
Po Porsche 911, ktoré ako prvé razilo vlani v Zuffenhausene cestu turbodúchadlám, neobišiel downsizing ani menší modelový rad Boxster. A ešte radikálnejší. Kým totiž deväťstojedenástke ostali 6-valce, Boxster sa s nimi definitívne lúči. Na scénu prichádzajú dlho avizované preplňované 4-valcové boxery. Nie všetkým je to po chuti, ale o dynamiku sa báť naozaj netreba. Nový Boxster a Boxster S so značením 718, ktoré sa predstavujú ako prvé, majú viac sily ako kedykoľvek predtým. Lenže zvuk 6-valca už neponúknu.
Začnime teda tým najdôležitejším. Pôvodné atmosférické jednotky s objemom 2,7 a 3,4 litra pre Boxster S sú minulosťou. Zastúpia ich centrálne umiestnené 4-valce s objemom 2,0 litra pre 718 Boxster a 2,5 litra pre 718 Boxster S. Oba sú „dopované“ turbodúchadlami, silnejší z nich dokonca s variabilnou geometriou lopatiek. Napokon Porsche je zatiaľ jediným výrobcom na svete, ktorý ponúka túto technológiu pri benzínových agregátoch. Výsledkom je mimoriadne rýchla reakcia na plyn, ktorá by mala zahladiť obavy z turbodiery.

Menší z motorov dáva výkon 220 kW a väčší až 257 kilowattov. To je zlepšenie o 18, respektíve 26 kW v prípade Boxsteru S. Spotreba paliva je pritom o 13 % nižšia. Presne 6,9 litra pri dvojlitri a 7,3 v prípade motora s objemom 2,5 litra. To znamená, že novinky ušetria 0,9 až jeden liter paliva na 100 km. A o to tu vlastne išlo. Emisné bonusy však rozhodne nejdú na úkor dynamiky. Bodaj by, keď došlo súčasne aj k radikálnemu nárastu krútiaceho momentu. Boxster ponúka 380 (+100 Nm) a Boxster S až 420 Nm (+60 Nm).
Aj slabší Boxster tak šprintuje s prevodovkou PDK a balíkom Sport Chrono na stovku za 4,7 sekundy, čo zodpovedá predošlej generácii Boxsteru S. A 718 Boxster S potrebuje pri rovnakej disciplíne ešte o päť desatín sekundy menej (4,2 s). Maximálka je 275, respektíve 285 km/h. V porovnaní s predchádzajúcim Boxsterom ide o výrazné zlepšenie akcelerácie, a to až o 0,8 sekundy a v porovnaní s Boxsterom S o 0,6 sekundy. Podobne je to s maximálnou rýchlosťou, kde sú oba 4-valce rýchlejšie než ich predchodcovia so 6-valcovými motormi.

Na výber je buď 6-stupňová manuálna prevodovka, alebo spomínaný dvojspojkový automat Porsche PDK. Nové Porsche 718 Boxster jazdí na 18– a Boxster S na 19-palcových diskoch. Za príplatok sú však k dispozícii 20-palcové kolesá, podobne ako adaptívny podvozok PASM (Porsche Active Suspension Management), upravujúci tvrdosť pruženia, ale aj svetlú výšku o 20 mm. Prepracované bolo naladenie podvozku aj riadenie. To je v porovnaní s minulosťou ostrejšie až o 10 % a ponúka lepšiu spätnú väzbu.
Dramatickým technickým zmenám zodpovedajú aj úpravy dizajnu. Karoséria je prakticky úplne nová s výnimkou prednej kapoty a čelného okna. Boxster pôsobí uhladenejšie ako doteraz. Evidentný je najmä nový predný nárazník s rozširujúcimi sa otvormi pre prívod chladiaceho vzduchu. Nové sú aj bi-xenóny a denné LED svetlá, ktoré sa odpútali od sacích otvorov. Menil sa tvar blatníkov, dverí aj prahov. Kľučky sú teraz ergonomickejšie. Bočné sacie otvory v zadných blatníkoch majú väčší prierez a sú schopné priviesť k turbomotorom viac životodarného kyslíka.

Vzadu zaujme nový nárazník a mriežka spájajúca reflektory s novou 3D grafikou. Interiér sa príliš nezmenil. Palubná doska má však oblejší tvar prieduchov ventilácie a analógové hodiny umiestnené vyššie ako doteraz. To v prípade, ak si priplatíte za paket Sport Chrono. Jeho súčasťou je tiež ostrý jazdný program Response, aktivovaný špeciálnym tlačidlom, dopĺňajúci módy Normal, Sport a Sport Plus. Bokom neostala ani elektronická výzbroj. Rozhranie Porsche Comunication Managment (PCM) je kompatibilné so smartfónmi a je ho možné rozšíriť o modul navigácie a modul s on-line službami.
Obe novinky sa dostanú na trh koncom apríla. Porsche už zverejnilo ceny, ktoré štartujú na 53 646 eurách pre Boxster a 66 141 eurách v prípade, ak sa rozhodnete pre výkonnejšiu verziu Boxster S. Svetová premiéra sa uskutoční v marci na autosalóne v Ženeve. V tom čase by mal byť na svete už aj nový Cayman, teda uzavretá verzia Boxsteru, opäť označená číslicou 718. Aj tá dostane nové preplňované 4-valce. Takže ak máte ešte záujem o atmosférickú 6-valcovú klasiku je najvyšší čas na nákup. Turbá už asi Boxsteru ostanú navždy.