Ford Ka, vyrábaný od roku 2009 v spolupráci s Fiatom v Poľsku, je v Európe už dávno minulosťou. Dvojča talianskej a mimoriadne úspešnej päťstovky na zákazníkov jednoducho nezabralo. Ford to však segmente malých áut celkom nezabalil. Už pred takmer dvoma rokmi uviedol v Brazílii novú generáciu Ka, tentoraz na vlastnej platforme. A to s piatimi dverami, ktoré pôvodné Ka nikdy nemalo. Medzičasom, a to aj v podobe sedanu Figo, putovala lowcostová novinka aj do Indie, pričom v oboch krajinách sa aj vyrába. A teraz dozrel čas na Európu.
Ford Ka zmenil názov na Ka+, to aby bolo jasné, že nejde o ideového nástupcu prvých dvoch generácií, ktoré si zakladali na dizajne a štýle, ale o praktický 5-dverový model, ktorý chce ponúknuť vynikajúcu cenovo-hodnotový pomer. Nečakajte teda úplného trpaslíka. Ka+ má na dĺžku 3 929 mm, čo je len o 40 mm menej v porovnaní s Fiestou. A pritom majú zhodný rázvor 2 489 mm, čo prezrádza, že platforma Ka+ je zhodná práve s týmto globálnym modelom. V porovnaní s ňou ale ťaží z výšky až 1 524 mm, čo je o 20 mm viac. Tento bonus sa postaral o relatívne priestranný a vzdušný interiér a kufor s objemom 270 litrov.
Máme tu teda recept podobný Dacii Sandero. Ford chce však zaujať aj výbavou. V Európe bude na rozdiel od Brazílie a Indie v sérii manuálna klimatizácia, rozhranie Sync prvej generácie s bluetooth a hlasovým ovládaním, elektrické predné okná a vonkajšie spätné zrkadlá a dokonca asistent rozjazdu do kopca, teda prvky, ktoré sú v Dacii zväčša len za príplatok alebo v najvyšších stupňoch vybavenia. Dopriať si tiež môžete vyhrievanie predných sedadiel, tempomat, automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory či 15-palcové hliníkové disky. A Ka+ sa nemusí hanbiť ani za dizajn palubnej dosky, ktorý nie je až tak vzdialený Fieste. Lacný korienok sa prejavuje len na použití tvrdých plastov.
Podobne je to s exteriérom, kde Ka+ nemôže celkom súťažiť so štandardnými modelmi Fordu, ale rozhodne nejde ani o auto, ktoré by ste mali problém vytiahnuť z garáže. Predná maska jasne odkazuje na príslušnosť k značke a efektné sú aj predné svetlá. Nízka cena má byť tiež výsledkom nízkych výrobných a logistických nákladov. Ka+ bude preto produkovaná aj pre európske trhy výlučne v Indii a ponúkne jediný motor a prevodovku. Trojvalca sa báť však nemusíte. Pod prednou kapotou pracuje atmosférický 4-valec 1,2 Ti-VCT s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Ten je naladený buď na 52, alebo 63 kilowattov. Krútiaci moment má 105, respektíve 112 Nm.
S predným náhonom je motor spojený výlučne 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. S v Indii ponúkaným dieselom Ford na starom kontinente nepočíta. V tomto smere je teda rumunský konkurent o čosi štedrejší, nehovoriac o novej robotizovanej prevodovke Easy-R. Ani dynamikou Ka+ neočarí. Akcelerácia na stovku bude základnej verzii trvať 15,3 sekundy a maximálka presiahne diaľničný limit len o symbolických 29 km/h. Všetko by ale malo kompenzovať slušné vybavenie a najmä cena. Paradoxne, tou však Ka+ neomráči, aspoň nie to českou, kde je už možné novinku objednať.
Silnejšia z dvoch verzií stojí totiž 288 900 Kčs, čo je 10 690 eur. Možno aj preto sa slovenský importér rozhodol Ka+ u nás na trh neuviesť.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 929 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 695 |
Výška (mm) | 1 524 |
Rázvor náprav | 2 489 |
Objem kufra/nádrže (l) | 270/- |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1009 |
Technické údaje
Motor | 1,2 Ti-VCT | 1,2 Ti-VCT |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 196 | 1 196 |
Max. výkon (kW/ot.) | 52/6 000 | 63/6 300 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 105/4 000 | 112/4 000 |
Prevodovka | 5M | 5M |
0 – 100 km/h (s) | 15,3 | 13,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 159 | 169 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0 | 5,0 |