Tretia generácia Citroënu C3 prichádza po dlhých siedmich rokoch. Na mainstreamový model nižšej triedy je to nezvyklo dlhý cyklus. Veľa dôvodov na zmenu ale francúzska automobilka nemala. Hoci druhá generácia nebola taká úspešná ako prvá, predáva sa stále dobre. Len za prvé štyri mesiace tohto roku to bolo v Európe 47 210 registrácií, čo je v medziročnom porovnaní približne o päťtisíc viac. Vlani sa však nezmestila ani do prvej dvadsiatky, takže nástupca príde iste vhod. Celkovo vzniklo od roku 2002 z oboch generácií až 3,6 milióna kusov.
Hravý, ale solídny
To len dokladuje aký dôležitý je tento model pre prosperitu v budúcnosti. A v Paríži si na ňom dali záležať. Novinka je jednoznačne inšpirovaná originálnym Cactusom. Ten priniesol do dizajnu Citroënu nový vietor a C3 z neho bude ťažiť vo veľkom. Paralela s historickou „kačicou“ 2CV, ktorá bola hlavným motívom predchodcov, je definitívne minulosťou. Miesto toho tu máme jednoduché, ale svieže a hravé tvary. Vpredu nájdeme typické svetlá rozdelené do troch horizontálnych línií. Tie denné využívajú diódy. Spodné hmlovky osviežuje farebné lemovanie.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 3 990 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 750 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 540 |
Objem kufra/nádrže (l) | 300/45 – 50 |
Z profilu zaujme plávajúca strecha, ktorá je výsledkom zatmavených predných stĺpikov a čierneho pásu v tom zadnom. Nechýbajú ani plastové ochranné „vankúše“ Airbump z polyuretánu umiestnené v spodnej časti dverí. Tvorí ich sedem vzduchových kapsúl. Blatníky majú priemer až 640 mm, čo je najviac v triede a umožňujú montáž až 17-palcových diskov kolies. Za príplatok dostanete ochranné plastové lemy, ktoré navodzujú dojem crossoveru. Vzadu sú hlavným prvkom svetlá s výraznou 3D grafikou. Vyberať navyše môžete z troch kontrastných farieb strechy – bielej Blanc Opale, čiernej Noir Onyx a červenej Rouge Aden.
Spolu s deviatimi lakmi karosérie to vytvára až 36 rôznych kombinácií. Tu ale individualizácia nekončí. Farebné akcenty ladiace so strechou sa môžu nachádzať aj v oblasti hmloviek, kapsúl Airbump či na spätných zrkadlách a zadnom nárazníku. O panoramatické čelné okno Zénith síce Citroën C3 prišiel, no zato ponúkne veľkoplošnú panoramatickú strechu. Menili sa aj proporcie. Dnes ešte nie je isté, či stojí na modernizovanej platforme predošlej generácie, alebo na identickej platforme s Peugeotom 208, no rázvor náprav, ktorý sa natiahol až o 74 mm na konečných 2 540, hovorí v prospech druhej z možnosti.
Väčší formát prospeje
Celkovo podrástol C3 do dĺžky na 3 990 mm, čo je 49 mm viac. V šírke 1 750 mm ich pribudlo 22. Redukovalo sa ale na výške. Tu ubudlo až 54 mm, takže strecha sa teraz vznáša nad asfaltom vo výške len 1 470 mm. To pomohlo aerodynamike, keďže čelnej plocha sa zmenšila na 0,63 štvorcového metra. Solídnym proporciám napomáhajú krátke previsy a robustný pontón. V porovnaní so sesterským Peugeotom 208 bude C3 o 28 mm dlhšie, o 11 širšie a o 10 vyššie. Predpokladať tiež môžeme, že vďaka nasadeniu vysokopevnostnej ocele bude nová generácia ľahšia. Len na porovnanie, Peugeot 208 zhodil na váhe medzigeneračne až 110 kg. Podobne to môže byť aj s C3.
V interiéri sľubuje Citroën dostatok priestoru a priateľské prostredie. Šírka v oblasti ramien je až 1 379 mm. Miestom na nohy pre zadných cestujúcich vraj C3 dokonca deklasuje všetku konkurenciu. Dizajn je inšpirovaný nábytkom, architektúrou či cestovnou batožinou, presne ako v Cactuse. Aj preto tu nájdeme remene namiesto vnútorných kľučiek dverí. Palubná doska má prísne horizontálny tvar a môže byť potiahnutá látkou čalúnenia sedadiel alebo plastom či klavírnym lakom. Celkom sú k dispozícii štyri druhy farebných kombinácií. Okrem základného s neutrálnymi farbami aj výraznejšie vyhotovenia Metropolitan, Urban Red až po luxusné Hype Colorado.
Posádka má ťažiť z mäkkých sedadiel, ktoré sú súčasťou programu Citroën Advanced Comfort. Ide o súbor opatrení, ktoré zahŕňajú elimináciu vibrácií a hluku. Od podvozku až k spomínaným sedadlám. Okrem veľmi slušného kufra s objemom až 300 litrov dostanú cestujúci k dispozícii množstvo odkladacích schránok. Tá pred spolujazdcom má napríklad 6,25 litra, ďalšie nájdeme medzi prednými sedadlami. Originálne sú však najmä kapsy na dverách. V centre sa „vznáša“ 7-palcový dotykový monitor multimediálneho rozhrania, tiež známy z Cactusu. Vďaka tomu ubudlo z palubnej dosky množstvo tlačidiel.
Viac služieb aj bezpečnosti
Rozhranie slúži klimatizácii, audiu, on-line navigácii TomTom či informáciám palubného počítača. Kompatibilitu so smartfónmi zaručuje MirrorLink s Apple Carplay a AndroidAuto. To umožňuje následné využívanie mobilných aplikácií. Najväčšou vychytávkou je ale systém ConnectCam, čo nie je nič iné ako širokouhlá HD kamera (120 stupňov) s rozlíšením dvoch miliónov pixlov a pamäťovou kartou s kapacitou16 GB. Jednoduchým kliknutím môže vodič odfotiť to, čo vidí pred sebou, alebo nahrať video v dĺžke 20 sekúnd. Odtiaľ môžu zábery putovať pomocou aplikácie ConnectedCAM Citroën rovno na sociálne siete.
Technické údaje
Motor | 1,0 PureTech | 1,2 PureTech | 1,2 PureTech | 1,6 BlueHDi | 1,6 BlueHDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/8 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 1 199 | 1 199 | 1 560 | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 50/6 000 | 60/5 750 | 81/5 500 | 55/3 500 | 73/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 95/3 000 | 118/2 750 | 205/1 500 | 230/1 750 | 254/1 750 |
Prevodovka | 5M | 5M/5A | 6M/6A | 5M | 5M |
V prípade nehody kamera uloží 30 sekúnd pred nárazom a minútu po, takže slúži aj ako „čierna skrinka“. Komfort ovládania zvýši hill-holder či parkovacia kamera. A keď sme pri bezpečnosti, spomeňme, že pre Citroën C3 je pripravená výstraha pred nedobrovoľným opustením jazdného prúdu, monitorovanie slepého uhla zrkadiel, sledovanie únavy vodiča, ale aj núdzové volanie v prípade havárie. Pod kapotu a chytajú benzínové 3-valce 1,0 PureTech (55 kW), 1,2 PureTech (62 kW) a jeho preplňovaná verzia s výkonom 81 kW. Naftu zastúpia 4-valce 1,6 BlueHDi s výkonom 55 alebo 73 kW.
Všetky agregáty budú vybavené štart-stop systémom. Okrem 5– a 6-stupňových manuálov sa dočkáme aj 5-stupňovej robotizovanej prevodovky pre motor 1,2 PureTech (60 kW) a 6-stupňového automatu pre najsilnejší benzínový motor PureTech 110. Predné kolesá ponesú vzpery pseudo McPherson a zadné jednoduchá vlečná náprava s torznou priečkou. Komfort majú zvýšiť pružné dorazy, ako súčasť balíka Citroën Advanced Comfort. Nový Citroën C3 absolvuje svetovú premiéru na jeseň v Paríži. Vyrábať sa bude v trnavskom závode PSA po boku Peugeotu 208 a Citroënu C3 Picasso. Do predaja sa dostane koncom októbra. Vidieť by sme ho však mali už v Nitre.