Scania: Využitie karbónu v konštrukcii 'nákladiakov' sa oplatí

28.07.2016 12:00
Scania - karbónový podvozok
Pri využití kompozitných materiálov v konštrukcii podvozka nákladných áut by mohli konštruktéri ušetriť až 40 % hmotnosti. Autor:

Nahradenie ocele kompozitnými materiálmi by pre úžitkové autá znamenalo nižšiu spotrebu alebo vyššiu nosnosť. To aj pri použití klasického pohonu.

Scania a Kráľovský technologický inštitút v Štokholme skúmajú možnosti využitia kompozitných materiálov v úžitkových autách. Je to pomerne odvážna myšlienka, keďže takéto materiály sú veľmi drahé a náročné na spracovanie. Aj preto sa doteraz používali len pri stavbe športových áut alebo len na výrobu určitých komponentov, kde je dôležitá nízka hmotnosť a vysoká pevnosť. Výnimkou sú ekologické modely BMW, konkrétne elektromobil i3 a superšport i8. Mníchovská automobilka pri nich totiž zvládla po prvýkrát v histórii automobilového priemyslu sériovú produkciu celokarbónových karosérií.

To ukázalo, že plasty vystužené uhlíkovými vláknami (CFRP), ktoré sú pevnejšie ako oceľ a ľahšie ako hliník, by mohli mať otvorené dvere pre masové využitie. Lenže stavať z nich úžitkové autá sa zdá predsa len trochu pritiahnuté za vlasy. Scania napriek tomu tvrdí, že v budúcnosti sa môžu kompozity oplatiť aj ekonomicky. Jej štúdia uvádza, že ak by sa z uhlíkových vlákien vyrábali kľúčové prvky podvozku, mohli by konštruktéri dosiahnuť úsporu hmotnosti až 40 %. Pri ťažkých nákladných autách by to znamenalo vyššiu nosnosť bez zvýšenia spotreby paliva alebo nutnosti použiť alternatívne pohony.

Pri autobusoch a ľahkých úžitkových vozidlách, určených najmä do mesta, by zas mohla byť dosiahnutá výrazne nižšia spotreba paliva. Vysokú nákupnú cenu karbónu môže pritom kompenzovať aj pomalšie starnutie, menšia náchylnosť k únave materiálu a absencia korózie. To by znamenalo vyššiu životnosť úžitkových áut a nižšie servisné náklady. V neposlednom rade by tiež kompozitné materiály umožnili konštruktérom odpútať sa od konvenčných riešení podvozkov a navrhovať také, ktoré by boli lepšie prispôsobené pohonnému systému a konkrétnemu využitiu daného vozidla.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Scania
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek