
Rolls-Royce má problém. Najväčší rival z Crewe priviedol totiž na svet prvé SUV a konkurenčný projekt s pracovným názvom Cullinan je ešte len v štádiu vývoja. Bentley tak môže približne dva roky kraľovať v novom teritóriu hyperluxusných SUV úplne sám. Jeho Bentayga na to určite má. Nič silnejšie a komfortnejšie do terénu jednoducho nezoženiete. Sklopiť zrak musí aj veľký Range Rover. Štvorkolka z Crewe nastavuje svojím 12-valcovým srdcom novú latku, i keď spočíva na platforme MLB Evo, zhodnej s novým Audi Q7.

Príchod SUV prestížnej britskej značky nie je prekvapením. Bentley avizoval svoj zámer už pred troma rokmi v Ženeve konceptom EXP 9 F. Jeho dizajn však vyvolal veľké kontroverzie a tak automobilka sľúbila, že novinka ešte podstúpi rad zmien. Zároveň však dodala, že ak sa bude páčiť v Číne, dizajn sa príliš meniť nebude. Už vlani ale ukázala prvú oficiálnu fotografiu zahalenú v oblaku prachu, z ktorej bolo zrejmé, že dizajnéri na výslednom tvare predsa len popracovali. Minimálne na prednej maske so štvoricou full-LED reflektorov evokujúcou vlajkovú loď Mulsanne.

A ako dnes vidíme, nielen tam. V porovnaní so štúdiou došlo k významným zmenám aj v zadnej časti, kde sa objavuje úplne nový tvar zadného stĺpika a tretieho bočného okna. Bentayga tak pôsobí uhladenejšie a vyváženejšie. Na dĺžku má 5 141, na šírku 1 998 a na výšku 1 742 mm. Vo všetkých smeroch tak aspoň minimálne prekonáva svojho koncernového súrodenca so štyrmi kruhmi, i keď jeho meno by sa v súvislosti s novým ultraluxusným SUV spomínať asi nemalo. Mimo platformy je totiž Bentayga naozaj autentickým Bentleyom.

Koncept EXP 9 F dozrel aj v interiéri. Úplne prepracovaná je palubná doska rozdelená do dvoch sekcií, podobne ako pri v športovom Continentali GT. Tým sa Bentayga zásadne líši nielen od štúdie, ale aj od Mulsanne. V centre sa nachádza obrovský 8-palcový dotykový displej rozhrania so 60 Gb harddiskom. Zadní cestujúci dostanú k dispozícii 10,2-palcové tablety s pripojením 4G. Bentayga bude dodávaná v štvormiestnom aj päťmiestnom vyhotovení, pričom predné sedadlá bude možné nastavovať až v 22 parametroch. Nechýba ani masáž so šiestimi programami. Skrátka neprídu ani cestujúci vzadu so sedadlami, ktoré sa nastavujú v osemnástich smeroch.

O dokonalý zvuk sa postará audiosystém Naim s osemnástimi reproduktormi a celkovým výkonom 1 950 W. Ten bude jedným z troch alternatív. Kabínu zušľachtí pravá koža a drevené obklady. Divízia Mulliner ponúkne ďalších sedem dekoračných materiálov palubnej dosky, 15 druhov kože a 15 druhov kobercov. Ak k tomu prirátame 90 dostupných farieb lakov karosérie a kolesá s rozmermi 20 až 22 palcov či panoramatickú strechu s plochou 1,35 m2, bude každý kus solitérom. Štandardom sa stanú elektronické asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu, čítačky značiek či parkovacieho asistentu. Za príplatok si môžete dopriať napríklad systém nočného videnia.

Tieto technológie však dnes neprekvapia, nachádzajú sa aj v podstatne lacnejších autách. Zato pod kapotou tróni to, čo nové SUV vyčleňuje v čase downsizingu z davu. Tróni tu dvakrát preplňovaný 12-valec 6,0 W12 s dvojicou turbodúchadiel a priamym aj nepriamym vstrekovaním. Jeho ohromných 447 kW (608 k) a 900 Nm krútiaceho momentu dokonale maskuje obrovskú hmotnosť Bentayga. Na stovku šprintuje za neskutočných 4,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 301 km/h. Takže tu máme bezpochyby najrýchlejšie sériové SUV planéty. Motor spolupracuje s 8-stupňovým automatom ZF a silu prenáša permanentne na všetky štyri kolesá. Inak by to vlastne ani nešlo.

Vodič vyberá niektorý z jazdných režimov cez volič Drive Dynamic Mode. Spolu s príplatkovým systémom Responsive Off-Road Setting je k dispozícii až osem jazdných módov pre asfalt či terén, pričom pneumatický podvozok umožňuje nastavenie svetlej výšky až v štyroch polohách. Za svoje služby si Bentayga pýta podľa európskeho jazdného cyklu 12,8 litra benzínu na 100 km. Pomáha štat-stop systém aj funkcia voľnobežky. Komické je, že podľa amerických noriem spotrebuje to isté auto na 100 km 14,7 litra paliva. To len dokladuje absurdnosť súčasnej európskej metodiky.
Bentley Bentayga slávi svetovú premiéru na práve prebiehajúcom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. K prvým zákazníkom má doraziť začiatkom budúceho roka. Neskôr počíta Bentley s úspornejšími a menej výkonnými verziami vrátane dieselu a plug-in hybridu. Ceny zatiaľ oznámené neboli. Vyrábať sa bude čiastočne v Bratislave, kde koncern VW investoval 500 miliónov eur do rozšírenia a modernizácie produkčných kapacít. Konečná montáž bude však, tak ako velí tradícia, prebiehať v domovskom Crewe.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 5 141 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 998 |
Výška (mm) | 1 742 |
Rázvor náprav (mm) | 2 992 |
Objem kufra (l) | 430 |
Technické údaje (benzínové motory)
Motor | 6,0 W12 TSI |
---|---|
Valce/ventily | 12/48 twin-turbo |
Objem motora (ccm) | 5 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 447/5 250 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 900/1 250 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 4,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 301 |
Spotreba na 100 km (l) | 12,8 |