Tesla má skvelý marketing. Do sveta vypustila správu, že za 2 500 dolárov ponúkne zákazníkom prvý autopilot. Rozhodnúť sa preň pritom môžu nielen majitelia nových modelov S a X, ale aj tí, ktorí už svoju Teslu parkujú v garáži. Podmienkou je, že musí ísť o verziu vyrobenú po septembri 2014. Tieto vozidlá už obsahujú potrebný hardvér pre dodatočnú montáž systému. Príchod autopilota však zas nie je až takým prekvapením. Priaznivci Tesly a najmä jej akcionári očakávali predstavenie zázračnej elektronickej novinky spolu s premiérou inovovaného modelu S.
Ide alebo nejde o skutočný autopilot? Pri odpovedi je opatrný aj sám šéf automobilky Elon Musk, no zdá sa, že systém Tesly toho zvládne predsa len viac než asistenčné systémy konkurencie. Vozidlo vie jazdiť v autonómnom režime Autosteer na vybraných úsekoch ciest a tiež potrebuje kvalitné vodorovné značenie. Riadiaca jednotka potom spracúva údaje, ktoré prichádzajú z čelnej kamery, radaru pre dlhé vzdialenosti a ultrazvukových senzorov, ktoré monitorujú situáciu v blízkom okolí vozidla. Autopilot si tak vytvára model priestoru a vie rozoznať väčšinu objektov vrátane zvierat a detí. To umožňuje jazdu bez rúk na volante najmä na diaľniciach.
Poviete si, že to predsa dokáže napríklad aj Mercedes-Benz triedy S. Lenže obdobné systémy zatiaľ požadujú od vodiča, aby mal ruky na volante. Tolerujú tak maximálne 15–20 sekúnd a potom vyzvú vodiča na reakciu grafickým symbolom a zvukovou signalizáciou. Tesla nič podobné nechce, vozidlo jazdí samo, pokiaľ má elektronika dostatok informácií. Autosteer dokonca zvláda samočinné preraďovanie do iného jazdného prúdu. Stačí, keď vodič zapne príslušné smerové svetlo. Vozidlo počká na príhodnú chvíľu a následne uskutoční preraďovací manéver. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat či samočinné parkovanie.
Pre správne fungovanie autonómneho riadenia je dôležitý aj presný GPS a presné digitálne mapy, ktoré rozlišujú jednotlivé jazdné prúdy. A to môže byť problém. Tesla sa preto podieľa na vytváraní týchto máp pomocou zbierania a odosielania dát z už jazdiacich modelov Tesla. Tieto sa zhromažďujú a dopĺňajú už existujúce digitálne mapy. Automobilka ponúka novú funkciu Autopilot od 15. októbra pre spomenuté vozidlá. Technologicky je síce možné dovybaviť čiastočným autonómnym riadením aj modely vyrobené pred septembrom 2014, ale podľa Elona Muska je to finančne nevýhodné. Vyžadovalo by si to demontáž mnohých častí vrátane výmeny čelného skla či výmeny celej kabeláže.
Úplné autonómne riadenie očakáva Elon Musk v roku 2018. „Verím, že do troch rokov bude auto schopné odviezť vás z bodu A do bodu B, napríklad z domu do práce a späť, bez toho, aby ste sa museli dotknúť riadenia,“ tvrdí Musk. Orieškom však bude legislatíva. Práve tá je totiž v súčasnosti najväčšou brzdou nástupu systémov autonómneho riadenia.