Aerodynamické koncepty boli módne najmä v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch. Odvtedy sa aerodynamika stala prirodzenou súčasťou vývoja sériových áut. Koeficient odporu vzduchu Cx sa dnes bežne pohybuje hlboko pod hodnotou 0,30. Mercedes-Benz dokázal pri svojom 4-dverovom kupé CLA zraziť túto hodnotu dokonca až na úroveň Cx 0,22, čím je v sériovej produkcii držiteľom rekordu. Rezervy tu stále sú a na ich využitie tlačí sprísňujúca sa emisná legislatíva. Boj s vetrom však nebude jednoduchý. Podliezť magickú hranicu Cx 0,20 si vyžiada aktívnu aerodynamiku. Ukazuje to aj koncept IAA, ktorý predstavuje stuttgartská automobilka na autosalóne vo Frankfurte.
Názov je slovnou hračkou. Tentoraz totiž IAA neznamená Internationale Automobil Ausstellung, ale Intelligent Aerodynamic Automobile. Na výstavu v hessenskej metropole sa nepochybne hodí. Nádherná štúdia s dĺžkou 5 040, šírkou 1 995 a výškou 1 305 mm prezentuje štvordverové kupé blízkej budúcnosti. Jeho základ je ale celkom reálny. Ide o plne funkčný a pojazdný automobil. Od tých dnešných sa však odlišuje aktívnou aerodynamikou. Na jej vývoj použil Mercedes-Benz milión hodín počítačových simulácií CPU, čo je približne toľko, koľko venuje stuttgartská automobilka sériovým modelom. Výsledkom je zázračne nízky koeficient odporu vzduchu Cx 0,19
Ten dosahuje IAA Concept v takzvanom aerodynamickom režime. Pri rýchlosti 80 km/h sa totiž stane malý zázrak. Auto zmení svoj tvar. Zadná časť kupé sa predĺži pomocou ôsmich karbónových segmentov z CFRP o 390 mm, lamely v prednej maske sa posunú o 60 mm vzad a z podbehov sa vysunú aerodynamické klapky. Zároveň sa uzavrú otvory 6-lúčových diskov kolies. Za obeť aerodynamike padli aj kľučky dverí či spätné zrkadlá nahradené senzormi a kamerami. Dokonale hladký povrch spočíva aj vo vysunutí okien na úplný obrys karosérie. To všetko uľahčuje prúdniciam vzduchu obtekanie a znižuje turbulencie za vozidlom na minimum. Aerodynamike museli byť prispôsobené napríklad aj svetlá, ktoré tvoria LED diódy integrované priamo v lamelách.
Napriek všetkému ostáva IAA komfortným 4-miestnym kupé, ktoré nerobí kompromisy v priestore kabíny. Tá je zariadená v štýle súčasnej triedy S a S Coupé. Mercedes v nej však demonštruje víziu ďalšej generácie ovládacích a informačných prvkov. Palubnej doske a stredovej konzole tak vládnu výlučne displeje. Jednotlivé funkcie možno ovládať nielen dotykom, ale aj gestami, podobne ak v novej generácii BMW radu 7. Volant je vybavený dvoma touchpadmi namiesto tlačidiel. Sedadlá sú tvorené hliníkovým skeletom potiahnutým perforovanou kožou. Celý interiér sa nesie v kontraste bielej a antracitovej farby s akcentmi vyrobenými z brúseného skla. Priestor umocňuje veľká panoramatická strecha.
Pod kapotou nájdeme reálnu plug-in hybridnú techniku s výkonom 205 kW. A hoci ju automobilka nijak zvlášť nepopisuje s najväčšou pravdepodobnosťou ide o sústavu z nového Mercedesu-Benz C350 Plug-in Hybrid. To by znamenalo kombináciu dvojlitrového 4-valca 155 kW) a elektromotora (60 kW) v 7-stupňovej prevodovke. Kým však hybridné „céčko“ prejde v čisto elektrickom režime so zásobou 8,7 kWh energie len 32 km, koncept IAA si trúfa až na 66. O kapacite li-ion akumulátorov v IAA síce nič nevieme, no môže to byť práve výsledok účinnejšej aerodynamiky. A tá má vplyv aj na spotrebu paliva. Mercedes udáva rozprávkový priemer 1,2 litra na 100 km. Po prepočte by to malo byť s vybitými batériami rovnako úžasných 3,2 litra.
S výrobou IAA Mercedes pochopiteľne nepočíta, no od reality nie je až také vzdialené. S veľkou pravdepodobnosťou sa totiž pozeráme na tvary príbuzné novej generácie kupé CLS a tiež na dizajn nového rozhrania ovládaného gestami. Aj z aktívnych aerodynamických prvkov by sa do série mohla dostať nejaká tá časť.