
Pád ruského rubľa poriadne zamával s tamojším automobilovým trhom. Predaje padli na polovicu a viacerí výrobcovia, napríklad Opel či Chverolet, to v Rusku „zabalili“. Ruský automobilový gigant AutoVaz, ktorého väčšinovým vlastníkom je aliancia Renaul-Nissan, však verí na lepšie časy. V rukáve má totiž dve silné esá – nový sedan Vesta, a najmä svoj prvý crossover X-Ray. Oba modely už vznikali pod patronátom nového šéfa Bo Anderssona a dizajnéra Steva Mattina, ktorý pracoval pre švédske Volvo.
Lada X-Ray sa ukázala svetu už v roku 2012 v podobe 3-dverového konceptu a rok nato sa v Moskve predstavil 5-dverový derivát X-Ray 2. Bolo jasné, že Lada pripravuje výrobu a že koncepty nemajú ďaleko od definitívneho vzhľadu sériovej novinky. Tá začne schádzať z montážnych liniek už v auguste. AutoVazu sa zatiaľ úspešne podarilo ukryť novú Ladu pred zrakom verejnosti a tak sa jej odhaľovanie začína presne podľa plánovaného scenára. Ako prvé vypustil ruský výrobca do sveta snímky interiéru, aj keď prekvapujúco len v nízkom rozlíšení.

Môžeme na nich vidieť robustnú palubnú dosku a stredovú konzolu vybavenú viacerými ovládačmi známymi z Dacie. Platí to aj o radiacej páke. Audiosústava bez dotykového displeja však bude pravdepodobne pochádzať z domácej produkcie. Veľkosť displeja vylučuje možnosť použitia navigácie. Aspoň za predpokladu, že AutoVaz zverejnil fotografie najvyššej úrovne vybavenia. Nemusí to však byť tak, keďže vieme, že X-Ray dostane na želanie aj automatickú prevodovku a tá na zverejnených fotografiách tiež chýba.
Základom X-Ray bude šasi Dacie Sandero Stepway s rázvorom náprav 2 590 mm. Na rozdiel od nej bude však ruská verzia dodávaná aj s pohonom oboch náprav. Mechaniku 4×4 si v tomto prípade požičia od Dusteru. Pod kapotou sa objavia atmosférické benzínové motory s objemom 1,6 (84 kW) alebo 1,8 (90 kW) litra. Diesel pravdepodobne dostupný nebude. Cena novinky má na ruskom trhu štartovať približne od 430 000 rubľov, čo je 6 700 eur. Pochopiteľne, pôjde o najlacnejšiu verziu s predným náhonom a najslabším motorom.
Ak bude chcieť Lada expandovať s modelom X-Ray aj v západnej Európe, bude musieť byť vybavená čistejšími motormi Euro 6, čo bude znamenať aj vyššiu cenu. Tak skoro to však nebude. Aj samotní Rusi sa jej dočkajú až začiatkom budúceho roka, keď AutoVaz spustí predaj vo svojej domácej dílerskej sieti.