-člennú posádku. Ďalej tu máme možnosť voliť pohon 4×2 alebo 4×4 a tri druhy podvozkov. Okrem základného nastavenia je v ponuke komfortnejší podvozok pre civilnejšie využitie a variant Heavy duty pre náročné terénne podmienky. Pod kapotou sa objavia štyri agregáty – dva naftové a dva benzínové. Európa sa však dočká pravdepodobne len HiLuxov tankujúcich naftu. Základom je nový 4-valec 2,4 2GD (110 kW) s krútiaci momentom až 400 Nm, s ktorým počíta Toyota najmä pre verzie 4×2.
Na vrchole zostáva benzínový vidlicový 6-valec so zníženým trením, ktorého výkon však zatiaľ Toyota neuviedla. Motory bude možné kombinovať so 6-stupňovými manuálnymi alebo 6-stupňovými automatickými prevodovkami, čo je pri pikapoch ojedinelé. Rovnako ako inteligentná funkcia manuálu, ktorý pri podraďovaní dávkuje automatický medziplyn. Samozrejmosťou je redukčná prevodovka. Zosilnený podvozok používa predné dvojité lichobežníkové závesy a vzadu spomínanú tuhú nápravu. Listové perá sú odteraz dlhšie, čo má zaručiť odpruženie, podobné tomu v osobných autách.
Napriek pracovnému nasadeniu vie však nový HiLux ponúknuť aj slušnú bezpečnosť a komfort. Toyota si dokonca sľubuje päť hviezdičiek z testov Euro NCAP, aspoň v triede pikapov. HiLuxu má pomôcť sedem airbagov, hill-holder, cúvacia kamera či signalizácia núdzového brzdenia v štandardnej výbave. Zo sveta civilných áut pochádza množstvo luxusných prvkov, ktoré by ste od pikapu asi neočakávali. Toyota síce nehovorí o multimediálnom rozhraní Toyota Touch, ale je zrejmé, že v palubnej doske sa nachádza veľká dotyková obrazovka s navigáciou. Nájdeme tu tiež bezkľúčové štartovanie a odmykanie, tempomat, parkovací asistent alebo kožené čalúnenie.
Samotný dizajn interiéru pôsobí veľmi prívetivo. Palubná doska má na auto tejto triedy mimoriadne dynamický tvar a používa dekorácie imitujúce hliník. Nový HiLux sa dostane najprv na austrálsky trh, a to v priebehu októbra. Verzie s ľavostranným riadením prídu na rad pravdepodobne v priebehu budúceho roka, kedy dotazí HiLux aj k nám.