V roku 2013 predstavilo AMG poriadne „nadupanú“ triedu A. Jej ostrá verzia A45 AMG nasadila výkonom 265 kW latku na dovtedy nevídanú úroveň. Pikantný bol najmä fakt, že k tomuto výsledku sa v Affalterbachu nedopracovali pomocou 6– či 8-valcového motora, ale vyladením dvojlitrového 4-valca. Ten sa stal okamžite najsilnejším sériovým motorom svojej triedy. Veď z litra objemu dával za pomoci turbodúchadla neskutočných 132,5 kilowattu. To bolo viac, ako dokázalo vyžmýkať Audi zo svojho 2,5-litrového 5-valcového motora v RS3.
To ale nebolo posledné slovo z Ingolstadtu. Tento rok sa na scéne objavila modernizovaná verzia RS3 s výkonom 270 kW, ktorá si uchmatla titul najsilnejšieho hothatchu v kompaktnej triede. Lenže nie nadlho. V Afflaterbachu sa už totiž rodila odpoveď v podobe nového Mercedesu-AMG A 45 4Matic, ktorá obráti skóre opäť na stranu Mercedesu. „ Nespíme na vavrínoch a naše produkty stále vylepšujeme. A 45 AMG ponúkalo ešte toľko potenciálu, že sme boli nútení ho využiť naplno,“ povedal na adresu novinky Tobias Mörs, šéf Mercedesu-AMG.
Výsledkom je pekelne rýchly hothatch s najvýkonnejším sériovým dvojlitrom planéty. Výkon stúpol za pomoci zmien v časovaní a celkovej úprave sania a výfukového traktu až na neskutočných 280 kW, čo znamená 140 kW na liter. Zaujímavé pritom je, že plniaci tlak mohutného turba zostal na pôvodných 1,8 baru. Pre modernizované ostré áčko to znamená spolu s optimalizáciou 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky Speedschift DCT-7 a pohonu 4Matic šprint na stovku za fantastických 4,3 sekundy. To je medzigeneračné zlepšenie o tri desatiny a len o tri desatiny viac v porovnaní s 8-valcovým superšportom Mercedes-AMG GT.
Za volantom to teda musí byť riadny adrenalín. Zvlášť keď s trakciou pomáha najrýchlejšiemu áčku paket AMG Dynamic Plus obsahujúci aj predný samosvorný diferenciál a športový podvozok. Posádka má vďaka systému AMG Dynamic Select na výber niekoľko režimov nastavenia vozidla – od civilného Comfort, cez športový Sport až po ostré naladenie Sport+ so zmenenou akustikou výfuku a obmedzeným účinkom trakčnej elektroniky. Novinkou je mód Individual, známy z AMG GT, ktorý umožňuje voľnú konfiguráciu nastavení motora, prevodovky, adaptívneho pruženia AMG Ride Control či účinku posilňovača riadenia.
Mercedes-AMG A45 prevzal väčšinu inovácií nedávno vynovenej triedy A. To znamená napríklad príchod full LED predných reflektorov High Performance, ktoré sú súčasťou série. K tomu ostré áčko pridáva aerodynamický paket s výrazným predným a zadným spojlerom či mohutným difúzorom, ktorý sa stará o potrebný prítlak. Interiér dostal nový sploštený volant prešívaný perforovanou kožou a vynovené anatomické sedadlá s väčším rozsahom regulácie. Nechýba ani rozhranie s 8-palcovým monitorom. Jednoducho, toto nie je len auto na okruhy, ale hothatch schopný ponúknuť dostatočný komfort pre každodenné využitie. A tomu zodpovedá aj „civilná“ spotreba len 6,9 litra benzínu na 100 km.
Technické údaje
Model | Mercedes-AMG A 45 4Matic |
---|---|
Valce/ventily | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 991 |
Max. výkon (kW/ot.) | 280/3 810 – 6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 475/2 250 – 5 000 |
Prevodovka | 7-DCT |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (obmedzovač) |
0 – 100 km/h (s) | 4,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9 |