Manuálne prevodovky dnes patria vo svete superšportov na čiernu listinu. Odklon ohlásilo dokonca aj BMW v modeloch M, ktoré aspoň v USA dopriali zákazníkom ešte nejaký ten čas radosť z absolútnej kontroly nad vozidlom. Podobne je to s Ferrari, Lamborghini, Porsche, McLarenom či AMG. Manuál tak nájdete už v limitovaných edíciách, napríklad novom Porsche 911 R. Jaguar ponúkol manuálnu prevodovku v F-Type dokonca až dodatočne. Britský Aston Martin však na skutočných nadšencov zabudnúť nemieni.
Šéf značky Andy Palmer sa nedávno vyjadril, že manuálne prevodovky udrží pri živote tak dlho, ako to len bude možné. A teraz tu máme dôkaz, dokonca ten najlepší, aký len môže byť. Prečo? Automobilka z Gaydonu prichádza s Vantage S, teda svojím najsilnejším modelom predstaveným v roku 2014, vybaveným manuálom. Atmosférický 6-litrový dvanásťvalec s výkonom 421 kW robí z neho v kombinácii s takouto prevodovkou skutočne unikátny stroj. A unikátom je aj samotný manuál. Má totiž sedem stupňov, pričom jednotka sa radí vľavo a dole.
Častejšie používané stupne pri športovej jazde tak ostávajú v priamych dráhach, čo znamená rýchlejšie reakcie. Briti volajú túto konfiguráciu „dog-leg“. Jazda s Vantage S musí byť pre puristov skutočnou nirvánou. Na stovku zrýchľuje za 3,9 sekundy a ručička jeho rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 330 km/h. Pritom vám atmosférická jednotka dopraje dokonale harmonický priebeh výkonových kriviek, na rozdiel od v súčasnosti preferovaných turbomotorov, ktoré našli svoje miesto dokonca už aj pod kapotami Porsche či Ferrari.
Za príplatok môžete ale voliť systém AMShift, ktorý pri podraďovaní simuluje techniku päta-špička s medziplynom a pri radení na vyššie stupne umožňuje bez prerušenia záťahu motora. Systém možno využiť vo všetkých jazdných režimoch, zvlášť prospešný je ale na okruhoch. Riadiaca jednotka motora sa pritom stará o rýchle reakcie a navyše spolupracuje s klapkou vo výfukovom trakte, ktorá sa stará vzrušujúcu akustiku pri podraďovaní. V ponuke samozrejme ostáva aj klasický automat Sportshift. Je teda na zákazníkovi, pre aký typ prevodovky sa rozhodne.
Ešte viac emócií prináša nový príplatkový exteriérový a interiérový paket Sport-Plus, ktorý kombinuje päť farieb karosérie s kontrastnými akcentmi na spojleroch, prednej maske, podbehoch, zrkadlách či difúzore. Obsahuje tiež grafitovú úpravu diskov kolies. A k tomu pridáva kontrastné prešívanie sedadiel. Aston tiež upozorňuje, že nový modelový rok zavádza rad drobných inovácií, najmä nové rozhranie AMI III s integrovaným navigačným systémom, ktorý je rýchlejší a poskytuje vyššie rozlíšenie. Zlepšiť sa má aj hlasové ovládanie. Zákazníci sa manuálneho Aston Martinu dočkajú v treťom štvrťroku.