Porsche chystá budúci rok premiéru druhej generácie Panamery. Pozerá sa však aj do vzdialenejšej budúcnosti. A vyzerá to tak, že okrem hybridov sa pustí aj do čisto elektrických áut. "Vždy sme hovorili, že ak postavíme elektromobil, bude to skutočné Porsche. Auto, ktoré ponúkne výkony, aké tradiční zákazníci značky očakávajú,“ povedal na tlačovej konferencii šéf výskumu a vývoja Porsche, Wolfgang Hatz. No ak by vyzeralo tak ako frankfurtský koncept Mission E, nemáme sa čoho obávať. Fascinujúca štúdia 4-dverového kupé udivuje dizajnom aj výkonmi.
Porsche ju postavilo na čistom hárku papiera. Základom je platforma vytvorená výlučne pre elektrický pohon. S čímsi ako pomocným motor-generátorom Porsche jednoducho nepočíta. Batérie sú zabudované v celej podlahe, takže Mission E má nízke ťažisko a nepotrebuje stredový tunel. Štúdia vyrobená prevažne z hliníka a plastov vystužených uhlíkovými vláknami (FRP) je vysoká len 1 300 mm. Napriek tomu má štvoro dverí. Ako naznačujú snímky, tie zadné sa otvárajú protismerne. Dizajn spája prvky kupé 911 Carrera a hybridného hyperšportu 918 Spyder. No Mission E má aj nové futuristické prvky ako napríklad matricové LED svetlá a množstvo sacích otvorov pre chladenie bŕzd.
Najzaujímavejšia je však technika, ktorá akoby celkom ignorovala najväčšie nevýhody elektromobilov. Pre Mission E vyvinulo Porsche elektrickú sústavu pracujúcu s napätím 800 Voltov. To je dvojnásobok súčasných elektromobilov vrátane Tesly S. Mimochodom, to znamená aj schopnosť dobiť batérie na 80 % kapacity za 15 minút! V Porsche tomu hovoria Turbo Charging. Ak uvážime, že li-ion akumulátory majú kapacitu 95 kWh, čo je o 5 kWh viac než pri najnovšom modeli Tesla S, ide o extrémne krátky čas. Zároveň zvládne Mission E prejsť na jedno nabitie až 500 km. A 80 % "šťavy“ mu stačí na 400. Zároveň počíta s dobíjaním v 400 V sieti, prípadne indukčným bezdrôtovým dobitím.
Potom stačí už len vyraziť. A verte, že to bude poriadne adrenalínová jazda. Referenčný okruh Nurbugring zvládne totiž Mission E pri hmotnosti cez dve tony pod osem minút. Na stovku zrýchľuje za 3,5 sekundy a na dvestovku za rovných dvanásť. Pritom podľa Porsche dokáže Mission E zrýchľovať mnohokrát za sebou bez toho, aby došlo k prehriatiu systému a prechodu do núdzového režimu. Napokon, skúsenosti čerpali technici z okruhov Le Man a ich špeciálov Porsche 919 Hybrid. Pohon majú na starosti dva elektromotory PMSM s permanentným magnetom, každý pre jednu z náprav. Spoločne dávajú rovných 600 koní, čo je 440 kW.
Zadný z nich bude pravdepodobne silnejší, pretože v bežnom režime pracuje Mission E len s pohonom zadných kolies. Tie predné sa pridávajú pri akcelerácii, v športovom režime alebo ak si to vyžaduje klzký povrch a stabilita. Oba motory dokážu totiž cez systém Porsche Vectoring Torque deliť krútiaci moment medzi kolesá na pravej a ľavej strane. Vektorovanie hnacej sily sa potom podieľa na držaní stopy v zákrutách. Pritom by malo byť Mission E užívateľsky priateľským autom pre štyroch členov posádky, ktorí sedia v samostatných monokokových sedadlách potiahnutých kožou.
Futuristickú atmosféru dotvára záplava displejov. Zaujímavý je najmä prístrojový panel tvorený tvarovanou a zakrivenou obrazovkou. Navyše je tu holografický head-up displej a kamera sledujúca oči vodiča, vďaka ktorej je informačný systém schopný premietať údaje do zorného poľa prípadne prispôsobovať polohu "budíkov“ podľa toho, kam sa vodič pozerá. Tlačidlá by ste tu hľadali márne. Väčšinu funkcií ma na starosti dotykové rozhranie na stredovej konzole, prípadne ovládanie gestami. Čo z toho sa dostane do výroby, je ešte nejasné. Optimisti ale tvrdia, že prvý produkčný elektromobil Porsche by sa mohol objaviť na trhu už v roku 2018.
Technologicky to asi nie je problém, no problémom je, že výroba elektromobilov nie je stále zisková a že na drahé ekologické hračky sa musia ich majiteľom skladať aj zákazníci mainstreamových modelov. Navyše je tu 800 Voltová sústava a s tým súvisí otázka, či by si takýto prístup nevyžiadal aj úplne novú technológiu nabíjačiek.