Mercedes IAA: Aerodynamický transformer má Cx len 0,19!

Mercedes-Benz sa z času na čas blysne futuristickými štúdiami označenými písmenom F. Naposledy tak urobil tento rok na CES v Las Vegas štúdiou F015. Do Frankfurtu však priviezol koncept s netradičným názvom IAA. A hoci tiež pôsobí ako zjavenie budúcnosti, od reality vraj nie je až tak ďaleko. Hlavnú úlohu hrá aktívna aerodynamika.

22.09.2015 06:00
debata
Štúdia IAA je štylistickým a aerodynamickým... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz IAA Concept - 2015 Štúdia IAA je štylistickým a aerodynamickým cvičením. Jej základ je celkom reálny. Hlavnou zbraňou je aktívna aerodynamika.

Aerodynamické koncepty boli módne najmä v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch. Odvtedy sa aerodynamika stala prirodzenou súčasťou vývoja sériových áut. Koeficient odporu vzduchu Cx sa dnes bežne pohybuje hlboko pod hodnotou 0,30. Mercedes-Benz dokázal pri svojom 4-dverovom kupé CLA zraziť túto hodnotu dokonca až na úroveň Cx 0,22, čím je v sériovej produkcii držiteľom rekordu. Rezervy tu stále sú a na ich využitie tlačí sprísňujúca sa emisná legislatíva. Boj s vetrom však nebude jednoduchý. Podliezť magickú hranicu Cx 0,20 si vyžiada aktívnu aerodynamiku. Ukazuje to aj koncept IAA, ktorý predstavuje stuttgartská automobilka na autosalóne vo Frankfurte.

Pri rýchlosti 80 km/h zmení auto svoj tvar. Zo... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz IAA Concept - 2015 Pri rýchlosti 80 km/h zmení auto svoj tvar. Zo zadnej časti sa vysunie osem karbónových segmentov, ktoré predĺžia karosériu z 5 040 na 5 430 mm.

Názov je slovnou hračkou. Tentoraz totiž IAA neznamená Internationale Automobil Ausstellung, ale Intelligent Aerodynamic Automobile. Na výstavu v hessenskej metropole sa nepochybne hodí. Nádherná štúdia s dĺžkou 5 040, šírkou 1 995 a výškou 1 305 mm prezentuje štvordverové kupé blízkej budúcnosti. Jeho základ je ale celkom reálny. Ide o plne funkčný a pojazdný automobil. Od tých dnešných sa však odlišuje aktívnou aerodynamikou. Na jej vývoj použil Mercedes-Benz milión hodín počítačových simulácií CPU, čo je približne toľko, koľko venuje stuttgartská automobilka sériovým modelom. Výsledkom je zázračne nízky koeficient odporu vzduchu Cx 0,19

V aerodynamickom režime sa tiež vysunú klapky v... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz IAA Concept - 2015 V aerodynamickom režime sa tiež vysunú klapky v podbehoch a uzavrú otvory diskov kolies.

Ten dosahuje IAA Concept v takzvanom aerodynamickom režime. Pri rýchlosti 80 km/h sa totiž stane malý zázrak. Auto zmení svoj tvar. Zadná časť kupé sa predĺži pomocou ôsmich karbónových segmentov z CFRP o 390 mm, lamely v prednej maske sa posunú o 60 mm vzad a z podbehov sa vysunú aerodynamické klapky. Zároveň sa uzavrú otvory 6-lúčových diskov kolies. Za obeť aerodynamike padli aj kľučky dverí či spätné zrkadlá nahradené senzormi a kamerami. Dokonale hladký povrch spočíva aj vo vysunutí okien na úplný obrys karosérie. To všetko uľahčuje prúdniciam vzduchu obtekanie a znižuje turbulencie za vozidlom na minimum. Aerodynamike museli byť prispôsobené napríklad aj svetlá, ktoré tvoria LED diódy integrované priamo v lamelách.

Štvormiestny interiér je nabitý displejmi. Nová... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz IAA Concept - 2015 Štvormiestny interiér je nabitý displejmi. Nová generácia rozhrania umožňuje aj ovládanie gestami.

Napriek všetkému ostáva IAA komfortným 4-miestnym kupé, ktoré nerobí kompromisy v priestore kabíny. Tá je zariadená v štýle súčasnej triedy S a S Coupé. Mercedes v nej však demonštruje víziu ďalšej generácie ovládacích a informačných prvkov. Palubnej doske a stredovej konzole tak vládnu výlučne displeje. Jednotlivé funkcie možno ovládať nielen dotykom, ale aj gestami, podobne ak v novej generácii BMW radu 7. Volant je vybavený dvoma touchpadmi namiesto tlačidiel. Sedadlá sú tvorené hliníkovým skeletom potiahnutým perforovanou kožou. Celý interiér sa nesie v kontraste bielej a antracitovej farby s akcentmi vyrobenými z brúseného skla. Priestor umocňuje veľká panoramatická strecha.

Aj vďaka plug-in hybridnej sústave s výkonom... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz IAA Concept - 2015 Aj vďaka plug-in hybridnej sústave s výkonom 205 kW, ktorá umožňuje elektrický dojazd do vzdialenosti 66 km, zredukoval Mercedes priemernú spotrebu na prvých 100 km na rozprávkových 1,2 litra.

Pod kapotou nájdeme reálnu plug-in hybridnú techniku s výkonom 205 kW. A hoci ju automobilka nijak zvlášť nepopisuje s najväčšou pravdepodobnosťou ide o sústavu z nového Mercedesu-Benz C350 Plug-in Hybrid. To by znamenalo kombináciu dvojlitrového 4-valca 155 kW) a elektromotora (60 kW) v 7-stupňovej prevodovke. Kým však hybridné „céčko“ prejde v čisto elektrickom režime so zásobou 8,7 kWh energie len 32 km, koncept IAA si trúfa až na 66. O kapacite li-ion akumulátorov v IAA síce nič nevieme, no môže to byť práve výsledok účinnejšej aerodynamiky. A tá má vplyv aj na spotrebu paliva. Mercedes udáva rozprávkový priemer 1,2 litra na 100 km. Po prepočte by to malo byť s vybitými batériami rovnako úžasných 3,2 litra.

S výrobou IAA Mercedes pochopiteľne nepočíta, no od reality nie je až také vzdialené. S veľkou pravdepodobnosťou sa totiž pozeráme na tvary príbuzné novej generácie kupé CLS a tiež na dizajn nového rozhrania ovládaného gestami. Aj z aktívnych aerodynamických prvkov by sa do série mohla dostať nejaká tá časť.

Mercedes-Benz IAA Concept - 2015
Mercedes-Benz IAA Concept - 2015
+14Mercedes-Benz IAA Concept - 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Concept #koncept #autosalón Frankfurt 2015 #Mercedes-Benz IAA
Články podľa značiek