Vývoj sa nedá zastaviť. Len pred dvoma rokmi prišla na svet stuttgartská vlajková loď triedy S s kamerou skenujúcou vozovku či autopilotom v dopravných zápchach, a už dnes sú jej technológie takpovediac „zastarané“. Na rade je trieda E, ktorá sa predstaví, podobne ako jej nedávny facelift, na januárovom autosalóne v Detroite. A buďte si istí, že Stuttgart si nedá ujsť príležitosť opäť „zahviezdiť“. Spolu s novým éčkom sa totiž objavia ďalšie premiérové technológie, ktoré zatienia aj súčasnú triedu S.
Ako inak, väčšina technológií sa týka bezpečnosti, kde má Mercedes-Benz chuť ostať svetovým lídrom. To napriek tomu, že na spadnutie je nové veľké BMW 7, ktoré sa rozhodne nedá zahanbiť a ktoré už prezradilo, že bude disponovať napríklad parkovacím autopilotom, laserovými svetlami či superľahkou a superpevnou konštrukciou s nasadením kompozitných materiálov. Priestoru na bezpečnostnú kreativitu je však stále dosť. Nový Mercedes-Benz triedy E bude preto napríklad prvým autom na svete vybaveným komunikačnou technológiou Vehicle-to-X. Poďme však pekne po poriadku.
Multibeam LED – Matricové svetlá s 84 diódami
Mercedes-Benz síce neholduje na rozdiel od BMW a Audi laserovým svetlám, no je presvedčený, že aj s obyčajnými ledkami sa dajú robiť zázraky. Dokumentuje to novými reflektormi, z ktorých každý obsahuje až 84 individuálne riadených diód. To znamená množstvo režimov v závislosti od aktuálnych podmienok a najmä odstránenie akýchkoľvek pohyblivých komponentov. Aby mohli reflektory pracovať prakticky stále v diaľkovom režime, budú sa vypínať alebo stlmovať len tie diódy, ktoré by oslepovali protiidúcich vodičov.
Zaujímavé je aj umiestnenie diód za šošovku, čo vytvára dojem klasických xenónových svetiel. Podľa Mercedesu to vyzerá lepšie, ako keď sú diódy viditeľné, tak ako napríklad pri svetlách Audi Matrix LED. Intenzitu svetla budú meniť aj zadné diódy. Cez deň budú svietiť na 100 a v noci na 80 %, aby nedochádzalo v tme k zbytočnému oslňovaniu a počas denného svetla boli lepšie viditeľné. Pri zastavení klesne ich intenzita o 60 %.
Vehicle-to-X – výmena informácií medzi vozidlami
Na technológii vzájomnej komunikácie medzi vozidlami a odovzdávania dôležitých informácií pracuje niekoľko automobiliek už roky. Mercedes-Benz E bude však prvým modelom, ktorý ju uvedie do praxe. Zmyslom je, aby auto „videlo“ aj tam, kam váš zrak nedohliadne, napríklad za zákrutu, v ktorej stojí nebezpečne odstavené auto, alebo pred kamión, ktorý vám zakrýva výhľad na blížiacu sa kolónu. Poslúži na to centrálny server, kde budú vozidlá odosielať dôležité informácie.
Do dvoch sekúnd by ste sa ich mali o hroziacom nebezpečenstve dozvedieť aj vy. Problémom je, že ak má byť systém účinný, musí byť technológiou Car-to-X vybavené dostatočné množstvo vozidiel. Takto si budú vedieť medzi sebou pomáhať zatiaľ len nové éčka, ale niekto začať proste musí. Očakáva sa, že s podobnou technológiou príde čoskoro aj Volvo a BMW. Počet komunikujúcich áut by tak mal v budúcnosti rýchlo rásť. Navyše sa počíta aj so vzájomnou komunikáciou medzi autami a infraštruktúrou, napríklad semaformi.
Parkovanie a zamykanie pomocou mobilu
Parkovacie manévre vám nová trieda E uľahčí tým, že v nej nebudete musieť vôbec sedieť. O všetko sa postará elektronika. Smutnou správou pre Stuttgart je, že s touto vychytávkou ho o pár mesiacov predbehne nové BMW 7, ktoré príde už na jeseň. Princíp je rovnaký. Vodič vystúpi z auta a parkovací manéver dokončí prostredníctvom smartfónu s operačným systémom Android alebo iOS. (pri BMW na to slúži kľúč s displejom). Nesmie byť však pritom od vozidla vzdialený viac ako tri metre.
Vyberá medzi priečnym alebo pozdĺžnym parkovaním a celý proces musí mať pod kontrolou krúživým pohybom palca na displeji mobilu. Ak krúžiť prestane, vozidlo manéver preruší. Dodávať sa budú dve verzie. Lacnejšia, keď sa bude vozidlo pohybovať len vpred a vzad, alebo drahšia, keď bude ovládaný aj smer jazdy. V takomto prípade vozidlo napríklad pri cúvaní obíde bezpečne bicykel či skúter zaparkovaný v garáži. Mobilom, vybaveným rádiovou bezdrôtovou komunikáciou NFC (iPhone 6, Samsung Galaxy, BueBerry), bude možné auto odomykať a zamykať. K dispozícii bude aj indukčné dobíjanie.
Tempomat, ktorý rešpektuje predpisy
Nový inteligentný tempomat spojil Mercedes-Benz s čítačkou dopravných značiek. Na základe toho bude rýchlosť vozidla upravená tak, aby ste vždy dodržiavali maximálny povolený rýchlostný limit. Novinkou je aj nasledovanie vpredu idúceho vozidla bez podmienky, že sú jazdné pruhy jasne označené vodorovnými čiarami. V prípade hroziacej zrážky zasiahnu autonómne brzdy, ktoré by mali do rýchlosti 70 km/h úplne predísť vzájomnému kontaktu vozidiel.
S tým súvisí presnejšie monitorovanie objektov, a to áut aj chodcov. Aby sa vozidlo vyhlo kolízii, bude nielen brzdiť, ale vďaka spolupráci s elektrickým posilňovačom riadenia tiež upravovať smer jazdy. Dokáže sa teda vyhnúť, prípadne zmierniť príliš ostrú reakciu vodičatak, aby pri prudkom vyhýbacom manévri nevyletel napríklad na obrubník. Mercedes však zdôrazňuje, že táto technológia má len asistenčnú funkciu, ktorá pomôže, no základné rozhodnutia, napríklad o smere obídenia prekážky, nechá na vodiča.
Airbagy v pásoch a lepšia ochrana pri bočnom náraze
Chýbať nebudú ani zadné nafukovacie bezpečnostné pásy, ktoré majú sčasti kompenzovať skutočnosť, že cestujúci v druhom rade nemajú k dispozícii airbagy. Predstavili sa už v triede S a teraz ich dostane aj éčko. Nafukovacie pásy pri zaregistrovaní nárazu zväčšia svoj objem približne trojnásobne, čo zníži tlak na hrudník aj na brucho.
Zaujímavá je aj funkcia Pre-Safe Impulse. Vďaka nej dokážu totiž bočné airbagy pri náraze posunúť telo bližšie k stredu kabíny, kde je bezpečnejšia zóna. Zároveň tento pohyb zmierni silu nárazu. Mercedes tiež upozornil, že po výmene plynovej náplne airbagu môže byť opätovne použitý. A ak už k nárazu predsa len dôjde, vaše ušné bubienky budú od nebezpečného hluku chránené tým, že ešte pred nárazom vyšle zvuková aparatúra tón, ktorý ich pripraví na zvukovú „vlnu“.