
Po sezóne veľkých svetových autosalónov, ktoré inak Volvu, orientujúcemu sa na propagáciu cez sociálne siete, veľa nehovoria, vytiahla švédska automobilka z rukáva dva koncepty. Už názvy 40.1 a 40.2 jasne naznačujú, že ide o predobraz budúcej generácie radu 40. Ten súčasný schádza z liniek od roku 2012 v podobe akéhosi kríženca klasického hatchbacku a kombi, ale aj v off-roadovo ladenej oplastovanej verzii Cross Country. V budúcnosti sa však rodina pravdepodobne rozrastie. Štúdie sa totiž predstavujú v dvoch nových karosárskych variantoch.
Kým Volvo 40.2 je liftback s krátkou stupňovitou zadnou časťou, koncept 40.1 útočí na priaznivcov čistokrvných crossoverov. Nie je teda iba obyčajným derivátom hatchbacku, tak ako Cross Country. V budúcnosti si preto zaslúži označenie XC40. Liftback zas možno ponesie názov S40. Očakávať však môžeme aj základný hatchback, ktorý by mohol zostať pri pôvodnej nomenklatúre V40. Za sviežim dizajnom stojí opäť Thomas Ingenlath, inak v minulosti autor prvej Fabie a Octavie. Stavil na autentické kubistické tvary a typické štylistické prvky novej generácie Volv, ktoré vytvoril pre XC90.


Na nej vzniknú aj sesterské čínske autá. To ale nijako neznižuje imidž Volva. Švédi sa budú aj naďalej orientovať na prémiový segment. Umožní to modularita platformy, využívajúcej prvky z väčšej architektúry SPA, takže Švédi môžu používať vlastné nápravy aj techniku. A dokonca pohon oboch náprav. Šasi je tiež pripravené pre zástavbu ekologických pohonov – od čistého elektromobilu až po plug -in hybrid. To ukazujú aj štúdie vybavené s najväčšou pravdepodobnosťou novým preplňovaným 3-valcom 1,5 Drive-E a elektromotorom, teda sústavou označovanou ako T5.

Spojená má byť so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. O zásobu elektrickej energie sa postarajú moderné li-ion akumulátory. Takže oba koncepty budú schopné aj krátkodobej bezemisnej prevádzky. Kapacita batérií ani výkony známe zatiaľ nie sú. Podľa šéfa vývoja Petra Mertensa dostane elektromotor separátnu spojku, čo znamená, že bude môcť byť pripojený k pohonu nezávisle. Má to výrazne znížiť trecie straty a zvýšiť celkovú účinnosť a teda aj znížiť spotrebu paliva. Crossover pridá navyše druhý elektromotor na zadnej náprave, takže poskytne elektrickú štvorkolku.
Hybridy a plug-in hybridy nebudú pritom hrať v ponuke len akúsi vedľajšiu rolu. Aj vďaka štyridsiatkovému radu má totiž Volvo v pláne predať do roku 2025 milión elektrifikovaných áut všetkých typov. Prvý čistý elektromobil však príde až v roku 2019, a to na väčšej platforme SPA. Malých nováčikov sa však dočkáme skôr. Malo by to byť už budúci rok. Prednosť dostane pravdepodobne hatchback V40, následne crossover XC40 a neskôr aj liftback, ktorý by mohol zohrať dôležitú úlohu najmä v Číne, kde zákazníci preferujú sedany. A k tomu nemá koncept 40.2 naozaj ďaleko.