Porsche 919: Jeho hybrid inšpiroval 4-valec v Boxsteri

Automobilka z Zuffenhausenu ukázala prvýkrát nový 4-valec zo svojho okruhového špeciálu 919 Hybrid pre 24-hodinovku v Le Mans. K civilnému svetu má bližšie, akoby sa mohlo zdať.

22.02.2016 12:00
debata
Tento atypický vidlicový 4-valec s výkonom 386... Foto: Porsche
Porsche 919 Hybrid - motor Tento atypický vidlicový 4-valec s výkonom 386 kW má niektoré konštrukčné riešenia, ktoré využili motorári aj v novom 4-valcovom Porsche 917 Boxster.

Okruhový špeciál Porsche 919 Hybrid kategórie LMP1 pre vytrvalostné preteky v Le Mans už krúži po trati od roku 2014. Až teraz však páni v Zuffenhausene odhalili tajomstvá jeho 4-valca. Tvrdia, že ide o najúčinnejšiu pohonnú jednotku, akú kedy skonštruovali. A je naozaj zvláštna. V rozpore s tradíciou Porsche nejde totiž o boxer s protibežnými piestmi, ale vidlicový motor s uhlom rozovretia 90 stupňov. Na tom by možno ešte nebolo nič také zvláštne, nebyť faktu, že ide o 4-valec.

S čímsi podobným, teda vidlicovým 4-valcom, sme sa totiž v sérii automobilovej výroby stretli naposledy v sedemdesiatych rokoch vo Forde. Bežnejšia bola táto koncepcia pri motocykloch, ale v autách je naozaj raritou. Motor je pochopiteľne preplňovaný a stará sa o pohon zadných kolies. Tie predné má na starosti elektromotor. Energiu si berie z li-ion akumulátorov a získava ju z dvoch zdrojov. Tým prvým je rekuperovaná energia brzdenia a druhým generátor využívajúci výfukové plyny.

Spolu s elektromotorom ponúka hybridná sústava... Foto: Porsche
Porsche 919 Hybrid - motor Spolu s elektromotorom ponúka hybridná sústava Porsche 919 až 662 kilowattov.

Zaujímavé je, že od sveta civilnej produkcie nemá tento atypický 4-valec až tak ďaleko, akoby sa mohlo zdať. Poznatky z vývoja aplikovali totiž konštruktéri aj do nového plochého preplňovaného 4-valca v novom Porsche 718 Boxster. Motory majú dokonca niektoré spoločné konštrukčné riešenia, ako napríklad krátky zdvih či centrálnu polohu vstrekovačov. Napokon vývoj športových a civilných motorov prebieha na rovnakom mieste – vo vývojovom stredisku vo Weissachu.

Pochopiteľne, na výkon špeciálu pre Le Mans civilná pohonná jednotka nemá. Kým Boxster môže počítať maximálne s 220 kilowattmi, 919 Hybrid ich má 368 a v kombinácii s elektromotorom až 662. Časy hybridných Porsche však už nie sú ďaleko a je len otázkou času, kedy sa v nových modeloch dočkáme riešení z tratí vytrvalostných pretekov. A nie je tajomstvom, že nás dokonca čaká superšportový elektromobil.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #hybrid #Porsche Boxster #Porsche 919 Hybrid
Články podľa značiek