
Subaru začalo s odhaľovaním novej generácie Imprezy už vlani. Najprv predstavilo koncept sedanu v Tokiu a následne hatchback v Los Angeles. Marcový autosalón v New Yorku už hostil sériovú Imprezu, a to hneď v oboch karosárskych variantoch. Lenže rodina nie je stále kompletná. K Impreze totiž patrí aj crossover XV. Ten síce získal autonómne označenie a s tým aj samostatnú pozíciu, no v podstate ide len o off-roadový zvýšený a oplastovaný derivát Imprezy. A tak to ostane aj v budúcnosti.
Naznačila to nedávna ženevská premiéra konceptu XV. Pre Európanov je o to podstatnejšia, že na rozdiel od Imprezy, ktorá sa stiahla zo starého kontinentu už pred štyrmi rokmi, bude práve XV jediným európskym predstaviteľom nového modelového radu. A zdá sa, že sa je na čo tešiť. Ženevská štúdia je totiž len mierne upravenou sériovou novinkou. Vychádza síce z konceptu hatchbacku, ale ako ukázala nová Impreza, štúdia nebola príliš vzdialená realite.

Takže si stačí odmyslieť niektoré showcarové výstrednosti, ako absentujúce kľučky dverí či efektné oranžové akcenty kontrastujúce s lakom Glacier Khaki Silica, 19-palcové oranžové disky kolies a, naopak, primyslieť štandardné spätné zrkadlá či masku zo sériovej Imprezy, a máme tu prototyp XV. V porovnaní s Imprezou dostane vyšší podvozok, plastovú ochranu nárazníkov, blatníkov a tiež podbehov. Svetlú výšku konceptu ale Subaru neprezradilo. Zato celkové rozmery, teda dĺžku 4 520, šírku 1 920 a výšku 1 570 mm, môžeme považovať za záväzné.
To znamená, že nové XV bude v porovnaní s predchádzajúcou generáciou približne o 40 mm dlhšie a širšie. Rázvor náprav narastie o 25 na konečných 2 675 mm. Tak ako sedan a hatchback bude aj XV postavené na novej platforme SGP (Subaru Global Platform), ktorá zaručí až o 70 % tuhšiu štruktúru skeletu a až o 40 % vyššiu schopnosť absorpcie nárazovej energie. Počítať tiež môžeme s nižším ťažiskom a tiež menšími vibráciami, ktoré sú ďalším bonusom novej platformy.

Ponuka motorov je zatiaľ tajomstvom. V USA je ale Impreza k dispozícii s atmosférickým dvojlitrovým boxerom s výkonom 113 kW, a to v spojení s kontinuálnou prevodovkou CVT Lineartronic a pochopiteľne stálym pohonom oboch náprav Symmetrical AWD. V Európe však môžeme nepochybne počítať aj s naftovým boxerom, ktorého súčasný výkon je 108 kW. Je ale možné, že miesto benzínového dvojlitra uprednostní XV novú preplňovanú jednašestku z Levorgu s výkonom 125 kW. Bol by to logický krok v časoch prísnych emisných limitov.
Ďalší osud konceptu XV sa pravdepodobne vyjasní už na jeseň v Paríži. Každopádne by mohol sériový model doraziť v roku 2017. To bude mať súčasné XV práve šesť rokov, čo je typický generačný cyklus.