Jaguar predstavil súčasnú celohliníkovú generáciu vlajkovej lode XJ už pred šiestimi rokmi. A hoci je životný cyklus modelov najvyššej triedy dlhší než pri bežných autách, svoj vek už utajiť nedokázala. Napriek faceliftu z roku 2012 zaostávala najmä v oblasti asistenčných systémov a elektroniky na palube, kde jej dávali na frak už aj jej vlastní súrodenci – mladšie modely Jaguar XF či XE. To ale už neplatí. Modernizácia sa zamerala práve na túto oblasť, a zviezol sa pri nej aj decentný facelift či podstatne vylepšený trojlitrový diesel. Objavuje sa tu dokonca pár technológií zo sesterského Land Roveru.
Vynovený Jaguar XJ spoznáte vďaka kolmejšej maske chladiča a novým, chrómom lemovaným, vstupným otvorom po stranách nárazníka. Bi-xenóny v predných reflektoroch nahradila adaptívna LED technológia so samočinným prepínaním diaľkového režimu. Grafika diód vytvára písmeno J, tak ako to poznáme z nového XF. Vychytávkou je systém Twin' J-Blade, ktorý dokáže meniť farbu bielych denných svetiel na oranžovú pre funkciu odbočovania. Diódy sú pochopiteľne aj v zadných vertikálne umiestnených svetlách, no ich grafika sa menila minimálne. Zato tu nájdeme nové elipsoidné koncovky výfuku.
Ponuku rozšírili dve nové verzie – Autobiography a R-Sport. Autobiography dodáva Jaguar len s predĺženým rázvorom a na 20-palcových diskoch kolies Maroa. Predný nárazník zdobia chrómové lemy sacích otvorov. Interiér je vybavený dvojicou samostatných zadných sedadiel s reguláciou sklonu a masážnou funkciou. Semi anilínové čalúnenie je prešívané kontrastnou niťou a palubná doska obložená dubovou dýhou. R-Sport je vybavený predným čiernym spojlerom, čiernymi prahmi, lesklou čiernou maskou či 20-palcovými diskami Venom. Vodič a spolujazdec sedia v športových sedadlách. Dekorácie tvorí klavírna čerň a karbón.
Po vzore XE a XF dostalo aj XJ nové multimediálne rozhrania InControl Touch Pro s 8-palcovým dotykovým monitorom s vysokým rozlíšením a 60 GB harddiskom. Displej Dual View umožňuje dvojité zobrazenie, takže vodič môže sledovať navigáciu, kým spolujazdec napríklad pozerať film. Jaguar tiež sľubuje rýchlejšie reakcie a rýchlejšiu navigáciu vrátane funkcie door-to-door, ktorá vám navrhne trasu až do cieľa po zaparkovaní. Funkcia InControl Remote zas umožňuje spojenie s vašim vozidlom na diaľku prostredníctvom smartfónu, a dokonca diaľkové ovládanie niektorých funkcií, napríklad odomykania či zamykania.
Nová grafika virtuálneho prístrojového panelu s 12,3-palcovým displejom dokáže konfigurovať rôzne zobrazenia vrátane využitia celej plochy pre navigáciu. Na palube sa objavuje aj nové vrcholové audio Reference sound od britskej spoločnosti Meridian. Má 17 kanálov, 24 reproduktorov a výkon neuveriteľných 1 300 W. Do diania môžu byť zapojení aj zadní cestujúci. K dispozícii dostanú za príplatok dve 10,2-palcové obrazovky (16:9) a ďalšie 100 GB úložisko pre dáta. Kompatibilita so smartfónmi je samozrejmosťou. Navyše funguje XJ ako výkonný Wi-Fi hotspot, keďže na príjem signálu využíva anténu vozidla.
Ponuka motorov sa síce nemení, no prešli modernizáciou. Najväčšou hviezdou je vynovený trojlitrový diesel. Vstrekovacie tlaky stúpli až na 2 000 barov. Nafta sa pritom dostáva do spaľovacieho priestoru cez nové 18-otvorové piezoelektrické vstrekovače. Vidlicový 6-valec sa tiež môže pochváliť keramickým turbom so zníženým trením a rýchlejšími reakciami na stlačenie plynového pedálu. O vyššiu účinnosť sa stará variabilné olejové čerpadlo a dvojokruhový chladiaci systém. Výsledkom je nárast výkonu z 202 na 221 kW, pričom krútiaci moment vzrástol na 700 Nm. Jaguar XJ za týchto okolností šprintuje na stovku za 6,2 sekundy, pritom spotrebuje len 5,7 litra paliva, čo je o tri decilitre menej. Emisie NOx má pod kontrolou SCR katalyzátor.
Jaguar tvrdí, že na rozdiel od bežných protipreklzových systémov pracuje ASPC v predstihu, teda ešte pred tým, než kolesá stratia záber. Úplnou novinkou XJ je aj použitie elektrického posilňovača riadenia EPAS, ktorý sa predstavil len prednedávnom v modeloch XE a XF. Jaguar sľubuje komfort aj dostatočnú spätnú väzbu. Balík asistenčných systémov doplnila konečne čítačka dopravných značiek, asistent pre jazdu v kolónach, ktorý získava údaje z radaru s dlhým dosahom, monitorovanie premávky za vozidlom či kamerový systém vytvárajúci 360– stupňový obraz okolia vozidla. Parkovací asistent zvláda odteraz priečne aj pozdĺžne parkovanie, a pri vyparkovaní upozorňuje vodiča na vozidlá, ktoré krížia jeho dráhu.
Novinka Jaguaru schádza z výrobných liniek závodu Castle Bromwich, a do predaja zamieri už na jeseň.
Technické údaje
Motor | 2,0 i4 Ti | 3,0 V6 diesel | 3,0 V6 S/C | 5,0 V8 S/C |
---|---|---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | V6/24 | V6/24 | V8/ 32 |
Objem motora (ccm) | 1 999 | 2 993 | 2 995 | 5 000 |
Max. výkon (kW/ot.) | 177/5 500 | 221/4 000 | 250/6 500 | 405/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 340/2 000 | 700/2 000 | 450/3 500 | 680/3 500 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 241 | 250 | 250 | 280 |
0 – 100 km/h (s) | 7,9 | 6,2 | 5,9 | 4,6 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,4 | 5,7 | 9,1 | 11,1 |