Je isté, že ešte tento rok predstaví BMW novú generáciu radu 5. Pravdepodobne už na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži. Napokon len pred pár dňami zverejnilo prvé oficiálne snímky maskovanej päťky v ultramodernom 3D laboratóriu. Práve v nej by sa mali objaviť aj nové alebo modernizované benzínové motory, ktoré využije aj sesterská značka Mini. Preto budú navrhnuté pre priečnu a zároveň pozdĺžnu zástavbu do motorového priestoru.
Ako inak, hlavným cieľom bolo zníženie spotreby a emisií. Bokom však nestál ani akustický prejav, ktorý má byť príťažlivejší ako doteraz. Pri benzínových motoroch hovorí BMW výlučne o 3-valcoch s objemom 1,5 litra a dvojlitrových 4-valcoch. Všetky budú vybavené technológiou preplňovania TwinPower Turbo, variabilným časovaním ventilov Valvetronic a kontinuálnou zmenou ich zdvihu Duble Vanos pre sanie aj výfuk. Tlak priameho vstrekovania paliva sa vyšplhá až na 350 barov.
Očakávať môžeme tiež vyšší kompresný pomer. Ochranu proti samovznieteniu zabezpečí samostatný chladiaci okruh pre blok a hlavu valcov. Výsledkom má byť zvýšenie výkonu o 5 kW a krútiaceho momentu o 20 Nm pri súčasnom znížení spotreby o päť percent. Takže novinky sa majú vyrovnať s najprísnejšími emisnými normami. Elimináciu vibrácií dostanú na starosť vyvažovacie hriadele, čo je obzvlášť dôležité pre 3-valce.
Pri naftových motoroch BMW opäť nespomína 6-valce. Zato všetky 4-valce dostanú technológiu preplňovania twin-turbo, teda dve turbodúchadlá. Nízkotlakové bude ťažiť z variabilnej geometrie lopatiek, ovládanej elektricky. Tlak priameho vstrekovania common rail vzrastie pri 3-valcoch na 2 200 a pri 4-valcoch na 2 700 barov. Redukciu NOx zabezpečí systém EGR, čo znamená vstrekovanie prísady AdBlue do výfukových plynov. Celkovo by malo dôjsť k zníženiu spotreby nafty o päť percent, podobne ako pri benzínových agregátoch.
Technologickou novinkou je asymetrické vŕtanie valcov. V hornej časti sú o čosi užšie ako v spodnej. Podľa BMW to redukuje termodynamické sily pôsobiace na motor. Ďalšie podrobnosti, napríklad konkrétne výkony, sa dozvieme v najbližších týždňoch. A snáď aj informácie o 6-valcoch, pretože v dobe downsizingu by nebolo prekvapením, ak by sa z ponuky bežných verzií celkom vytratili. Kým ešte na začiatku deväťdesiatych rokov sa po doznačením 30i skrýval 8-valec, dnes tak v Mníchove označujú 4-valce.