Dacia zaplavila jarnú automobilovú sezónu novou výročnou sériou Celebration. Jej súčasťou je aj najpredávanejší model Duster. Ten dostal v porovnaní s bežnými verziami metalický modrý lak Cosmos, zliatinové 16-palcové disky kolies a kryty vonkajších spätných zrkadiel vo farbe Dark Metal. V interiéri nájdeme bohatšie vybavenie. Napríklad špecifické čalúnenie s modrými akcentmi, klimatizáciu, rádio s Bluetooth, tempomat s obmedzovačom rýchlosti alebo multimediálny a navigačný systém Media Nav 2.0 s informáciami o doprave.
Podstatné sú však aj zmeny technického rázu. A tie prebehli vcelku nenápadne. Prvou lastovičkou bol 4-valec 1,2 TCe, ktorý skombinovala Dacia s pohonom 4×4. Zmenám sa však v súvislosti s prechodom na Euro 6 nevyhla ani atmosférická jednašestka. Objem novinky s označením 1,6 SCe ostal totožných 1 598 kubických centimetrov, ale výkon vzrástol zo 77 na 84 kW a krútiaci moment zo 148 na 156 newtonmetrov. Zároveň je motor spojený štandardne so štart-stop systémom. To znamená pomerne výrazné zníženie spotreby, ktorá nebola nikdy svetlou stránkou Dusteru.Nová verzia 1,6 SCe sa teraz, aspoň na papieri, uspokojí so 6,4 litrami paliva na 100 km, čo je o sedem decilitrov menej než predtým. Ešte výraznejšia je úspora modifikácie s pohonom oboch náprav 1,6 SCe 4×4, kde normovaná spotreba padla so 6-stupňovým manuálom o rovný liter – zo 7,6 na 6,8 litra benzínu. Motory 1,2 TCe (92 kW) a 1,5 dCi (66, 80 kW) ostali bez zmien. V ponuke nechýba ani úsporná verzia 1,6 LPG upravená na spaľovanie propán-butánu. Dopriať si ju však môžete výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a predným náhonom. Dobrou správou je zvýšenie výkonu zo 75 na 80 kW, čo plynovému Duster rozhodne prospeje.
Technické údaje (zážihové verzie)
Motor | 1,6 SCe | 1,6 SCe 4×4 | 1,2 TCe | 1,2 TCe 4×4 | 1,6 LPG |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 | 1 598 | 1 199 | 1 199 | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 84/5 600 | 84/5 600 | 92/5 250 | 92/5 250 | 80/5 600 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 156/4 000 | 156/4 000 | 205/2 000 | 205/2 000 | 145/4 000 |
Prevodovka | M5 | M6 | M6 | M6 | M5 |
0 – 100 km/h (s) | 11,0 | 12,0 | 10,4 | 11,0 | 11,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 | 168 | 175 | 177 | 167 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,4 | 6,8 | 6,1 | 6,4 | 8,1 |
Technické údaje (vznetové verzie)
Motor | 1,5 dCi | 1,5 dCi | 1,5 dCi 4×4 |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 461 | 1 461 | 1 461 |
Počet valcov/ventilov | 4/8 | 4/8 | 4/8 |
Max. výkon (kW/ot.) | 66/4 000 | 80/4 000 | 80/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 200/1 750 | 260/1 750 | 260/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 13,8 | 11,8 | 12,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 156 | 169 | 168 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,4 | 4,4 | 4,7 |