Toto nie je nič pre rozmaznaných chlapcov. Nový Boxster Spyder je jednoducho adrenalínové náradie pre tých, ktorí vedia oceniť krásu čistého stroja. Takýchto áut je dnes už veru naozaj málo. Vychádza zo súčasnej generácie Boxstera predstavenej v roku 2013, presnejšie z jeho najostrejšej verzie GTS, ktorá debutovala len vlani. Lenže Spyder je ešte silnejší a rýchlejší. Motor si totiž požičal priamo z Porsche 911 Carrera S a ostrého Caymanu GT4.
To znamená, že jeho atmosférický 6-valec s objemom 3,8 litra, umiestnený pred zadnou nápravou, dáva 276 kW, čo je o 33 viac v porovnaní s 3,4-litrovým motorom v Boxsteri GTS. Maximum vrcholí pri 6 000 otáčkach. A podobne je to s krútiacim momentom. Tu dominuje Spyder nad GTS o 50 Nm. Jeho 420 newtonmetrov kulminuje v pásme od 4 750 až do 6 000 otáčok. Motor môže byť spojený jedine so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Tá sa ovláda skrátenou radiacou pákou. Menší je aj volant s priemerom 360 mm. Posádku chráni len znížené čelné okno a dva ochranné oblúky vystupujúce z „bublinovej“ kapoty, evokujúcej slávne modely Porsche, napríklad ikonické 718 Spyder z roku 1960. Ľahká plátenná strecha sa ovláda ručne. Žiadne elektromotory tu nehrozia. Takže pri manipulácii nepostáva nič iné, ako vystúpiť z vozidla. Aspoň že tento proces skrátilo Porsche z troch na jednu minútu. A nenájdete tu klimatizáciu ani rádio.
Tam, kde bežne sídli aparatúra, je len skrinka na drobné predmety. Sústrediť sa treba na iné veci. Na jazdu. A tu prekonáva Spyder všetky verzie Boxsteru. Po tom, čo vodič splynie s vozidlom v ľahjom škrupinovom sedadle a stlačí tlačidlo Start, sa začína veľké divadlo. Jediným zdrojom zvuku je 6-valcové srdce búšiace tesne za zadnými sedadlami. Spyder predvádza svoju dynamiku šprintom na stovku za 4,5 sekundy. Boxsteru GTS to teda „natrie“ o rovných päť desatín.
A v rozlete mu nebráni ani obmedzovač. Digitálny rýchlomer sa vyšplhá až k údaju 290 km/h, pokojne aj so zloženou strechou. Bodaj by nie, Spyder je s hmotnosťou 1 315 kg najľahším členom rodiny Boxster. Veko „kufra“ je napríklad vyrobené z hliníka a klasické zadné sklo z polykarbonátu. Výkonová hmotnosť sa tak dostala k obdivuhodnému pomeru 3,5 kg/k. Pritom si vraj za svoje adrenalínové služby pýta Spyder len 9,9 litra benzínu na 100 km.
O stabilitu sa stará tuhý podvozok znížený o 20 mm aj aerodynamický kit, ktorý si Spyder požičal z Caymanu GT4. Zvlášť nápadné sú veľké vstupy vzduchu s čiernym výpletom, ktoré privádzajú životodarný kyslík k trom chladičom. Výhradne pre Spyder sú určené aj 20-palcové disky kolies. Medzi tými zadnými rozdeľuje hnací moment samosvorný diferenciál, ktorý je súčasťou systému Porsche Torque Vectoring. Posilnená bola aj brzdová sústava so strmeňmi z Porsche 911 Carrera GTS. Elektrický posilňovač riadenia zas pochádza od iného vplyvného darcu – Porsche 911 Turbo.
Aby to však Porsche so sparťanstvom príliš neprehnalo, v zozname príslušenstva predsa len nájdete klimatizáciu aj aparatúru vrátane špičkového audia Burmester a rozhrania Porsche Communication Management (PCM). Lenže príplatky sú v tomto prípade poriadne mastné a tak trochu proti logike tohto puristického roadsteru. Kupujte, kým sa dá. V budúcom roku má totiž prísť v motorovom priestore Boxsteru k veľkej konverzii. Porsche dá výpoveď 6-valcom. Nahradia ich papierovo úspornejšie preplňované 4-valce. O výkon sa báť síce netreba, v Zuffenhausene z nich vyžmýkajú od 156 až do 268 kW, lenže 6-valec bude vždy 6-valcom.