Súčasnosť príliš nepraje segmentu vanov. Ich úlohu preberajú masovo crossovery a SUV. Nejaké tu však predsa len sú. Francúzi predstavili tento rok nový Renault Scénic aj Grand Scénic a Citroën vynovené C4 Picasso spolu s jeho väčším bratom Grand C4 Picasso. To nemohlo ostať bez reakcie nemeckého Opelu. Jeho súčasná Zafira je totiž na trhu prakticky bez zmien od roku 2012 a nepatrí práve k trhákom. Vo svojej histórii, ktorá sa začala písať v roku 1999, však patrí k tým úspešnejším. Za ten čas predal Opel 2,7 milióna Zafír. A počíta s ňou aj do budúcnosti.
Na úplne nový model je síce ešte priskoro, no máme tu aspoň facelift. A to veľmi vydarený. Plastika sa dotkla výlučne prednej časti. Zo Zafiry konečne zmizli čudesné „bumerangy“ inšpirované elektrickým prepadákom Ampera a nahradili ich úplne nové reflektory, ktorých vnútorná štruktúra prechádza opticky do masky s typickou chrómovou lištou. A úplne prepracovaný je aj predný nárazník, blatníky a kapota. Zafira sa jednoducho posunula smerom k bestselleru Astra. A to je dobré.
Zvláštne však je, že korekciám tváre nesekundujú úpravy zadnej časti. Tá ostáva bez zmien, Opel v tlačovej správe nezmieňuje ani nové disky kolies či rozšírenú paletu lakov, čo býva pri faceliftoch takpovediac „povinná jazda“. Ušetril tým však prostriedky na omnoho podstatnejšie inovácie. Tie nájdete v interiéri. A nemusíte hľadať dlho. Takmer úplne nová palubná doska obsahuje totiž prepracovaný prístrojový panel s dvojicou „budíkov“ a konečne farebným TFT displejom. Červené retro, pripomínajúce kalkulačky z osemdesiatych rokov, je preč.
Nový je aj volant s menším boxom airbagu, takže ponúka lepší výhľad na prístroje. Tým najpodstatnejším je však implantácia rozhrania IntelliLink. V centre „palubovky“ sa teraz namiesto spleti tlačidiel nachádza elegantný dotykový 7-palcový displej s vysokým rozlíšením. Vyberať môžete medzi systémom R4.0, ktorý umožňuje cez AndroidAuto a Apple CarPlay integráciu smartfónov, alebo Navi900 s integrovanou navigáciou a 4G LTE internetovým pripojením až pre sedem externých zariadení.
Zafira dobieha konkurenciu aj rozsiahlym nasadením asistenčných systémov. Ich základom je nová generácia čelnej kamery OpelEye s vyšším rozlíšením. Údaje z nej čerpá adaptívny tempomat, čítačka značiek, systém monitorovania jazdných prúdov, udržiavanie v jazdnom prúde pri rýchlosti nad 60 km/h, ale aj úplne nové adaptívne LED svetlá Adaptive Forward Lighting LED, ktoré pracujú až v deviatich režimoch a zvládajú automatické prepínanie diaľkových svetiel. V tomto smere sa Zafira jednoducho opäť inšpirovala mladšou Astrou a modernizovanou Mokkou.
Silnou stránkou ostáva flexibilita. K dispozícii je naďalej 5– alebo 7-miestna verzia. V prvom prípade má kufor už v základe fantastických 710 a po sklopení druhého radu až 1 860 litrov pre batožinu. Okrem toho je v interiéri ďalších 30 úložných priestorov. Medzi nimi aj posuvná stredová konzola FlexRail. Cestujúci v druhom rade ocenia príplatkový systém Lounge Seating, ktorý umožňuje vytvoriť z úzkeho stredného sedadla pohodlnú lakťovú opierku a krajné posunúť vzad. Potom ponúkne Zafira priestorový komfort limuzíny. Investovať môžete aj do Opelom patentovaného výsuvného držiaka na bicykle FlexFix, ktorý zvládne štyri „bajky“, panoramatického čelného okna či športových sedadiel AGR, ktoré sa dajú nastavovať v šiestich smeroch.
O motoroch nepadlo v tlačovej správe ani slovo. Na svete je však nová generácia dieselov a benzínových agregátov v Astre, takže je pravdepodobné, že nejaké z nich sa v útrobách Zafiry predsa len objavia. Blížia sa predsa prísnejšie emisné limity pre rok 2017 a Opel nesmie zaostávať. Jedinou zmienkou je vágna informácia, že modernizovaná Zafira ponúkne okrem benzínových a naftových verzií aj modifikácie spaľujúce propán-bután (LPG) alebo zemný plyn (CNG). Komfort jazdy môže zvýšiť adaptívny mechatronický podvozok FlexRide s adaptívnymi tlmičmi.
S presnejšími dátami sa Opel zatiaľ neponáhľa. Napokon má čas. Modernizovaná Zafira absolvuje svetový debut až na jesennom autosalóne v Paríži a do predaja sa dostane koncom roka.