Nemecké prémiové značky vsádzajú na plug-in hybridy. Je to relatívne elegantné riešenie, ako sa vyrovnať s emisiami a pritom neokradnúť zákazníkov o dynamickú jazdu. Vie to aj BMW, ktoré už má na trhu svoje dobíjateľné SUV X5 sDrive40e aj kompaktný van 225×e so štvorkolkou. A teraz pridáva plug-in hybridný systém do svojho kľúčového modelového radu 3. Hoci označenie 330e evokuje 6-valcový motor, nenechajte sa pomýliť. Výkonu má ale dosť.
Pod kapotou pracuje preplňovaný 4-valec 2,0 TwinPower Turbo, naladený na 135 kW a 290 Nm krútiaceho momentu, spojený s elektromotorom v 8-stupňovej prevodovke Steptronic, ktorý dosahuje výkon 65 kW a krútiaci moment 250 Nm. Celkový výkon sústavy je 185 kW a 440 Nm. A to je už dosť na to, aby aj napriek vyššej hmotnosti akcelerovala plug-in hybridná trojka z nuly na stovku za 6,1 sekundy. Elektromotor dokáže totiž okrem výkonu ponúknuť spaľovaciemu agregátu, napríklad pri predbiehaní, dodatočných 100 a krátkodobo až 250 Nm. A 330e sa nemusí hanbiť ani za svoju maximálnu rýchlosť. Ručička rýchlomeru sa zastaví až pri 225 km/h.
Pochopiteľne, tým najdôležitejším je spotreba. Mníchov udáva, že vďaka čisto elektrickému dojazdu do vzdialenosti 40 km, a to rýchlosťou až do 120 km/h, ale tiež rekuperácii brzdnej energie si 330e vystačí na 100 km jazdy s 1,9 až 2,1 litrami benzínu. Aspoň papierovo. Energia je uskladnená li-ion akumulátore s kapacitou 7,6 kWh umiestnenom pod podlahou batožinového priestoru. Jeho nabíjanie trvá z bežnej elektrickej siete tri hodiny. Ak máte v garáži nabíjačku BMW iWallbox, čas sa skráti na dve hodiny a 12 minút. Sympatické pritom je, že 330e ponúka stále slušný batožinový priestor s objemom 370 litrov a sklápateľné zadné operadlá v pomere 40:20:40.
A neprišlo ani o tradičné rozdelenie hmotnosti 50:50 medzi obe nápravy, takže by malo ponúknuť v zákrutách takmer identickú stabilitu ako jeho konvenční benzínoví a naftoví súrodenci. Vodič vyberá podobne ako pri systéme Driving Experience Control jeden z troch jazdných režimov. Tentoraz majú však názvy Auto eDrive, Max eDrive a Save Battery. Pri prvom z nich spolupracujú motor a elektromotor podobne ako pri hybride. Je teda možná aj jazda na elektrinu, no maximálne do rýchlosti 80 km/h. Tento mód sa aktivuje automaticky pri každom naštartovaní. V móde MaxDrive využíva vozidlo výlučne elektrickú energiu.
Režim Save Battery zas zámerne udržuje batérie nabité, alebo ich dobíja okamžite, ako klesne stav ich kapacity pod 50 %. Túto energiu môžete neskôr využiť tam, kde to plánujete, napríklad v uliciach miest alebo bezemisných zónach. Okrem toho sú k dispozícii aj štandardné jazdné profily Eco Pro, Sport a Comfort, prispôsobené plug-in hybridnému pohonu. Narábať s energiou čo najefektívnejšie pomáha riadiaci modul BMW ConnectedDrive, ktorý úzko spolupracuje s navigáciou. Využíva napríklad údaje o profile trasy. Ako? Zvyšuje podiel práce elektromotora v meste, pri stúpaní alebo maximalizuje rekuperáciu akumulátorov pri jazde zo svahu.
Navonok sa BMW 330e nelíši od bežných trojkových modelov. Hlavným poznávacím prvkom je tak kryt konektora na ľavom prednom blatníku a označenie verzie, mimo iného aj na zadnom stĺpiku. Ani v interiéri nenájdete okrem špecifickej grafiky rozhrania iDrive a prístrojového panelu zásadné odlišnosti. Výhodou je, že každé BMW 330e je vybavené prídavným kúrením s výkonom piatich kilowattov. Novinka sa dodáva len vo verzii sedan. a so zadným náhonom. Premiéra síce prebehla už vlani na jeseň v Paríži, no do predaja sa BMW 330e dostáva až v týchto dňoch.
Technické údaje
Motor | 2,0 TwinPower Turbo/elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 997/- |
Max výkon (kW) | 135/65 |
Max. krút. moment (Nm) | 290/250 |
Celkový výkon sústavy (kW) | 185 |
Celkový krút. moment (Nm) | 420 |
Max. rýchlosť(km/h) | 225 |
0 – 100 km/h (s) | 6,1 |
Elektrický dojazd | 40 km/h |
Spotreba na 100 km (l) | 1,9 – 2,1 |