Lamborghini: V Sant Agata chcú karbónové ojnice. Budú z USA

Výskumné a vývojové centrum Lamborghini v americkom Seattli pracuje na karbónových komponentoch motorov. Napríklad aj ojniciach, ktoré budú ľahšie o 40 až 50 %. Lambo verí, že bude prvou automobilkou, ktorá zavedie túto technológiou v sériovej výrobe.

12.07.2016 12:00
Lamborghini - ojnice Foto:
Nové ojnice z uhlíkových vlákien by mali byť o 40 až 50 % ľahšie ako tie súčasné. To znamená, že by sa výrazne podieľali na znížení odporov motora, ktoré vznikajú vplyvom vratného pohybu.
debata

Karbón je pevnejší a ľahší ako oceľ. Zároveň však aj veľmi krehký a náročný na výrobu. Preto ho vídame len zriedka, a to pri športových autách mimo sériovej produkcie. Pochopiteľne, jeho hlavnou parketou sú diely karosérie, ktoré sú vďaka nemu veľmi ľahké. Najďalej sa s jeho aplikáciou dostal koncern BMW Group, ktorý je schopný sériovej výroby karbónových karosérií pre svoje elektrifikované modely i3 a i8. Používa tiež karbónové dielce vo vlajkovej lodi BMW radu 7. Snom konštruktérov je však uplatniť tento materiál v motoroch. To však nie je jednoduché, pretože karbón si zatiaľ príliš nerozumie s tepelne a mechanicky vysoko namáhanými súčiastkami.

Teraz sa však zdá, že recept existuje. Americké výskumné a vývojové centrum Lamborghini ACSL (Advanced Composite Structures Laboratory) v Seattli totiž vyvíja karbónové ojnice. A ako tvrdí šéf tohto malého tímu expertov Paolo Feraboli, nie je ďaleko od ich nasadenia. „Náš systém umožňuje veľmi rýchly proces od návrhu cez testovanie až po výrobu karbónových komponentov. Sme čosi ako malý Boeing. Veríme, že práve karbón je našou budúcnosťou." "Dúfam, že do roka a pol budeme môcť povedať, že máme komponent, ktorý v blízkej budúcnosti uvidíte v sériových Lamborghini,“ dopĺňa ho šéf vývoja Maurizio Reggiani.

Pochopiteľne, hovoril o ojniciach z uhlíkových vlákien, ktoré majú byť o 40 až 50 % ľahšie ako tie súčasné v superšporte Aventador. Tentoraz však nejde ani tak o zníženie hmotnosti motora, ako o zníženie hmotnosti komponentov, ktoré vykonávajú vratný pohyb. Ultraľahká ojnica by tak mala veľmi priaznivý vplyv na výkon a najmä rýchlu odozvu pri požiadavke prudkej akcelerácie. Vyrábať sa má revolučnou metódou kovania kompozitov, ktorú už taliansky producent superšportov uplatnil v limitovanej edícii Lamborghini Sesto Elemento. Napríklad v konštrukcii podvozka, konkrétne zavesení kolies.

To znamená vsypanie zmesi vlákien a živice do formy a následné zahriatie a stlačenie do požadovaného tvaru. Celý proces trvá len tri minúty, čo je neuveriteľne rýchlo v porovnaní s klasickými metódami, ktoré vyžadujú tri až 12 hodín. Lamborghini by chcelo byť prvým výrobcom s touto technológiou. To znamená, že obaja páni hovorili o blízkej budúcnosti. Pravdepodobne o nástupcovi súčasného Lamborghini Aventador, ktorý má premiéru plánovanú na rok 2020. A keďže Lamborghini je súčasťou koncernu Volkswagen, iste si kompozity neskôr nájdu cestu aj do jeho mainstreamových značiek.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #karbón #Lamborghini
Články podľa značiek