Okruhový špeciál Porsche 919 Hybrid kategórie LMP1 pre vytrvalostné preteky v Le Mans už krúži po trati od roku 2014. Až teraz však páni v Zuffenhausene odhalili tajomstvá jeho 4-valca. Tvrdia, že ide o najúčinnejšiu pohonnú jednotku, akú kedy skonštruovali. A je naozaj zvláštna. V rozpore s tradíciou Porsche nejde totiž o boxer s protibežnými piestmi, ale vidlicový motor s uhlom rozovretia 90 stupňov. Na tom by možno ešte nebolo nič také zvláštne, nebyť faktu, že ide o 4-valec.
S čímsi podobným, teda vidlicovým 4-valcom, sme sa totiž v sérii automobilovej výroby stretli naposledy v sedemdesiatych rokoch vo Forde. Bežnejšia bola táto koncepcia pri motocykloch, ale v autách je naozaj raritou. Motor je pochopiteľne preplňovaný a stará sa o pohon zadných kolies. Tie predné má na starosti elektromotor. Energiu si berie z li-ion akumulátorov a získava ju z dvoch zdrojov. Tým prvým je rekuperovaná energia brzdenia a druhým generátor využívajúci výfukové plyny.
Zaujímavé je, že od sveta civilnej produkcie nemá tento atypický 4-valec až tak ďaleko, akoby sa mohlo zdať. Poznatky z vývoja aplikovali totiž konštruktéri aj do nového plochého preplňovaného 4-valca v novom Porsche 718 Boxster. Motory majú dokonca niektoré spoločné konštrukčné riešenia, ako napríklad krátky zdvih či centrálnu polohu vstrekovačov. Napokon vývoj športových a civilných motorov prebieha na rovnakom mieste – vo vývojovom stredisku vo Weissachu.
Pochopiteľne, na výkon špeciálu pre Le Mans civilná pohonná jednotka nemá. Kým Boxster môže počítať maximálne s 220 kilowattmi, 919 Hybrid ich má 368 a v kombinácii s elektromotorom až 662. Časy hybridných Porsche však už nie sú ďaleko a je len otázkou času, kedy sa v nových modeloch dočkáme riešení z tratí vytrvalostných pretekov. A nie je tajomstvom, že nás dokonca čaká superšportový elektromobil.